۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۳۱۴۲۳۰

درخشش خودباوری با تکیه بر تمدن ایرانی اسلامی

خبرگزاری رسا ـ از مهم‌ترین دستاوردهای این انقلاب در صحنه‌ بین‌المللی تاکنون می‌توان به تجدید بنای تفکر انقلابی بر مبنای دین، مطرح شدن اسلام به عنوان یک ایدئولوژی انقلابی، احیاء اخوت اسلامی در میان مسلمانان جهان، احیاء روحیه گرایش به معنویات و ارزشهای دینی در میان مسلمانان جهان، احیاء روحیه خودباوری و سلطه‌ستیزی در میان ملت‌ها اشاره کرد.
انقلاب اسلامي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، در جنگ نرم، همان اهداف جنگ سخت دنبال می‌شود، اما به صورتی فراگیرتر و عمیق‌تر. جنگ نرم برخلاف جنگ سخت، آشکار، قابل فهم و ملموس نیست و حتی در برخی موارد طرف مقابل ضربه خود را می‌زند؛اما جامعه هدف، دچار خواب‌آلودگی و عدم احساس حمله است. جنگ‌های سخت معمولاً موجب برانگیخته شدن احساسات مردم و ایجاد وحدت و انسجام ملی می‌شود در حالی که جنگ نرم، انگیزه‌های مقابله را از بین می‌برد و زمینه ساز ایجاد اختلاف نیز می‌شود. جنگ نرم فقط مخصوص ایران نیست، اما در موضوع ایران، هدف اصلی از این جنگ نرمِ فکر شده و حساب شده، استحاله جمهوری اسلامی ایران و تغییر باطن و سیرت، با حفظ صورت و ظاهر آن است. در چارچوب اهداف جنگ نرمِ دشمن، باقی ماندن نام جمهوری اسلامی و حتی حضور یک معمم در رأس آن مهم نیست، مهم آن است که ایران تأمین‌کننده اهداف آمریکا، صهیونیسم و شبکه قدرت جهانی باشد. مخاطبان اصلی جنگ نرم مردم به ویژه نخبگان، دانشگاهیان، دانشجویان، جوانان و عناصر فعال هستند. مردم ما باورهای اعتقادی درخصوص دین، خانواده، مسئله زن و مرد، استقلال، مقابله با بیگانه، مردم سالاری اسلامی و مسائل گوناگون فرهنگی دارند و طرف مقابل تلاش دارد این باورها را دستکاری کند و یا تغییر دهد. (مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و مدیران سازمان صداوسیما 20/7/94)

 

روشن است دو پایه مهم شکل‌گیری انقلاب اسلامی یکی استکبارستیزی و دیگری احیای فرهنگ ایرانی - اسلامی بوده است. درسایه این دو محور خیلی از اهداف در عرصه‌های گوناگون محقق خواهند شد. برای مثال استکبارستیزی ، استقلال را به دنبال دارد که خود موجبات رشد اقتصادی و توجه به تولید داخلی را در پی خواهد داشت.

 

احیای فرهنگ ایرانی- اسلامی نیز سبب می‌شود که سبک زندگی اصیل ایرانی و اسلامی احیا شده و ضمن تحکیم بنیان خانواده خیلی ازآسیب‌های اجتماعی حل و فصل گردند. بنابراین انقلاب اسلامی صاحب ایدئولوژی، فکر و برنامه درهمه عرصه‌ها بوده که البته محورهای استکبارستیزی و احیای فرهنگ ایرانی، اسلامی - که در دوران پهلوی به اوج اضمحلال خود رسیده بود- را باردیگر به ملت ایران هدیه داد.

 

آرمان‌گرایی و شناخت واقعیت‌ها دو فاکتور مهم در مدیریت انقلابی

نهضتی که در 22 بهمن 1357 به پیروزی رسید، امروزه برای بسیاری از ملل جهان چراغ راه زندگی تلقی می‌شود.

