۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۳۰۹۷۶۰
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی تشریح کرد؛

چالش های تربیتی فرزندان در دوران آخرالزمان

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: زمان حاضر یکی از حساس ترین ادوار حیات بشر است، نهله های گوناگون فرهنگی و علمی افکار و عقاید بشر را احاطه کرده‌اند، فرزندان در این دوره نیازهای تربیتی خاصی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا آن ها بیش از والدین خود با شبهات جدید مواجه می‌شوند.
فرزندان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام عباسعلی شاملی، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)، امشب امروز در جمع طلاب خواهر مدرسه علمیه معصومیه شهرضا، عنوان کرد: از نشانه های آخرالزمان این است که درصد دینداری کم می شود و این در تربیت دینی کودکان نیز اثر زیادی دارد که ریشه آن پدر و مادر هستند.

 

وی تصریح کرد: این سخن بدان معنا است که در این دوران، آثار و لوازمی بوجود می آید که جایگزین روابط خانوادگی می شود، در حالی که پدر و مادر به عنوان ارکان اصلی تربیتی کودکان باید در تمام مراحل رشد و حتی دوران بلوغ و بزرگسالی نیز در کنار آن ها باشند.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) اضافه کرد: همان‌طور که نفقه فرزند تا زمان بی نیازی بر پدر واجب است، آموختن و تعلیم دین نیز بر عهده پدر است و حتی واجب تر از نفقه مادی وی است، حق اولاد بر پدر تنها محدود به امور نادی نبود و مسائل معنوی و تربیتی را نیز شامل می شود.

 

حجت الاسلام شاملی اظهار کرد: والدین نقش مهمی در آموزش اصول و مبانی حقیقی دینی به فرزندان دارند، گاهی والدین دین کاریکاتوری را به فرزندان آموزش می دهند، یعنی فقط یک بعد از دین را به آن‌ها می‌آموزند و این شیوه سبب می‌شود فرزندان نواقص روحی و روانی و حتی جسمی زیادی را احساس کنند.

 

وی تأکید کرد: دین تمامی ابعاد و عناصر زندگی افراد را در حوزه‌های مختلف فردی و اجتماعی را شامل می‌شود، دین ما هم عزا دارد و هم شادی، از این رو اهل بیت(ع) دستور می دادند که در غم ما اندوهگین باشید و در شادی ما شاد باشید، یَفْرَحُونَ بِفَرَحِنا وَ یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: تأکید بر برخی جنبه های دین، براساس برداشت‌های شخصی آثار و تبعات سوئی به دنبال دارد که در بسیاری مواقع غیر قابل جبران است، خداوند تمام ارزش‌ها و نیازهای وجودی انسان را مدنظر قرار داده و با احترام به آن ها قواعد دینی را وضع کرده و پیامبر(ص) نیز بدون کم و کاست اوامر الهی را ابلاغ کرده است، بنابراین افرادی که قصد دارند دین را به دیگران آموزش دهند نیز باید تمام دستورات دینی را ابلاغ کنند.

 

حجت الاسلام شاملی تأکید کرد: دین شادی آفرین است و نباید دین افراطی را تحمیل کنیم، کودکان ما تحمل مجالس عزاداری طولانی را ندارند و ما باید این مسأله را درک کنیم، برای بچه ها چهره‌ای متعادل از دین ارائه کنیم، زیرا اصل دین نیز این‌گونه است.

 

وی تصریح کرد: والدین و تمام افرادی که در امر تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان فعال هستند باید از روش‌های تربیتی کارشناسی استفاده کنند و از تکیه بر روش‌های سلیقه ای بپرهیزند؛ تربیت حساسیت‌های زیادی دارد که بی توجهی به آن ها سبب می‌شود اثرات بدی در وجود فرد باقی بماند زیرا وقتی مسأله در وجود افراد نهادینه شد به سختی امکان تغییر آن وجود دارد.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) عنوان کرد: شیوه تربیتی پیامبر(ص) در تربیت حسنین(ع)باید همواره مدنظر مربیان باشد، پیامبر(ص) با توجه به وظیفه پیامبری که بر عهده داشتند با نوه‌های خود بسیار کودکانه رفتار می کردند، امروزه شبیه‌سازی مربی به کودک و شیوه های همزادپنداری، یکی از اصول مترقی تربیت است.

 

حجت الاسلام شاملی اظهار کرد: طبق روایات اهل بیت(ع) «الولد سید سبعین سنه»، این سخن بدان معناست که ما باید تا هفت سالگی نوکران و خدمت‌گزاران فرزندانمان باشیم، همچنین به ما فرموده اند که فرزندان خود را تا هفت سال رها کنید تا بازی کنند، این سخن نیز بدین معناست که والدین نباید فرزندان را به خاطر اموری مثل کثیف کردن لباس هایشان سرزنش کنند، زیرا آنان به فطرت خود بازگشته اند.

 

وی گفت: نظم برای افراد بزرگسال دارای مفاهیم متعدد است اما برای یک کودک اصلاً نظم معنی ندارد، بنابراین برای کودکان برای نظم در امور سخت گیری نکنیم، والدین و مربیان باید بدانند اگر کودکی در دوران هفت یاله تولدش امور غیر عادی انجام داد نباید گمان کنیم آینده و آخرت او تباه شده، او در دورانی زندگی می کند که باید همه امور را تجربه کند و این واقعیت فلسفه اصلی صدور روایت«الولد سید سبعین سنه»، را نشان می دهد.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: ما باید برای کودکان همه مفاهیم را رقیق و مخفف کنیم تا متوجه شوند و از انتظاراتمان کم کنیم، این شیوه امامان معصوم ما است که در روایات به آن تصریح شده است.

 

حجت الاسلام شاملی عنوان کرد: دیندارای یک مثلث است که یک راس آن عقاید و باورها یا تربیت اعتقادی، یک رأس آن اخلاق یا تربیت اخلاقی و رأس دیگر آن احکام یا تربیت عبادی است که در تربیت دینی فرزندان باید با توجه به این امور شیوه های صحیح آموزش آنها را مدنظر قرار دهیم.

 

وی در پایان گفت: زمان حاضر یکی از حساس ترین ادوار حیات بشر است، نهله های گوناگون فرهنگی و علمی افکار و عقاید بشر را احاطه کرده اند، فرزندان در این دوره نیازهای تربیتی خاصی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا آن ها بیش از والدین خود با شبهات جدید مواجه می شوند./868/202/ب2

ارسال نظرات