۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۳۰۹۹۱۳
در پاسخ به شبهه تکفیری‌ها مطرح شد؛

فضیلت پیامبر اکرم بر ائمه طاهرین اساس تفکر شیعی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اساس تفکر شیعه بر فضیلت ائمه(ع) بر تمام انبیای الهی به جز حضرت رسول(ص) است، گفت: برای این موضوع به دلایل روایی و آیات قرآنی محکمی استناد شده است.
حجت الاسلام و المسلمين محمد هادي يوسفي غروي استاد حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد هادی یوسفی غروی عصر امروز در برنامه پرسمان تاریخی از رادیو معارف با بیان اینکه اساس تفکر شیعه بر فضیلت ائمه(ع) بر تمام انبیای الهی به جز حضرت رسول(ص) است، گفت: عده‌ای این موضوع را دستاویزی برای تکفیر شیعه عنوان می‌کنند در حالی که باید گفت در این زمینه اسناد محکم تاریخی و روایی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها تولد حضرت علی (ع) در کعبه است در حالی که حضرت مریم برای تولد حضرت عیسی(ع) از معبد خارج شدند.

 

وی افزود: البته این موضوع به این معنا نیست که شیعیان، ائمه طاهرین(ع) را بالاتر از حضرت رسول(ص) می‌دانند بلکه چنین فکری تنها در میان غالیان رایج است که ائمه(ع) بارها این گروه را مورد لعن و نفرین قرار دادند.

 

استاد حوزه علمیه قم همچنین به ماجرای حضور فرزندان امیر المومنین(ع) در ماجرای صلح امام حسن(ع) با معاویه اشاره کرد و افزود: عده‌ای برای زیر سؤال بردن امام حسن(ع) می‌گویند چرا برادرشان آن حضرت را یاری نکردند که باید گفت در آن زمان حضرت ابالفضل و برادر ایشان بسیار کم سن و سال بودند ولی امام حسین(ع) و محمد بن حنفیه در کنار امام حسن(ع) بودند و از ایشان به عنوان امام زمان خود اطاعت کردند.

 

حجت الاسلام یوسفی غروی تصریح کرد: پس از صلح امام حسن با معاویه عده‌ای نزد امام حسین(ع) رفتند و لب به شکوه از امام حسن(ع) گشوده و از امام حسین(ع) خواستند که پیمان صلح را باطل کنند که حضرت نه تنها به آن‌ها گفتند که امام حسن(ع) بر ایشان و دیگران ولایت دارند بلکه تا زمان مرگ معاویه هم به معاهده صلح امام حسن (ع) پایبند بودند.

 

وی افزود: عده‌ای از افراد غرض ورز و معاند می‌گویند که محمد بن حنفیه به این علت که نسبت به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) حسادت می‌کرد ایشان را یاری نکرد که باید در این زمینه به این موضوع توجه شود که همواره حضرت علی (ع) با مثال اینکه حسنین نور چشم من و اولاد پیامبر(ص) هستند و شما به منزله دست من از محمد بن حنفیه دلجویی می‌کرد و شواهد تاریخی نشان می دهد که محمد حنفیه به علت فلج بودن نتوانست امام حسین(ع) را یاری کند و به عنوان مباشر در کنار امام حسن(ع) بود.

 

استاد حوزه علمیه قم همچنین با بیان اینکه پرداخت خمس به غیر از سوره انفال دارای منابع تاریخی و روایی دیگری است که در منابع اهل سنت و تشییع وجود دارد، گفت: این سنت یک سنت نبوی است و پس از اینکه یمن به دست حضرت علی(ع) فتح شد و در موارد مشابه خمس به فرمان مستقیم حضرت رسول(ص)وضع شد و این سنت نبوی تنها مختص به غنایم جنگی و شیعه نیست.

 

حجت الاسلام حسینی غروی یادآور شد: با وجود اینکه زیارت امام حسین(ع) دارای ثواب بسیار زیادی است باید گفت که سند پیاده روی از جمله پیاده روی اربعین به رفتن حضرت زینب(س) و جابر به کربلا نمی گردد و چنین موضوعی از نظر تاریخی واقعیت ندارد و ولی برای زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده روایت های زیاد از ائمه(ع) بیان شده است./968/پ202/س

 

ارسال نظرات