۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۳۱۵۴۵۶
در نشست رادیویی معرفی کتاب «قطره؛ موج؛ دریا» مطرح شد؛

آرزوی نویسنده داستان های انقلابی برای روایت زندگی شهدای مدافع حرم

خبرگزاری رسا ـ بهزاد دانشگر گفت: دوست دارم کاری در خصوص این شهدای عزیز انجام دهم چرا که آنهاخیلی غریبانه مبارزه کرده و شهید می شوند چه خوب است همه ما نیت کنیم به سهم خود در این زمینه کاری انجام دهیم تا اسم آنها از یادمان نرود.
مدافع حرم

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست رادیویی معرفی و بررسی کتاب «قطره؛ موج؛ دریا» که با رویکردی متفاوت به بیان تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی بر اساس خاطرات، اسناد و منابع چاپی پرداخته، شامگاه یکشنبه در تالار اندیشه و هنر مجتمع گلستان کتاب برگزار شد.

 

بهزاد دانشگر، نویسنده اصفهانی «قطره؛ موج؛ دریا» در این نشست به سؤالات و انتقاداتی که در نگاه اول برای مخاطبان این اثر پیش خواهد آمد، پاسخ داد و گفت: یکی از مسائل این است که چرا اسناد و بیانیه های مرور شده در این کتاب بدون تحلیل آورده شده است؟ این سبک عامدانه بود چرا که این اسناد به قدری گویا و روشن است که بنا نبود من قضاوتی درباره آنها داشته باشم و نیازی به تحلیل نداشت.

 

وی شیوه نگارش کتاب را روایی دانست و افزود: کار من مانند کار مستندسازی بود که با تعدادی عکس که از سال 57 به دستش رسیده، سعی می کند روایت دیگری از آن دوران را به تصویر بکشد؛ من هم در نحوه چینش خاطرات انقلاب به گونه ای عمل کرده ام که کاری متمایز صورت گرفته باشد.

 

دانشگر با بیان این که از ابتدا نقش خود در تألیف کتاب «قطره؛ موج؛ دریا» را محدود به چینش خاص اسناد و خاطرات موجود کرده بود، اظهار داشت: برای من تا همین اندازه کافی بود که برای مخاطبانی که حوصله خواندن روزنامه های سال 57 را ندارند، وقایع را جذاب تر بیان کنم.

 

وی در پاسخ به این سؤال که چرا از شیوه داستانی برای انتقال پیام خود استفاده نکرده است، خاطرنشان کرد: من پیش از این رمانی تحت عنوان «گل آخر، دقیقه 90» درباره وقایع انقلاب اسلامی نوشته ام که به اتفاقات 5 رمضان، اولین حکومت نظامی ایران در اصفهان می پردازد، در آن کتاب هدفم داستان نویسی بود اما اینجا هدفم تقطیعی بود که روایات را شیرین و خواندنی کند.

 

این نویسنده به دیگر آثار منتشر شده خود نیز اشاره کرد و گفت: آخرین کتاب من رمان «ادواردو» است که داستان مرگ و زندگی ادواردو آنیلی را بیان کرده است و نحوه روایتش به هیچ یک از آثار قبلی ام شباهت ندارد و فکر می کنم برای مخاطبِ عادت کرده به داستان های آپارتمانی جالب باشد.

 

دانشگر در پایان با اشاره به همزمان شدن ورودش به مشهد مقدس با تشییع پیکر تنی چند از شهدای مدافع حرم اظهار کرد: دوست دارم کاری در خصوص این شهدای عزیز انجام دهم چرا که آن هاخیلی غریبانه مبارزه کرده و شهید می شوند . چه خوب است همه ما نیت کنیم به سهم خود در این زمینه کاری انجام دهیم تا اسم آن ها از یادمان نرود./820/پ202/ق

ارسال نظرات