از مهم‌ترین دستاوردهای این انقلاب در صحنه‌ بین‌المللی تاکنون می‌توان به تجدید بنای تفکر انقلابی بر مبنای دین، مطرح شدن اسلام به عنوان یک ایدئولوژی انقلابی، احیاء اخوت اسلامی در میان مسلمانان جهان، احیاء روحیه گرایش به معنویات و ارزشهای دینی در میان مسلمانان جهان، احیاء روحیه خودباوری و سلطه‌ستیزی در میان ملت‌ها و ... اشاره کرد. از این رو باید از انقلاب شکوهمند ایران اسلامی به عنوان سرفصلی برجسته در تاریخ سیاسی ایران و دیگر کشورهایی برشمرد که برای استقلال و آزادی کشور خود سهم بسزایی را ایفا کردند.

 

جواد رضایی یک فعال دانشجویی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فرهنگی پیروزی انقلاب اسلامی را احیای روحیه خودباوری دانسته و درگفت‌و‌گو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «انقلابیون با تکیه بر روحیه خودباوری و انقلابی‌گری در گیر و دار محافظه‌کاری نبودند. همواره حرکت رو به جلو داشته و با انرژی مثبتی که از کلام و مکتب امام (ره) می‌گرفتند، کاملا از پیله خود بیرون آمدند و حماسه آفریدند

 

وی با توصیف روحیه خودباوری انقلابیون به نخ تسبیح حرکت‌های انقلابی در ادامه می‌گوید: «وقتی روحیه خودباوری یک ملت بیدار شود، معنایش این است که آن ملت به باور «ما می‌توانیم» دست یافته‌اند. این خود بزرگ‌ترین سرمایه در مسیر حفظ استقلال و پیشرفت کشور محسوب می‌شود. »

 

این کارشناس مسائل سیاسی و فعال دانشجویی تلاش انقلابیون فارغ از توقعات، چشم نداشتن به عناوین مسئولیتی و روحیه کار بی‌وقفه و تلاش انقلابی را مهم‌ترین عوامل پیروزی انقلاب اسلامی بر شمرده و می‌گوید: «در حال حاضر نیز باید جوانان انقلابی برای خود آرمان‌هایی تعریف کرده، در عین حال از واقعیت‌های روز غافل نشوند. وقتی می‌خواهیم قله‌ای را فتح کنیم، قله هدف است. رسیدن به قله آرمان و مشکلاتی که در مسیر با آن روبه‌رو می‌شویم واقعیت‌های موجود را تشکیل می‌دهند. تحقق آرمان‌ها نیازمند این است که واقعیت‌های موجود را به خوبی بررسی کرده و بشناسیم. آرمان گرایی نقطه مقابل محافظه کاری است. برای آرمان داشتن ضروری است از پیله به دور تنیده خود خارج شویم. این شیوه‌ها را می‌توان در سیستم مدیریتی انقلابی نیز به کار گرفت

 

امید به آینده مهم‌ترین دستاورد فرهنگی پیروزی انقلاب اسلامی

حنیف حسین ستاریان فعال فرهنگی، دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر و عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت مهم‌ترین تغییرات فرهنگی بعد از انقلاب را ایجاد گرایش و رجعت به ارزش‌های ایرانی- اسلامی دانسته و در گفت و گو با گزارشگر کیهان توضیح می‌دهد: «بسط نگاه تاریخی و تمدنی به ارزش‌های الهی و فطری انسانی و نیز ایجاد امید به آینده از مهم‌ترین دستاوردهای فرهنگی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. »

 

وی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین هجمه‌های فرهنگی دشمنان که از داخل و خارج کشورمان به انقلاب وارد می‌کنند، کدامند؟ می‌گوید: «نا آگاهی‌ها، دورویی‌ها، نداشتن بصیرت کافی در امور و نیز دنیا پرستی برخی از مسئولین که در قالب‌های التقاطی و تحجر نمایان می‌شود، یکی از هجمه‌هایی است که از داخل با آن روبه‌روییم. از سوی دیگر جریان نظام سلطه و تقابل سخت و نرم برای جلوگیری از پیشروی تمدن ایرانی- اسلامی از هجمه‌هایی است که دشمنان خارجی آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند

 

