۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۶۶۱۳
استاد حوزه و دانشگاه:

جاودانگی قیام عاشورا مرهون پیام رسانی حضرت زینب است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اصل نژاد رسالت حضرت زینب(س) را دفاع از حریم ولایت، پیام‌رسانی عاشورا و افشای بنیان ظلم توصیف کرد و گفت: حضرت زینب(س) با بیان خود پایگاه بنی امیه را متزلزل و حکومت باطل را افشا کرد.
حجت الاسلام سيد ودود اصل نژاد

حجت‌الاسلام سید ودود اصل نژاد، معاون تهذیب مدرسه علمیه طالبیه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اﺷﺎره ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﺣﻀﺮت زﯾﻨﺐ(س) در ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری ﻗﯿﺎم ﻋﺎﺷﻮرا ﮔﻔﺖ: ﭘﯿﺎم رﺳﺎﻧﯽ آن ﺑﺎﻧﻮی ﺑﺰرگ اﺳﻼم ﺑﻌﺪ از ﻗﯿﺎم ﻋﺎﺷﻮرا رﻣﺰ ﺟﺎوداﻧﮕﯽ اﺳﻼم و ﻋﺎﺷﻮرا ﺷﺪ.


وی از ﺣﻀﺮت زﯾﻨﺐ(س) ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﺎﻧﻮﯾﯽ ﻧﻤﻮﻧﻪ در اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ، ﺻﺒﺮ و رﺷﺎدت ﯾﺎد ﮐﺮد و با بیان این که اﯾﻦ ﺑﺎﻧﻮی ﻧﻤﻮﻧﻪ اﺳﻼم ﺣﻖ ﺑﺰرﮔﯽ ﺑﺮ ﮔﺮدن اﺳﻼم دارد، اداﻣﻪ داد: ﺗنها ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺴﺖ ﺗﮑﯿﻪ ﮔﺎه و ﭘﻨﺎھﮕﺎه ﮐﺎروان اﺳﺮای ﮐﺮﺑﻼ ﺑﺎﺷﺪ اﯾﻦ ﺑﺎﻧﻮی ﺻﺒﻮر اﺳﻼم ﺑﻮد.


این استاد حوزه علمیه تبریز ﺑﺎ ﺑﯿﺎن اﯾﻦ ﮐﻪ ﺷﺠﺎﻋﺖ و دراﯾﺘﯽ ﮐﻪ ﺣﻀﺮت زﯾﻨﺐ(س) از ﭘﺪر ﺑﺰرﮔﻮار و ﻣﺎدر آﺳﻤﺎﻧﯽ ﺧﻮد ﻓﺮاﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮدﻧﺪ ھﻤﮕﯽ در ﺻﺤﻨﻪ ﻋﺎﺷﻮرا ﺑﻪ ﻋﺮﺻﻪ ﻧﻤﺎﯾﺶ درآﻣﺪ، ﺗﺼﺮﯾﺢ ﮐﺮد: ﻣﺮدم ﺟﺎھﻞ آن روزﮔﺎر ﺑﺎر دﯾﮕﺮ ﺷﺠﺎﻋﺖ اﻣﺎم ﻋﻠﯽ(ع) را ﺗﺒﻠﻮر ﯾﺎﻓﺘﻪ در زﯾﻨﺐ ﻣﺸﺎھﺪه ﮐﺮدﻧﺪ. 


وی ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺣﻀﺮت زﯾﻨﺐ(س) به واﺳﻄﻪ ﺣﻀﻮر در ﮐﺮﺑﻼ و ﻣﺸﺎھﺪه آن واﻗﻌﻪ ﻋﻈﯿﻢ، ﻧﻘﺶ مهم و ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری در ﺣﻔﻆ و ﺣﺮاﺳﺖ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻗﯿﺎم و ﺣﻘﺎﯾﻖ آن ﺑﺮ ﻋﮫﺪه داﺷﺖ، ادامه داد: آن ﺑﺎﻧﻮی ارزﺷﻤﻨﺪ اﺳﻼم ﺑﺎ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺻﺤﯿﺢ واﻗﻌﻪ ﻋﻈﯿﻢ ﻋﺎﺷﻮرا ﺳﺒﺐ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری آن نهضت در ﺟهان ﺷﺪ. 


معاون تهذیب مدرسه طالبیه بارزترین بعد زندگی حضرت ‌را پاسداری از فرهنگ عاشورایی و تبعیت از مسیر ولایت دانست و گفت: در حقیقت رمز بقای حماسه کربلا در بیداری مردم بوده و این بیداری مرهون مجاهدت حضرت زینب(س) است، با نگاهی به زندگانی حضرت زینب کبری(س) مشخص می‌شود که آن بانوی مکرم اسلام تجلی شخصیت مولای متقیان در برخورد با یزیدیان بوده است.


وی با بیان این که حضرت زینب(س) در دوران اسارت نیز در نهایت آزادگی و با شجاعت کامل مقابل یزید ایستاد و خطبه خواند و در نهایت یزیدیان را رسوای عالم کرد، تصریح کرد: عزت و صلابت و همچنین خطبه‌های کوبنده آن بانوی مکرم اسلام پیام نهضت تاریخی امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) را به جهانیان رساند.


