۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۳۱۲۰۳۱
پژوهشگر و محقق حوزه تبیین کرد؛

بررسی جریان نفوذ از صدر اسلام تاکنون

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر و محقق حوزه علمیه گفت: برنامه‌ای که در کشور می‌گوید نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران به دنبال همین روش در مقابله با ولایت فقیه و به دنبال نفوذ هستند.
پروژه نفوذ نفوذ
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام جواد سلیمانی از محققان و پژوهشگران علوم اسلامی، صبح امروز در بیست و یکمین همایش کشوری دفتر پژوهش‌های فرهنگی در سخنان خود با موضوع جریان‌های واسطه نفوذ در صدر اسلام  دوران حاضر را همانند دوران امیر مؤمنان حضرت علی (ع) توصیف کرد و گفت:‌علی (ع) می‌فرماید مردم درب جنگ شما با فتنه باز شده است و کسی می‌تواند مردم را به سویی که من می‌خواهم هدایت کند که اهل صبر و بصیرت باشد و بداند که مردم را چه موقع و به چه سویی هدایت کند.
وی ادامه داد: امام اول شیعیان در سخنان خود می‌فرماید «اخبار اقتصادی و سیاسی داشتن و از مبادلات و تبادلات داخلی خبر داشتن به انسان بصیرت می‌دهد اما باید از گذشته دنیا عبرت گرفت برای آینده آن و بدانید که بخش‌هایی از تاریخ به هم شباهت بسیار دارد و دعوایی که امروز در جامعه امروز شما وجود دارد شبیه آن در گذشته هم بوده است».
حجت الاسلام سلیمانی با نقل سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «شما تاریخ صدر اسلام را مطالعه کنید و در تاریخ معاصر از مشروطه به بعد تمرکز کنید چون این به شما بصیرت می‌دهد تا حوادثی که پس از جنگ و در دوران سازندگی پیش آمده است را بتوانید خوب درک کنید» گفت: مسلمانان صدر اسلام با افرادی می‌جنگیدند که در مواردی با هم برادری داشتند.
وی با نقل سخن فتنه گران مبنی بر اینکه اگر ما چند بار هم رأی نیاوریم در انتخابات تقلب شده است گفت: افرادی هستند که در نظام هم وجود دارند و در صدا و سیما و نقاط حساس دیگر نفوذ کرده‌اند این‌ها در موارد مختلفی با ما برادر هستند ولی با ما دشمن هستند.
وی در تبیین نفوذ گفت: نفوذ شونده مردم کشور و نفوذ کننده استکبار جهانی به سردمداری آمریکا است و مردم ما باید بدانند که برای بهره‌گیری از تاریخ صدر اسلام تنها مطالعه آن کافی نیست بلکه باید توطئه‌های صدر اسلام مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: شهید مطهری بنی امیه را بسیار شبیه به یهود می‌داند و در بیان ادله می‌گوید «بنی امیه مانند یهود قدرت طلب بودند و برای مقابله با اسلام و تشیع برنامه‌ریزی می‌کردند» باید بدانید که بنی امیه با گرفتن کل جهان اسلام هم راضی نشدند و به دنبال از بین بردن کل اسلام بودند.
حجت الاسلام سلیمانی از تساهل و تسامح در مقابله با جریان نفوذ انتقاد کرد و گفت: در زمان ائمه هم افرادی بودند که جریان نفوذ را جدی نمی‌گرفتند و به دنبال مقابله شدید با آن نبودند و باعث شدند تا ضربات سنگینی به اسلام وارد شود.
این محقق و پژوهشگر واسطه‌های نفوذ را بر چهار قسم دانست و گفت: قسم اول از افراد تجدید نظر طلب بودند و می‌گفتند که ما قرآن و رسول خدا (س) را قبول داریم ولی بعضی از آموزه‌ها را باید تغییر داد؛ جریانی صدارت طلب بودند که هوس گرفتن سلطنت را داشتند که از جمله آن‌ها می‌توان به طلحه، زبیر و عائشه اشاره کرد؛ جریان سوم جریان اعتزال است و به دنبال کناره‌گیری از جنگ بود؛ جریان متحجر آشوب‌گر هم قسم چهارم بودند که حرکت بصیرت بخشی امیر مؤمنان را متوقف کرد.