این کارشناس مسائل فرهنگی درباره راهکارهایی که می‌توانیم برای مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمنان به کاربگیریم، می‌گوید: «ایجاد امید و بستر لازم برای تحقق تمدن ایرانی-اسلامی با نگاه به مولفه‌های لازم آخرالزمان، فراهم آوردن انرژی و فعال‌سازی منابع فراوان موجود و ایجاد منابع لازم، جلوگیری از آفات، انحرافات و پالایش دائمی، تفکر در روش‌های تحقق تمدن دینی- انسانی، رصد و بازنگری و به روز رسانی مسیر حرکت و تدوین استراتژی تقابل غیرمنفعلانه از راهکارهای مهم تقابل است.» 

 

طومار فرهنگی غرب در هم پیچیده شد

مینو اصلانی مسئول بسیج جامعه زنان کل کشوربا بیان اینکه دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی بسیار گسترده و همه جانبه‌اند؛ بطوری که در یک گفت وگوی کوتاه نمی‌گنجد، به گزارشگرکیهان می‌گوید: «مهم‌ترین دستاورد فرهنگی این بود که کرامت و شخصیت انسانی به او بازگردانده شد؛ چرا که تمدن ایرانی- اسلامی همسو با فطرت الهی است. وقتی دنیا به سمت سقوط می‌رفت و نظریه پایان دنیا جایگزین انسانیت و معرفت بشری می‌شد، امام راحل با دم مسیحایی خود برای احیای تمدن ایرانی- اسلامی و بازگرداندن معرفت بشری منطبق با فطرت الهی به مبازره برخاست. مهم‌ترین ویژگی تمدن ایرانی- اسلامی این است که برای هر مسئله‌ای برنامه دارد و آن هم برنامه‌ای استخراج شده از دستورات بی‌نقص الهی. انسان در این فرهنگ و تمدن به خوبی می‌داند که با برنامه و در سایه مهندسی فرهنگی چطورحرکت کند؟ انقلاب در شرایطی شکل گرفت که رژیم منحوس پهلوی از اسلام جز پوسته‌ای بر جا نگذاشته بود. دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی طومار فرهنگ غربی را در هم پیچید. »

 

وی با اشاره به هجمه‌هایی که دشمنان برای تقابل با فرهنگ ایرانی- اسلامی در پیش گرفته‌اند، توضیح می‌دهد: «تمام توطئه‌های فرهنگی دشمنان بر این پایه است که نگذارند تمدن ایرانی- اسلامی برای ملت‌های آزاد اندیش و استقلال‌طلب دنیا به الگویی در مسیر رهایی تبدیل شود، اما با یاری خداوند و استقامت ملت ایران در برابر انواع و اقسام توطئه‌ها امروز چهره واقعی فرهنگ غربی و فلسفه ناکارآمد شیوه زندگی درغرب برای همگان به خوبی روشن شده است. دروغ‌ها کاملا مشخص شده و بر اندیشمندان روشن شده که فلسفه غرب از پاسخگویی به بسیاری از سؤالات عاجز مانده است. مشکلات نظام تعلیم و تربیت غربی، فروپاشی بنیان خانواده، تعرض به زنان و نیز ناکارآمدی سیستم قضایی در این کشورها که به هیچ وجه نتوانسته‌اند جلوی جرم و جنایت را بگیرند از مصادیق بارز مشکلات جوامع غربی است. »

 

خودباوری را از ایرانی گرفته بودند

مسئول بسیج جامعه زنان کشور قدم اول در مسیر تقابل با هجمه‌های فرهنگی دشمنان را شناخت توطئه‌های دشمن و مقایسه شعارها و عملکرد آنها دانسته و می‌گوید: «در حال حاضر 120 شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان راه‌اندازی کرده‌اند تا از طریق سریال‌هایی که پخش می‌کنند، با تغییر فرهنگ و سبک زندگی‌مان ما را به چالش بکشانند. یکی دیگر از نقشه‌های شوم دشمنان ایجاد شک و تردید به خیلی از مسائل در اذهان جوانان است. بخصوص در تلاشند که ذهن جوانان را نسبت به آینده انقلاب منفی کنند. در پی ایجاد شک پروژه اعتماد‌سازی به دشمن را با جدیت دنبال می‌کنند. برای مثال سعی دارند با بکارگیری شعارهای فریبنده و حقوق بشری جوانان را از مسیر خود منحرف سازند

