۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۳۱۶۷۳۱
رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث:

حوزه نیازمند طلابی با تفکر خلاق است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث تفکر خلاق را وسیله‌ای برای خروج حوزه از رکودی که با آن مواجه خواهد شد، دانست و گفت: امکان سخت افزاری و نرم افزاری امروز طلاب با گذشته‌های دور قابل مقایسه نیست.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمين سيد محمدکاظم طباطبايي، رئيس پژوهشکده‌ي علوم و معارف حديث حوزه علميه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید محمد کاظم طباطبایی، رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث در اختتامیه جشنواره آیت الله العظمی بروجردی که عصر امروز در پژوهشکده حدیث برگزار شد، تاریخ حدیث شیعه را به گونه‌ای تصویر شده دانست که چهار عصر طلایی و زرین دارد و گفت: دوره اول دوره صادقین(ع) یعنی امام باقر و امام صادق است که بنیان‌های حدیثی ما از آن دوره نشأت می‌گیرد؛ دوره دوم دوره آل بویه است که شیخ مفید (ره) بنیان‌گذاری حوزه بغداد را کرد و حوزه قم حوزه فعالی بود که با قرن چهارم و پنجم هجری مصادف بود؛ دوره سوم قرن دهم و یازدهم یا دوازدهم بود که در دوره صفویه واقع بود.
 
رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث ادامه داد: چهارمین دوره طلایی روایی دوره جمهوری اسلامی بوده است که فضا و امکانات در اختیار افرادی قرار گرفته است که می‌توانند مباحث معرفتی و حقیقی را سامان دهند و این شکرگزاری مهمترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم.
 
حجت‌الاسلام طباطبایی با اشاره به امکانات کشور، نظام و حوزه علمیه گفت: امیدواریم امکاناتی که در اختیار حوزه‌های علمیه قرار دارد استمرار پیدا کند و ما بتوانیم معارف حدیثی خود را به گونه‌ای شایسته سامان دهیم.
 
وی ابراز داشت: ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که معارف دین از شایستگی و وزانت برخوردار است، پژوهشگر دین اجر می‌بیند و در صدر می‌نشیند و پژوهشگرانی داریم که معارف حدیثی را محور پژوهش خود قرار می‌دهند.
 
رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث در بیان تذکراتی به پژوهشگران حاضر گفت: مجموعه امکاناتی که الان در اختیار ما قرار گرفته است در طول تاریخ برای هیچ گروهی وجود نداشته است؛ از این رو ما قومی برگزیده هستیم.
 
حجت‌الاسلام طباطبایی افزود: مرحوم جزایری از هشتم و نهم ماه به بعد زیر نور ماه مطالعه می‌کرد زیرا امکان روشن کردن چراغ پی سوز نبود؛ این فرد بعداً دستیار پژوهشی علامه مجلسی شد ولی زمان در اختیار او تقریباً یک سوم تا یک چهارم کمتر از زمانی بود که امروز ما در زندگی خود در اختیار داریم زیرا در تاریکی آن روزگار نمی‌شد کار کرد.
 
وی با شااره به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود گفت: کتابخانه‌های حدیثی که ما داریم در کامپیوتر مجموعه‌هایی است که به مخیله پیشینیان هم خطور نمی‌کرد و از این نظر برای ما نعمت تمام است.
 
رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث از نظر امکانات آسایش و امنیت کشور گفت: ما ویژگی‌هایی داریم که ما را از هر محیط دیگر جدا می‌کند؛ شیخ یوسف بحرانی به خاطر جنگ دو بار زندگی خود را از اول شروع کرده که کتابخانه و آثار و خانه‌اش از بین رفته است.
 
حجت‌الاسلام طباطبایی تصریح کرد: از نظر محیط علمی که شادابی در آن وجود داشته باشد، محیط حوزه علمیه قم متمایز از تمام محیط‌ها است که آن شادابی علمی که می‌تواند موجب معارف ما باشد را ارائه می‌دهد؛ امروز می‌توانید به اطلاعات سخت‌ترین مشکلات روایی، حدیثی، معرفتی و فلسفی در دقایقی دست پیدا کنید.
 
