۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۳۲۰۶۰۳
مستندساز و منتقد سینمایی:

نتیجه مذاکرات هسته‌ای مطابق با تصویرسازی‌های هالیوود رقم خورد

خبرگزاری رسا ـ رییس پیشین منتقدان و نویسندگان سینما به بررسی پیش‌بینی‌های هالیوود نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخت و گفت: هالیوود پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات، نحوه توافق، مسائل مطرح شده در مذاکرات و حتی آزاد شدن جیسون رضائیان را پیش‌بینی کرده بود.
سعيد مستغاثي، منتقد سينما و تلويزيون سعيد مستغاثي، منتقد سينما و تلويزيون سعيد مستغاثي، منتقد سينما و تلويزيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست بررسی پرونده هسته ای ایران در رسانه های غرب از مجموعه سلسله نشست های سواد رسانه ای عصر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات برگزار شد؛ در این نشست سعید مستغاثی مستندساز و رییس پیشین منتقدان و نویسندگان سینما به تحلیل تأثیر فیلم‌ها و سریال‌های هالیوودی بر مذاکرات هسته ای پرداخت.

 

وی هالیوود را ویترین سیاست های غرب خواند و اظهار داشت: هالیوود همواره چندین گام جلوتر از سیاست های آمریکا و انصارش حرکت می کند و این مسأله منحصر در پرونده هسته ای ایران نیست؛ در فیلم جن گیر که 30 سال پیش از حمله آمریکا به عراق، این حرکت آمریکا را تصویرسازی و تئوریزه می کند و همچنین مردم آمریکا در فیلم های مختلف بارها شاهد سقوط و فروپاشی برج های دوقلو بوده اند.

 

مستغاثی در تحلیل فیلم «اورشلیم، شمارش معکوس» گفت: این فیلم در سال 2011 ساخته شده و موضوع آن آخرالزمانی است؛ در این فیلم به مسأله مذاکرات هسته ای نیز پرداخته شده است و در آن نشان می دهد که آمریکا و اسرائیل خواستار صلح با ایران هستند؛ از مسدود شدن تنگه هرمز تا بحران اقتصادی غرب در این فیلم به نمایش درآمده و در شهری که تروریست ها سکونت دارند عکس احمدی نژاد در دیوارهایش مشاهده می شود.

 

رییس پیشین منتقدان و نویسندگان سینما با اشاره به سریال پربیننده «ان سی آی اس»، ابراز داشت: پیش بینی شد که این سریال بیش از 20 میلیون بیننده داشته باشد؛ در اغلب این فیلم ها اسرائیل و ایران را رو در روی هم قرار می دهند.

 

تغییر رویکرد هالیوودی پس از انتخابات سال 92

این مستندساز افزود: فیلم «رکن پنجم» در سال 2014 اکران شد و به صورت مستقیم به مسأله هسته ای ایران پرداخت؛ در صحنه ای از این فیلم نشان داده می شود که ایران در حال ساخت سلاح هسته ای است و در صحنه ای دیگر نشان می دهد که دانشمند هسته ای ایران از ساخت سلاح هسته ای خبر می دهد؛ جالب است که در آستانه مذاکرات ژنو برای اکران در آمریکا این دو صحنه از فیلم به شکل شگفت انگیزی حذف شد.

 

وی با تأکید بر اینکه در سال 2013 و همزمان با انتخابات دولت یازدهم سمت و سوی فیلم های آمریکایی تغییر چشمگیری پیدا کرد، گفت: پیش از سال 92 فیلم های هالیوودی نگاهی بدبینانه به مذاکرات داشتند اما درست 10 روز پس از انتخابات ریاست جمهوری و در اواخر ژوئن 2013 فیلمی به نام «سقوط کاخ سفید» اکران شد.

 

مستغاثی افزود: در این فیلم برای نخستین بار می بینیم که رییس جمهور آمریکا که فردی سیاه پوست است از برنامه های هسته ای ایران دفاع می کند؛ برخی افراد تندرو کاخ سفید را اشغال کرده و رییس جمهور را به گروگان می گیرند اینها معتقدند که ایران به دنبال سلاح هسته ای است و نمی توان با مذاکره آنها را از اهدافشان باز داشت اما رییس جمهور مخالف نظر آنها است.

 

پیش‌بینی تماس تلفنی رییس جمهور ایران و آمریکا در فیلم سقوط کاخ سفید

رییس پیشین منتقدان و نویسندگان سینما ادامه داد: تماس تلفنی رییس جمهور آمریکا و ایران در این فیلم نمایش داده می شود، چیزی که در عالم واقع 2 ماه پس از اکران این فیلم اتفاق می افتد؛ گروگان گیران می خواهند 5 شهر بزرگ ایران را با بمب هسته ای مورد هدف قرار دهند که لحظه آخر رییس جمهور به عنوان ناجی وارد صحنه می شود و جلوی آنها را می گیرد؛ در نهایت مذاکرات به صورت موفقیت آمیز به نتیجه می رسد.

