۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۳۲۰۶۸۷
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان:

مردمی بودن کانون های مساجد سبب کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه فرهنگ و هنر شده است

خبرگزاری رسا ـ علیزاده گفت: از جمله نقات قوت کانون های فرهنگی هنری مساجد مردمی بودن آنها است که به صورت چشمگیری سبب کاهش تصدی گری دولت در حوزه فرهنگ و هنر شده است.
 محمدرضا عليزاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرستادهماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان صبح امروز در نشست خبری به مناسبت 18 اسفند ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مساجد که آنها را مراکز تصمیم گیری جوامع اسلامی دانستند، گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد از پایگاه های مهمی است که تاسیس آنها در جهت اعتلای فرهنگ غنی اسلامی از سال 71 بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ستادعالی تصویب شد و از سال 72 شروع به فعالیت در سطح کشور کردند.


وی بیان داشت: با توجه به اینکه 23 سال از فعالیت این کانون ها می گذرد باید دقت داشته باشیم که طی این سالها نقش مهمی در توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی ایفا کردند چنانچه چند هدف کلی از ایجاد کانون های مساجد دنبال می شد که تأکید بر ارزش های معنوی جامعه و گسترش زمینه مشارکت مردم در امور فرهنگی و اجتماعی و علمی از آن جمله است.


علیزاده تصریح کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد از مردمی ترین پایگاه های فرهنگی در سطح کشور هستند و گستردگی این کانون ها در اقصی نقاط کشور سبب شده نقش آنان ارزنده و مهم باشد.


وی ادامه داد: از دیگر اهداف مهم این کانون ها همگانی کردن همه عرصه های فرهنگی هنری، زمینه سازی برای حضور فعال جوانان و نیروهای متعهد، شناسایی و تربیت استعدادهای درخشان، استفاده از اوقات فراغت، تقویت روحیه بسیجی در جوانان و ارائه فعالیت های فرهنگی هنری بر اساس موازین دینی و ایجاد جاذبه های فرهنگی هنری، عرضه فعالیت های فعال و پرجاذبه در برابر تهاجم فرهنگی است.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان ضمن اشاره اجمالی به جایگاه و ساختار سازمانی کانون های مساجد عنوان داشت: به جهت گستردگی خاص این کانون ها در سطح کشور و استان؛ فعالیت های فرهنگی هنری بسیاری می توان ارائه کرد به گونه ای که این فعالیت ها در سطح استان گسترش یابد.


وی خاطرنشان کرد: ویژگی خاص کانون ها؛ وابستگی آنها به مسجد است چراکه از جهت تربیتی و فرهنگی سبب شکل گیری محیط بسیار امنی برای حضور فعال جوانان و خانواده های آنان می شود و سبب اعتلا، تقویت و شکل گیری هسته های فرهنگی هنری و استمرار فعالیت کانون ها در مساجد می شود.


این مقام مسؤول افزود: کانون های مساجد از ظرفیت و امکانات مشارکت های مردم و نیروهای فرهنگی و مذهبی در برنامه ها خود بهره می برند چنانچه نوع فعالیت کانون ها متنوع است از این رو کتابخانه های عمومی و خاص از سوی مساجد حمایت و تجهیز می شوند و عمده نیروهای مساجد از افراد فرهنگی و دینی ای هستند که از روی اعتقاد به فعالیت های دینی، فعالیت می کنند.


وی اشاره کرد: از جمله نقات قوت این کانون ها؛ مردمی بودن آنها است که به صورت چشمگیری موجب کاهش تصدی دولت در حوزه فرهنگ و هنر شده است.


علیزاده اظهار داشت: امسال با پیگیری های ستادعالی؛ 18 اسفند که مصادف با سالروز تأسیس ستادعالی کانون های فرهنگی هنری مساجد است از ضمیمه به متن تقویم آمد و ثبت رسمی تقویم خواهد شد این مساله حُسن بزرگی است که افزون بر بها دادن به جایگاه ویژه کانون های مساجد؛ زمینه ارائه عملکرد یکساله آن ها را فراهم می کند.

 

وی ادامه داد: به همین مناسبت از 10 تا 20 اسفندماه برنامه های متعددی پیش بینی شده است افزون بر آن طبق برنامه پنجم توسعه باید تا پایان این برنامه 25 درصد مساجد دارای کانون می شدند که بحمدالله در استان کرمان، حدود 27درصد مساجد دارای کانون هستند.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان در پایان گفت: اداره کل ارشاد اسلامی با همکاری هیأت متوسلین امام زمان(عجل الله تعالی) به برگزاری نمایشگاه کتاب و ارائه محصولات فرهنگی با موضوع حضرت زهرا سلام الله علیها مبادرت ورزیدند که در روز سه شنبه(18 اسفند) افتتاح خواهد شد./9703/202/ب1

ارسال نظرات