حجت الاسلام اصل نژاد با اشاره به این که وظیفه اصلی بانوان، الگو‌پذیری از زنان نمونه کربلا و توجه به وصایای شهدا است، ادامه داد: توصیه همه شهدا به بانوان جامعه اسلامی حفظ حجاب و پاکدامنی است، حضرت زینب(س) نیز در اوج مبارزات و روشنگری‌های خویش از عفت و حجاب غافل نبود، از این‌رو بهترین الگو برای زنان مسلمان و شیعه است.


وی با بیان این که تبیین خطبه حضرت زینب(س) در جامعه موجب عبرت و هدایت انسان‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: نهضت عاشورا مانند سایر پدیده‌های سیاسی و غیرسیاسی محدود به زمان و مکان خاصی نبوده و با وجود تلاش زیاد دشمنان برای محو آن، همچنان زنده است.


وی افزود: حضرت زینب(س) با ایراد خطبه‌های کوبنده، بنی امیه را رسوای روزگار کرد و با این روش روشنگری اسباب بیداری هرچه بیشتر مردم را فراهم کرد و امروز شاهدیم که هیچ نام و نشانی از یزیدیان در جوامع اسلامی نیست، اما هر زمان و هر زمان یاد عاشورا و کربلا در اذهان تداعی می‌کند.


استاد حوزه علمیه تبریز رسالت حضرت زینب(س) را دفاع از حریم ولایت، پیام‌رسانی عاشورا و افشای بنیان ظلم توصیف کرد و گفت: حضرت زینب(س) با بیان خود پایگاه بنی امیه را متزلزل و حکومت باطل را افشا کرد.

 

وی یکی از ویژگی‌های شخصیتی حضرت زینب(س) را علاقه شدید ایشان به امام حسین(ع) برشمرد و عنوان کرد: این علاقه به‌حدی بود که وقتی حضرت زهرا(س) دلیل آن‌را از پیامبر(ص) پرسید، ایشان فرمودند؛ زینب(س) با حسین(ع) به کربلا می‌رود و در رنج و دشواری او شریک می‌شود.


حجت الاسلام اصل نژاد تصریح کرد: معرفت و امام‌شناسی حضرت زینب(س) از دیگر ویژگی‌های ایشان است در مواردی که بسیاری از خواص و نخبگان در معرفت و امام‌شناسی از گذشته تا حال درجا زدند، ایشان در اوج امام‌شناسی در کنار ولی خدا ایستاد و از ارزش‌های اسلامی دفاع کرد.


وی ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺣﻀﺮت زﯾﻨﺐ(س) ﺑﺎ ﺗﺤﻤﻞ ھﻤﻪ ﻣﺸﮑﻼت و ﻣﺼﺎﺋﺐ آن دوران ﺗﻮاﻧﺴﺖ ﭘﺮده از ﺟﻨﺎﯾﺖ ھﺎی ﯾﺰﯾﺪ و ﺳﺮﺳﭙﺮدﮔﺎن وی ﺑﺮداﺷﺘﻪ و ﭼﮫﺮه ﺧﺒﯿﺚ آﻧﺎن را ﺑﻪ ﻣﺮدم ﮐﻮﻓﻪ و ﺷﺎم ﻧﺸﺎن دھﺪ، ﮔﻔﺖ: ﺑﺎ ﺗﻼش ھﺎی ﺗﺒﻠﯿﻐﯽ آن ﺑﺎﻧﻮی ﻧﻤﻮﻧﻪ اﺳﻼم ﻧﺪاى ﺣﻖطﻠﺒﻰ و ﻋﺪاﻟﺖﺧﻮاھﻰ اﻣﺎم ﺣﺴﯿﻦ(ع) ﺑﻪ دﯾﮕﺮ ﻧﻘﺎط ﺟﮫﺎن اﺳﻼم رﺳﺎﻧﺪه ﺷﺪ.


این استاد حوزه و دانشگاه ﺑﺎ ﺑﯿﺎن اﯾﻦ ﮐﻪ ﺷﺠﺎﻋﺖ و ﺻﺒﺮﺣﻀﺮت زﯾﻨﺐ(س) ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری ﻗﯿﺎم ﻋﺎﺷﻮرا را رﻗﻢ زد، اداﻣﻪ داد:آن ﺑﺎﻧﻮی ﻧﻤﻮﻧﻪ اﺳﻼم ﺑﺎ وﺟﻮد ھﻤﻪ ﻣﺸﮑﻼت ﻧﺎﺷﯽ از ﻗﯿﺎم ﺗﻮاﻧﺴﺖ اھﺪاف و آرﻣﺎن ھﺎی ﻧﮫﻀﺖ ﺣﺴﯿﻨﯽ را ﺟﮫﺎﻧﯽ ﮐﻨﺪ. 


وی ادامه داد: حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) پس از این واقعه غمناک بر خلاف اهداف پلید دشمنان دین و قرآن با آن همه غم و اندوه که در عاشورا برای خاندان عصمت و طهارت وارد شد نه تنها از رسالت الهی امام حسین(ع) و یارانش عقب نشینی نکردند بلکه با صبر و استقامتی که در واقعه عاشورا نشان دادند کاخ دشمنان دین و یزیدیان را به لرزه درآوردند./854/302/ب2

ارسال نظرات