 

این مستندساز خاطرنشان کرد: در فصل هشتم سریال اسکندر نیز موضوع مذاکرات هسته ای مطرح می شود؛ در این فیلم رییس جمهور ایران یک روحانی است؛ در این فیلم با وجود اینکه مذاکرات به توافق می انجامد اما همواره به مخاطب القا می کند که ایرانی ها قابل اعتماد نیستند و در صحنه ای مترجم فارسی می گوید که ایرانی ها دروغ می گویند و در کارخانه نوشابه سازی مشغول ساخت بمب هسته ای هستند.

 

وی گفت: در آخرین صحنه فیلم، رییس جمهور آمریکا در حالی که با رییس جمهور ایران دست می دهد می گوید در همین لحظه که ما در حال توافق هستیم پهپادهای ما مشغول بمباران و نابود کردن آن کارخانه مشکوک هستند.

 

آمریکایی‌ها پیش از مذاکرات در هالیوود سناریوی آزادسازی جیسون رضائیان را نوشتند

مستغاثی بیان داشت: در طول 12 ماهی که مذاکرات بسیار جدی پیگیری می شد، سریال 24 به نمایش درآمد؛ این سریال نزدیک به مذاکرات ژنو پخش می شد و در آن رییس جمهور ایران فردی به نام «حسن» است؛ فیلم نشان می دهد که برادر رییس جمهور نیز در مذاکرات او را همراهی می کند؛ بسیاری از بحث هایی که در مذاکرات مطرح می شد در این فیلم نیز مشاهده می شود از جمله اینکه توافق باید به شکلی باشد که مجلس ایران نیز آن را بپذیرد.

 

رییس پیشین منتقدان و نویسندگان سینما اظهار داشت: سه ماه پیش از مذاکرات ژنو سریال دیگری با نام «هوملند»پخش می شود که در آن نشان می دهد که تیم مذاکره کننده ایرانی به دلیل تحریم ها عقب نشینی می کند؛ فیلم‌ های بلک لیست، دیکتاتور و خانم وزیر نیز از جمله فیلم هایی هستند که به این موضوع پرداخته اند.

 

این مستندساز در تحلیل سریال«خانم وزیر» گفت: این سریال در شبکه سی بی اس پخش شد؛ شروع آن با صدای اذان است و در آن نشان می دهد که ضمن توافق هسته ای، ایران حاضر به آزاد کردن دو زندانی آمریکایی می شود؛ برخی منتقدان این فیلم را به قضیه آزاد سازی جیسون رضائیان و آن چند نفر ربط می دهند.

 

وی با تأکید بر اینکه آمریکا در فیلم های خود به دنبال آن است که پیش زمینه ذهنی برای مخاطبان ایجاد کند، ابراز کرد: به همین دلیل است که برنامه هسته ای ایران و مسأله مذاکرات به شکل های گوناگون در فیلم های متعددی به تصویر کشیده می شود.

 

قهرمان‌سازی از اسرائیل حربه جدید هالیوود

مستغاثی در پاسخ به یکی از حضار مبنی بر اینکه سینمای هالیوود چگونه می تواند با این دقت مسائل را پیش بینی کند، گفت: روسای این کمپانی ها سیاست گذاران اصلی آمریکا هستند و رؤسای جمهور این کشور به صورت نمادین هستند؛ اینها کسانی هستند که اداره کمپانی های فیلم سازی، اسلحه سازی و بانک ها را به عهده دارند و از سوی دیگر در مراکز استراتژیک و تصمیم گیری آمریکا نیز مسؤولیت دارند.

 

رییس پیشین منتقدان و نویسندگان سینما به اهدافی که هم اکنون هالیوود دنبال می کند، اشاره کرد و ابراز داشت: پیش از این بسیاری از بازیگران هالیوود که یهودی بودند، نام خود را تغییر می دادند و در کلیساها حضورپیدا می کردند تا ماهیت آنها مشخص نشود اما در حال حاضر بسیاری از اینها به صورت علنی ابراز می کنند که یهودی هستند.

 

این مستندساز افزود: به تازگی دو فیلم با موضوع اسرائیل تولید شده است؛ هالیوود می خواهد اسرائیل را قهرمانی نشان دهند که سیاست های آن در دنیا رد می شود اما او به تنهایی اهداف خود را دنبال می کند و در نهایت همه متوجه اشتباه خود خواهند شد و به دنبال اسرائیل خواهند رفت./928/پ201/ج1

ارسال نظرات