۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۳۰۹۱۷۳
آیت الله نمازی:

چشم دنیا به حوزه های علمیه دوخته شده است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان از مدیران و اساتید حوزه های علمیه به عنوان امنای نظام اسلامی و ملت ایران نام برد و گفت: امروز چشم دنیا به حوزه های علمیه دوخته شده است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان سه شنبه شب در جمع مدیران و اساتید حوزه های علمیه شهرستان های کاشان، آران و بیدگل، برزک، نطنز و اردستان در حسینیه علی اکبر(ع) کاشان گفت: طلاب نوجوان و جوانی که در اختیار شما مدیران و اساتید حوزه های علمیه قرار گرفته اند، در برابر عمر و جوانی آنها مسؤول هستید.

 

وی افزود: عملکرد حوزه های علمیه در زمینه های تعلیم، تهذیب و تزکیه طلاب باید در نشست های اساتید و مدیران حوزه های علمیه مورد ارزیابی قرار بگیرد و مشخص شود تا چه میزان مورد قبول طلاب قرار گرفته است.

 

آیت الله نمازی، تربیت علمی طلاب را مهم اما تربیت معنوی آنها را مهمتر از تربیت علمی دانست و با اشاره به این که مطالعه کتاب های درسی و فنون درسی و فراگیری اصطلاحات یک فن مانند سایر فنون است، گفت: هنر شما اساتید و مدیران حوزه های علمیه این است که بعد از چندین سال جوانی زاهد و عابد و فارغ از مسائل دنیا تحویل جامعه دهید.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان با تأکید بر این که روح حاکم بر فعالیت های حوزه های علمیه باید روح معنویت باشد، گفت: طلابی را که تربیت می کنیم باید حُر باشند و مجذوب جاذبه های زندگی و دنیا و نان و نام اسم و رسم و عنوان نباشند.

 

به گفته وی، افرادی که وارد حوزه های علمیه می شوند به دنبال پاکی و طهارت هستند و می خواهند فارغ از جاذبه های کاذب دنیا باشند.

 

علما رها شده از جاذبه های دنیا هستند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه رمز بقای روحانیت شیعه در طول تاریخ تشیع را در یک کلمه فارغ از دنیا دانست و افزود: در طول تاریخ تشیع نمی توان موردی را پیدا کرد که یک عالم شیعه با پادشاهان و سلاطین و حکّام جور و ستم دنیا، امضاء و قراردادی داشته باشد چرا که علما رها شده از جاذبه های دنیا هستند.

 

آیت الله نمازی با تأکید بر این که مدیران و اساتید حوزه های علمیه باید از جوانان مردانی بزرگ مانند شهید مدرس و آیت الله بهبهانی تربیت کنند یاد آور شد: چهارده قرن است شیعه در محاصره ابرقدرت های دنیا است و اما هنوز هیچ غلطی نتوانسته اند بکنند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان بیان کرد: روحانیت شیعه در طول تاریخ اهل معامله و داد و ستد و کوتاه آمدن از وظیفه و رسالتی که بر عهده دارد نبوده و همیشه از شهادت استقبال کرده است.

 

آیت الله نمازی گفت: این تفکر قرآنی است که به ما می آموزد در برابر ظالمان و مستکبران کوتاه نیاییم و در برابر آنها کم نیاوریم در برابرشان مانند امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب محکم و استوار بایستیم.

 

تلاش‌کنید تا طلاب را صادق و خالص و فارغ از دنیا تربیت کنید

وی با اشاره به این که شما اساتید حوزه های علمیه یکی از کارهایی که باید انجام دهید این است که جوانان را خالص و مخلص تربیت کنید گفت: در گذشته حوزه های علمیه جاذبه و حقوق و منصب نداشت و هر جوانی که وارد حوزه می شد خالص و مخلص بود، بنابراین تلاش‌ کنید تا طلاب را صادق و خالص و فارغ از دنیا تربیت کنید.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: طلاب را تشویق کنید که به مادون اجتهاد قانع نباشند چرا که عالمی که به مرتبه اجتهاد می رسد همیشه منشأ آثار و برکات و خیرات فراوانی در جامعه است و اگر کمتر از اجتهاد باشد به همان اندازه تأثیرگذار است.

 

آیت نمازی در ادامه از مدرسان حوزه های علمیه به عنوان مربیان حوزه نام برد و افزود: شما قبل از اینکه مدرس حوزه باشید، مربی حوزه هستید و ربوبیت یکی از صفات ذات اقدس حق است و فضیلت استاد در این است که هم صفت و مشابه خدا می شود که رب است و شما هم رب طلاب و سربازان امام زمان هستید و این یک افتخار بزرگی است.

 

وی افزود: طلاب را طوری تربیت کنید که هیچ جاذبه ای در دل آنها به جز خدا خودنمایی نکند و همه چیز آنها خدا باشد و هرکاری انجام می دهند با قصد تقرب انجام دهند.

 

حوزه علمیه سرمایه بزرگی است که چشم دنیا به آن دوخته شده

نماینده ولی فقیه در کاشان همچنین از تهاجم فرهنگی به عنوان یکی از توطئه های امروز دشمن برای تضعیف جوانان ایران اسلامی نام برد و افزود: افرادی می توانند با تهاجم فرهنگی دشمن مقابله کنند که آزاد از دایره تهاجم فرهنگی باشند و مجذوب جاذبه های کاذب دنیا که از سوی دشمن ایجاد شده است، نشوند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از طلاب و حوزه های علمیه به عنوان سرمایه بزرگ نام برد و با اشاره به این که امروز چشم دنیا به حوزه های علمیه دوخته شده است گفت: دنیا امروز تهاجم زده است و فساد و فحشا و منکرات و ظلم و جرم و جنایت دنیا را فرا گرفته است.

 

آیت الله نمازی با تأکید بر این که امروز، روز جهاد فرهنگی و علمی است ابراز کرد: طلبه ها را ملا تربیت کنید، از آنها بخواهید، از آنها سؤال کنید، به آنها میدان و فرصت بدهید و آنها را تشویق کنید تا ان قلت های خود را بگویند و سطحی کتاب را به پایان نرسانید و عالم و صالح پرور باشید.  

 

شایان ذکر است، همایش مدیران و اساتید حوزه های علمیه شهرستان های کاشان، آران و بیدگل، نطنز، اردستان و نطنز با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید حسن ربانی مدیر مرکز خدمات حوزه های علیمه کشور در حسینیه علی اکبر(ع) کاشان برگزار شد./1307/202/ب1

ارسال نظرات