۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۳۱۳۲۷۴
آیت الله سیدان:

دستاوردهای بدون تزکیه نفس، زودگذر است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: انسان اگر از خودسازی و تزکیه نفس خود غفلت کند هر آن چه به دست آورد برای او سودی نداشته بلکه اگر سودی داشته باشد نیز موقت و زودگذر است.
ايت الله سيدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، صبح امروز در ادامه سلسله مباحث اخلاق در نهج البلاغه در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی، اظهار کرد: انسان اگر از خودسازی و تزکیه نفس خود غفلت کند هر آن چه به دست آورد برای او سودی نداشته بلکه اگر سودی داشته باشد موقت و زودگذر است.

 

وی در تعریف انسان رستگار، تأکید کرد: انسان رستگار انسانی است که از خودش فراموش نکند و در ارتباط با رشد و تکامل خود جدی باشد.

 

آیت الله سیدان به فرمایش امیرمؤمنان(ع) در حکمت 370 نهج البلاغه اشاره و تصریح کرد: «ای مردم تقوا پیشه کنید انسان بیهوده آفریده نشده تا زندگی را به بازی بگذراند. دنیایی که برای انسان زینت پیدا کرده نمی تواند جایگزین آخرت ابدی شود. اگر فردی در دنیا نهایت همتش را به خرج داد تا از دنیا بهره مند شود و بهره مند هم شد، تمام آن چه که به دست آورده است قابل مقایسه نیست با کسی که در آخرت کمترین نصیب را داشته باشد.»

 

وی به تشریح سخن امیرمؤمنان(ع) پرداخت و خاطرنشان کرد: انسان در این دنیا هرچه به دست آورد فانی و در آخرت باقی است دنیا در مقابل آخرت به حساب نمی آید پس انسان نباید از هدفی که برای آن خلق شده و آن تأمین آخرت بوده غفلت کند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه با تأکید بر این که انسان در جهت رسیدن به هدف باید موانع را کنار گذاشته و مقتضیات آن را فراهم کند، گفت: یکی از ضروریات، میانه روی در پوشش است یعنی در زندگی از روی اعتدال رفتار کرده و قناعت پیشه کند.

 

وی قناعت را راضی بودن به آن چه که به انسان رسیده است خواند و تصریح کرد: اگر انسان گنجی داشته و در آن گنج اموال بسیار در اختیار دارد؛ آن گنجی که مایه آرامش بوده و انسان را بی نیاز می کند قناعت است آن هم وقتی که روح غنی شود.

 

آیت الله سیدان یاد مرگ را نیز سبب دل کندن از تعلقات دانست و اظهار کرد: یاد مرگ موجب دل کندن از تعلقات می شود البته نباید انسان از ضروریات بگذرد بلکه دل را باید کند.

 

وی در پایان رغبت و طمع را از موجبات سختی انسان خواند که او را از سعادت و آرامش دور خواهد کرد./861/202/ب1

ارسال نظرات