 

اصلانی با اشاره به اینکه دشمنان در تلاشند که حتی با دامن زدن به مسائل اقتصادی در حقیقت به بدنه فرهنگ ایرانی- اسلامی ضربه وارد کنند، در تکمیل صحبت هایش می‌گوید: «دائما دراخبار و برنامه‌های تحلیلی خود در ماهواره اینگونه خبرپراکنی می‌کنند که اگر با استکبار رابطه برقرار شود کلیه مشکلات حل و فصل خواهد شد. این در حالی است که تجربه تاریخی نشان داده کشورهایی که در گذشته با استکبار رابطه اقتصادی داشته‌اند، نه تنها پیشرفت نداشته‌اند، بلکه مشکلاتشان روز به روز افزایش یافته است. ایران قبل از انقلاب را به یاد بیاوریم. ایرانی اصلا جرئت نداشت بگوید من می‌توانم فلان اختراع را داشته باشم. این خودباوری و قدرت را از ایرانی گرفته بودند. وضعیت کشورهایی در آسیا، آمریکای جنوبی و شمال آفریقا (مصر) تا زمان وابستگی اقتصادی‌شان به آمریکا به همین منوال بوده است. »

 

استقلال یعنی نفی وابستگی‌های گذشته و حال

تمسک به اسلام و بازگشت به خویشتن، استراتژی نه شرقی- نه غربی، حفظ وحدت و پرورش خود باوری، نفی خود باختگی، فرهنگ، آموزش، پیشرفت و توسعه علمی، حفظ اقتدار و امنیت ملی و. . . همه از جمله راهکارهای مقابله با هجمه‌های فرهنگی غرب به شمار می‌آیند.

 

فرهنگ خودباوری با تمسک به اسلام به دست می‌آید؛ امام خمینی(ره) در این باره می‌فرمایند: «اگر بخواهید مملکت خودتان را حفظ کنید و اگر بخواهید از تحت یوغ ابرقدرت‌ها تا آخر خارج بشوید به اسلام توجه کنید و به احکام اسلامی سر فرود آورید. اسلام برای ملت‌ها تمام آزادی‌ها واستقلال را فراهم می‌کند. »

 خودشناسی و بازگشت به خویشتن اولین مرحله پشت پا زدن به استعماراست. برهمین اساس خودباوری ملی و دستیابی به هویت اسلامی مهم‌ترین هدف در تمامی امور قلمداد می‌شود. رسیدن به خود شرط اول خودباوری فرض می‌شود.

 

حضرت امام خمینی(ره) در این‌باره می‌فرمایند: «اگر ما بخواهیم استقلال پیدا کنیم، آزادی پیدا کنیم، مملکت خودمان را خودمان اداره کنیم، باید خودمان را پیدا کنیم. باید از این غرب‌زدگی بیرون برویم. خیال نکنیم همه چیز آنجاست و ما هیچ نداریم . . . ما همه چیز داریم. فرهنگ ما فرهنگ غنی است. باید پیدایش کنیم».

حضرت امام(ره) با بیان این مطالب به این مسئله اشاره دارند که همین باور توانایی‌ها شما را توانا می‌کند و برعکس خودباختگی نه تنها موجب عدم بهره مندی از فرصت‌ها و عدم به کارگیری اثر بخش توانمندی‌ها می‌شود، بلکه انسان را ضعیف می‌سازد.

 

استقلال در جمهوری اسلامی ایران به معنای نفی وابستگی‌های گذشته و حال است. از این‌رو آگاهی مردم و شناخت آنان از شرایط خودی در وضعیت جهانی از لوازم حفظ و صیانت استقلال و باعث بروز و پرورش خودباوری ملی می‌گردد. حفظ استقلال یعنی تقلیدی و تبعی فکر نکنی و مستقل فکر کنی و این همان روح خودباوری ملی است./998/102/ب3

 

منبع: روزنامه کیهان

ارسال نظرات