حجت الاسلام سلیمانی در تبیین جریان‌های نفوذ گفت: بعضی به دنبال این هستند که قداست آرمان‌های امام خمینی (ره) را از بین ببرند؛ همانطور که در زمان پیامبر جلساتی برگزار می‌شد تا در آن از پیامبر (ص) و امام علی (ع) قداست زدایی شود و افرادی هم امروز می‌گفتند که اول انقلاب عده‌ای می‌خواستند ولایت فقیه را آسمانی کنند و ما آن را زمینی کردیم.
وی تصریح کرد: امروز عده‌ای می‌خواهند رهبری را شورایی کنند و باید به این نکته توجه داشتند این کار هم نوعی قداست زدایی از رهبری است؛
حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به پذیرش بعضی از حکومت‌ها برای زندگی راحت‌تر در صدر اسلام اظهار داشت: این که برای راحت حکومت کردن بعضی به دنبال ارتباط با کدخدا هستند هم نمونه‌ای تشابه تاریخ صدر اسلام و امروز است.
وی با اشاره به احادیث متعدد اظهار داشت: بعضی به منظور مصلحت، تواضع و تساحل در امور را پیشه می‌کردند و از این به عنوان ابزاری سیاسی استفاده می‌کردند سخن خلیفه دوم مبنی بر من هلاک می‌شدم اگر علی (ع) نبود را بقیه هم گفته‌اند.
حجت الاسلام سلیمانی با توجه دادن حاضران به جمله‌ای از رییس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌ها برداشته نشود تا دوستان آمریکا در ایران رأی بیاورند گفت: این حرف بسیار سنگین است و مغز دارد که اصلاً نمی‌توان درباره آن صحبت کرد آیا می‌دانید که این سخن چه معنی می‌دهد؟
وی با اشاره به سخنانی از علامه طباطبایی درباره نفاق و دستور فراوان خداوند به پیامبر برای مقابله با منافقین گفت: علامه می‌گوید پس از رحلت پیامبر این منافقان به خاطر اینکه توانستند مناصبی را به دست بگیرند ساکت شدند.
حجت الاسلام سلیمانی گفت: زمانی امام عصر حضرت علی (ع) صلاح می‌داند که ساکت باشد و معصوم دیگر صلاح می‌داند که از او دفاع کند؛ ولی خدا بعضی اوقات نمی‌تواند چیزی بگوید ولی شما وظیفه دارید تا با جریانات اشتباه مقابله کنید. رهبر گاهی اوقات نمی‌تواند خیلی چیزها را بگوید ولی ما که فهمیدیم این‌ها کاتالیزور نفوذ هستند باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا همه این‌ها کنار روند.
وی با اشاره به جریان صدارت طلب فتنه‌گر ابراز داشت: در صدر اسلام امویان با عایشه و طلحه و زبیر جلسه داشتند همانطور که امروز واسطه‌های نفوذ ما با خارجی‌ها جلسه دارند؛ جریان صدارت طلب با جریان زر سالار ارتباط دارد؛ این افراد کسانی بودند که رهروان با بصیر امیر مؤمنان را به قتل عثمان متهم کردند و مشروعیت حکومت امیر مؤمنان را با جنگ جمل از بین بردند و در ادماه معاویه توانست با علی (ع) بجنگد.
حجت الاسلام سلیمانی در شیوه برخورد اهل بیت با جریان صدارت طلب فتنه‌گر گفت: ائمه اطهار با صبر و مدارا، بصیرت بخشی، هدایت و تقابل با شمشیر با این افراد مقابله کردند.
وی جریان اعزال را با راهبردهای مشروعیت بخشی ارتباط با معارضان اهل بیت، اعتدال نمایی، تحریف سخن رسول خدا، جهاد گریزی به بهانه حرمت جنگ با اهل قبله و ترویج تزنه علی نه معاویه گفت: برنامه‌ای که در کشور می‌گوید جنگ نکنید و نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران به دنبال همین روش در مقابله با ولایت فقیه و به دنبال نفوذ هستند./836/پ202/ج
ارسال نظرات