۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۳۱۸۳۶۹
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:

مردم به کاندیداهایی رأی دهند که دنبال ترمیم بنیادی زیرساخت‌های فرهنگی جامعه هستند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر این‌که مطالبات قوا باید معطوف به مسائل اجتماعی و فرهنگی شود، گفت: مردم به کاندیداهایی جهت نمایندگی در مجلس شورای اسلامی رأی دهند که دغدغه فرهنگی داشته باشند؛ تا فارغ از اعتبار جویی، به دنبال ترمیم بنیادی زیرساخت‌های فرهنگی جامعه باشند.
حجت‌الاسلام سيد محمد رضا موسوي نسب کرماني

حجت‌الاسلام سید محمدرضا موسوی‌نسب کرمانی از اساتید اخلاق حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا بر اولویت رسیدگی به مسائل اجتماعی و فرهنگی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأکید و اظهار کرد: قانون برای مجلس وظایفی را تعیین کرده است که بخش مهمی از این وظایف، وضع و اصلاح قوانین است.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) تأکید کرد: وضع و اصلاح قوانین مهم‌ترین و اولین وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است؛ البته وظایف دیگری نیز همچون نظارت بر قوه مجریه و رسیدگی به شکایات مردم بر عهده آنان وجود دارد.

 

وی بیان کرد: چنانچه قوانین حساب شده و دقیق همراه با تأمل و تعقل وضع شوند، فرآیند برنامه‌های بسیاری از نهادهای اجرایی، نظارتی و قضایی و سایر دستگاه‌ها منظم می‌شود و در نتیجه نظام بندی صحیح اجتماعی دست خواهیم یافت.

 

تأمل مجلس در هر حوزه‌ای مبتنی بر مطالبات اجتماعی است

حجت‌الاسلام موسوی‌نسب ابراز کرد: قوانین مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های متعدد سیاسی، اقتصادی، آموزشی و فرهنگی نوشته می‌شوند؛ بدیهی است که تأمل و وقت گذاری مجلس در هر حوزه‌ای، مبتنی بر مطالبات اجتماعی سایر قوا به مردم است.

 

وی افزود: چنانچه مطالبات اجتماعی مبتنی بر مسائل سیاسی و اقتصادی باشد، توان مجلس نیز بر همین مسأله هزینه و محدود می‌شود؛ بنابراین مطالبات قوا باید درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی بالا برود تا مجلس به تدوین قوانین محکم و متقنی در زمینه مسائل فرهنگی بپردازد و چون ناظر بر اجرای قوانین است، از قوا بخواهد تا این قوانین اجرا شوند.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ مشکلاتی که به دلایل تاریخی و مسائل سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی در جامعه وجود دارد، سبب شده که دغدغه‌های اقتصادی مردم در اولویت‌های اولیه همه قوا قرار گیرد.

 

وی یادآور شد: همه جوامع بشری نسبت به مسأله اقتصاد دغدغه‌مند هستند اما تمرکز بسیاری از کشورها تنها بر این مسأله نیست و هزینه زیادی برای فرهنگ سازی در جامعه پرداخت می‌کنند.

 

اگر فرهنگ اصلاح شود، سایر ارگان‌ها از مفاسد دور می‌مانند

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: فرهنگ مانند جریان خون در بدن انسان می‌ماند که اگر خون سالمی نباشد، موجب ضعف بدن و بیماری خواهد شد؛ فرهنگ مجموعه‌ای از آداب و رسوم و اخلاقیات است که اگر در جامعه اصلاح شود، سایر ارگان‌ها هم از مفاسد دور می‌مانند.

 

حجت‌الاسلام موسوی‌نسب تأکید کرد: این‌که در بخش‌های مختلف جامعه آسیب‌هایی وجود دارد و به طور مثال دچار اختلاس‌های سنگین می‌شویم، به دلیل فرهنگ نامناسبی است که در جامعه نهادینه شده است.

 

وی گفت: فرهنگ اهمیت خاص و ویژه‌ای در زندگی مردم دارد؛ بنابراین بخشی از قوانین باید به طور جدی در حوزه مسائل فرهنگی وضع شوند تا مسؤولان اجرایی و قضایی هم بتوانند این مسأله مهم را درجامعه پیاده کنند.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پاسخ به این سؤال که چرا تقویت فرهنگی و ارتقای بصیرتی در بیشتر دولت‌ها تحت حاشیهش بوده است، تصریح کرد:‌ این امر به سبب نگاه دولت‌ها به خواسته‌ها و مطالبات مردم است؛ مردمی که درآمد پایین و فقر اقتصادی را می‌بینند، دولت‌ها را به این سمت می‌کشند که تنها به مسأله اقتصاد بپردازند.

 

وی تأکید کرد:‌ دولت‌ و مجلس شورای اسلامی در هر دوره‌ای باید به مطالبات اقتصادی مردم رسیدگی کنند اما نباید نسبت به مسأله فرهنگ بی توجه باشند و به خاطر مشغولیت‌های دیگر از پرداختن مسأله فرهنگ باز نمانند.

 

برخی از مسؤولان جایگاه فرهنگ اصیل دینی را نمی‌شناسند

حجت‌الاسلام موسوی‌نسب عنوان کرد: برخی از مسؤولان جایگاه فرهنگ اصیل دینی را نمی‌شناسند؛ شاید هنوز به نتیجه نرسیده‌اند که فرهنگ اسلامی چه ویژگی‌هایی در برابر فرهنگ غربی دارد.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: وادادگی فرهنگی، عدم آشنایی برخی از دولتمردان با فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی و زیبا دیدن فرهنگ‌های وارداتی از سوی آنان، یکی از عوامل سیاست‌زدگی و به حاشیه رفتن فرهنگ و ارتقای بصیرتی است.

 

وی اظهار داشت:‌ کارهای فرهنگی از سخت‌ترین کارها هستند؛ سایر فعالیت‌ها کارها زودبازده هستند و نتایج سریع دیده می‌شوند و می‌توان به عنوان آمار موفقیت در نمودار دیده شوند اما کارهای فرهنگی هزینه بر و نیازمند وقت زیادی هستند.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان کرد: دولت‌ها با زمان 4 ساله فعالیت خود، ‌انگیزه‌ای برای پرداختن به مسأله فرهنگی ندارند چرا که مطالبات مردم معطوف به فرهنگ نبوده و ثمردهی این گونه فعالیت‌ها دیربازده است.

 

وی ادامه داد: وظیفه‌ اصلی مجلس شورای اسلامی، قانون گذاری است که اگر در حوزه فرهنگ قوانین جدی متوجه مجریان شود، اصلاح فرهنگ، جامعه، نهادها و افراد را به دنبال می‌آورد.

 

حجت‌الاسلام موسوی‌نسب در پایان گفت: مردم به کاندیداهایی جهت نمایندگی در مجلس شورای اسلامی رأی دهند که دغدغه فرهنگی داشته باشند؛ تا فارغ از اعتبار جویی، به دنبال ترمیم بنیادی زیرساخت‌های فرهنگی جامعه باشند تا در بلندمدت، شاهد بروز نتایج بهتری در جنبه‌های مختلف نظام باشیم./997/301/ب2

ارسال نظرات