وی ادامه داد: افرادی که می‌توانند پژوهش‌های جدید را سامان دهند غیر قابل انکار است پس ما عذر و بهانه‌ای که کمبود و کاستی در کار ما است نداریم.
 
رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با بیان مطالب مذکور گفت: آیا بازده ما به اندازه امکاناتی هست که الان برای ما حاصل شده است؟ الان بانوان در خانه می‌توانند پژوهش کامل ارائه دهند با این وجود آیا این امکانات سبب رشد و تعالی معارف قرآنی و حدیثی و اسلامی ما شده است یا نه؟ آیا ما به صورت شایسته و تام از تمام این امکانات می‌توانیم استفاده کنیم؟
 
حجت‌الاسلام طباطبایی تصریح کرد: بیست سال پیش می‌توانستیم بگوییم که در بسیاری از مسائل عقب هستیم و پژوهش در علوم انسانی را باید سامان دهند اما به هر حال در این سی و پنج سال توانستیم نسل پژوهشگر در علوم دینی را پرورش دهیم و حالا باید این راه را ادامه دهیم؛ از مرحله اول عبور کرده و باید به افق‌های جدید فکر کنیم؛ پژوهش باید هدفدار باشد نه تکرار مکررات.
 
وی ادامه داد: الان نیاز به دوره تکامل در حوزه احساس می‌شود؛ کم کم به گونه‌ای از سکون، ایستایی و رکود نزدیک می‌شویم و اینکه بخواهیم مباحث سنتی را تکرار کنیم اشتباه است؛ موضوعات سنتی در این حوزه تمام شده است و تنها راهی که می‌تواند ما را پیش ببرد تفکر نقاد است.
 
رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با بیان خاطره‌ای از رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند «تمام امکاناتی که در اختیار شیخ مفید بوده است بهترش را برای شما آماده کرده‌ایم، پس چرا رشد ما همانند آن دوره نیست؟» البته این در حالی است که شیخ مفید سه دوره توسط آل بویه تبعید و زندانی شده است؛ محیط علمی ما از این منظر مشکلی ندارد؛ چند مشکل را مطرح کردیم و تنها مشکلی را که ایشان به عنوان مشکل می‌پذیرفتند تفکری خلاق بود؛ در آن دوره شیخ مفید یک تفکر خلاق بود که بتواند علم دینی و فرهنگ شیعی را یک دوره تعالی بخشد که ما از این مشکل رنج می‌بریم.
 
حجت‌الاسلام طباطبایی توصیه کرد: بیش از اینکه به محفوظات افراد بها بدهید به تفکر خلاقشان بپردازید؛ اگر چند نفر را کشف کنید که این تفکر خلاق را داشته باشند می‌توانید امیدوار پیشرفت باشیم که اگر چند نفر دارای تفکر خلاق داشته باشیم بقیه می‌توانند به آن‌ها کمک کنند.
 
وی شهید صدر را به عنوان یکی از افراد با تفکر خلاق توصیف کرد و ابراز داشت: شیخ مفید نیز در دوره خودش تفکری خلاق داشت؛ شیخ مفید فرزندان شیعیان را از پدرانشان اجاره می‌کرد و می‌گفت که من هزینه کار کردنشان را می‌دهم تنها به این خاطر که آن‌ها را برای علوم دینی پرورش دهد.
 
رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث ادامه داد: شیخ طوسی، نجاشی، سید مرتضی و مانند آن‌ها توسط شیخ مفید کشف شدند؛ اگر شیخ مفید نبود کسی این تفکرات خلاق را کشف نمی‌کرد. وظیفه ما این است که در بین خانواده‌ها طلاب و دانشجویان تفکرات خلاق را کشف کرده و آن‌ها را پرورش دهیم./836/202/ب2
ارسال نظرات