۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۳۲۰۰۳۵
رییس پژوهشگاه قرآن و حدیث مطرح کرد؛

پژوهش میان‌رشته‌ای قرآنی و حدیثی برای نخستین بار در جهان اسلام

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین برنجکار با بیان این‌که فعالیت‌های میان رشته‌ای پژوهشگاه قرآن و حدیث برای اولین بار در جهان اسلام صورت می‌گیرد، گفت: حتی اهل‌سنت که فعالیت زیادی در عرصه حدیث دارند، وارد حوزه میان‌رشته‌ای نشده‌اند و ان شاءالله این رویکرد به کل جهان اسلام منتقل شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين برنجکار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار، رییس پژوهشگاه قرآن و حدیث پیش از ظهر امروز در بیستمین سالگرد تأسیس مؤسسه علمی و فرهنگی درالحدیث با اشاره به تولیدات پژوهشگاه قرآن و حدیث، اظهار داشت: تا به امروز 166 عنوان کتاب در زمینه های مختلف در پژوهشکده‌های چهارگانه کلام، تفسیر اهل‌بیت(ع)، اخلاق و روانشناسی منتشر شده است که برخی تا 16 جلد را شامل می شود.

 

وی افزود: تاکنون 30 مورد از کتاب‌های این پژوهشگاه در جشنواره‌های مختلف کتاب اعم از کتاب سال حوزه، کتاب سال ولایت و کتاب سال جمهوی اسلامی برگزیده یا شایسته تقدیر شده است و برخی از آن‌ها به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار با بیان این که رأس این مؤسسه کارهای پژوهشی است، ابراز داشت: نخستین مرکزی که در ابتدا تأسیس شد پژوهشکده علوم و معارف حدیث بود و بعدها مباحث دانشگاه و کنگره ها مطرح شد؛ پژوهشگاه قرآن و حدیث در سال 82 مجوز خود را با تأسیس چهار پژوهشکده و 12 گروه اصلی از وزرات علوم دریافت کرد.

 

وی با اشاره به فعالیت پژوهشگاه قرآن و حدیث یادآور شد: عمل اصلی بعد از جمع آوری احادیث کار اجتهادی در حوزه‌های مختلف است، یعنی فقه الحدیث تخصصی و براساس آموزه‌های دینی بر محور حدیث صورت می‌گیرد؛ چرا که اهل بیت(ع) محور هستند و به همین خاطر تفسیر قرآن هم بی نیاز از حدیث نیست.

 

رییس پژوهشگاه قرآن و حدیث فعالیت میان‌رشته‌ای را از فعالیت‌های دیگر پژوهشگاه دانست و گفت: میان رشته‌ای عمل کردن یعنی آن که فقط حدیث را به عنوان علوم حدیث نبینیم، بلکه به این سمت می‌رویم که حدیث در یک طرف و علوم دیگر در طرف دیگر باشد، حدیث و روان‌شناسی، حدیث و اخلاق، حدیث و کلام و باید ورود به اقتصاد و علوم دیگر نیز داشته باشیم.

 

وی تصریح کرد: فعالیت‌های میان رشته‌ای پژوهشگاه قرآن و حدیث برای اولین بار در جهان اسلام انجام می شود؛ حتی اهل‌سنت که فعالیت زیادی در عرصه حدیث دارند، وارد حوزه میان‌رشته‌ای نشده‌اند و انشاءالله این رویکرد به کل جهان اسلام منتقل شود./1330/202/ب2

ارسال نظرات