۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۳۱۹۶۵۴
تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی:

انسان متقی اهل ستیز و مجادله نیست

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین ری شهری گفت: کسی که بخواهد تقوا داشته باشد نمی‌تواند مخاصمه کند چرا که مراعات تقوا در خور ستیزه جو نیست به همین دلیل انسان اگر در این امر کوتاه بیاید بهتر است.
ري شهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مفسر قرآن کریم، امروز در کلاس درس خارج فقه که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) در فرازی از دعای مکارم الاخلاق از خداوند متعال درخواست می‌کند که پروردگارا به من در برابر افراد ستیزه‌جو زبانی گویا عطا کن.

 

حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری با اشاره به اینکه روایات متعددی در زمینه مخاصمه و مراء از ائمه معصومین(ع) بیان شده است، اظهار داشت: اهل بیت(ع) در روایات متعددی مخاصمه و نزاع را مورد ذم و نکوهش اسلام می‌دانند و در مواردی هم به سکوت در برابر ستیزه جو توصیه می‌کنند.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان سوالی که اگر مخاصمه، مذموم و نکوهیده است چرا امام سجاد(ع) از خداوند متعال زبانی گویا در برابر ستیزه جو طلب می‌کند، ابراز کرد: بین جواب دادن و مجادله با ستیزه جو تفاوت، بسیار است چرا که اگر کسی بخواهد جواب ستیزه جو را بدهد خوب، اما اگر بخواهد با او ستیزه کند مذموم است.

 

این مفسر قرآن کریم با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع) که فرمودند هر کسی در ستیزه جویی زیاده روی کند مرتکب گناه‌ می‌شود و اگر کوتاه بیاید مورد ستم قرار می‌گیرد، گفت: کسی که بخواهد تقوا داشته باشد نمی‌تواند مخاصمه کند چرا که مراعات تقوا در خور ستیزه جویی نیست به همین دلیل انسان اگر در این امر کوتاه بیاید بهتر است.

 

وی با اشاره به اینکه اهلبیت(ع) جواب ستیزه جو را می‌دادند ولی مجادله نمی‌کردند، عنوان کرد: حضرت علی(ع) جواب مخاصمه و ستیزه جو را می‌دادند اما هرگز بحث و جدل نمی‌کردند و تنها جواب دادن اکتفا می‌کردند چرا که این از فضائل مسلمان است.

 

حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری در پایان خاطر نشان کرد: در زمینه علمی نیز انسان نباید ستیزه جویی و نزاع کند چرا که این امر ابتر و بیهوده است./813/202/ب1

ارسال نظرات