۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۳۲۴۳۳۳
استاد حوزه علمیه:

امامت تداوم رسالت و پیامبری است

خبرگزاری ر سا ـ استاد حوزه علمیه گفت: در دیدگاه شیعه امامت تداوم رسالت و پیامبری است یعنی اگر چه امام نبی نیست اما کارهای نبی را انجام می‌دهد با این تفاوت که از جانب خداوند بر نبی وحی نازل می‌شد اما بر امام نازل نمی‌شود و امام به عنوان الگویی کامل و مربی مردم مسؤولیت تفسیر قرآن و بیان احکام، حفاظت و نگهداری از دین، رهبری و اداره امور جامعه را بر عهده دارد.
مهدويت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فاطمه اسبقی، استاد حوزه علمیه، امروز در سلسله مباحث مهدویت که در مدرسه علمیه نجمه خاتون(س) برگزار شد، با اشاره به مفهوم و جایگاه امامت، گفت: خلافت و جانشینی، مهم ترین بحثی بود که بعد از رحلت پیامبر(ص) در جامعه نوپای اسلامی مطرح شد.

 

وی افزود: گروهی بر اساس آرای بعضی از صحابه خلافت ابوبکر را پذیرفتند و گروه دیگر معتقد شدند که جانشین پیامبر(ص) بنابر تعیین آن حضرت، امیرمومنان علی(ع) است.

 

اسبقی با اشاره به اینکه امامت به معنای پیشوا و رهبری است و امام کسی است که سرپرستی یک گروه را در مسیری مشخص برعهده دارد، گفت: در نظر اهل سنت، امامت حاکمیتی دنیوی است اما در دیدگاه شیعه امامت ادامه دهنده نبوت و امام را حجت خدا در میان خلق و واسطه فیض او به مخلوقات می‌دانند.

 

استاد حوزه علمیه درباره نیاز امت به امام و رهبر دینی، ابراز کرد: در دیدگاه شیعه امامت تداوم رسالت و پیامبری است یعنی اگر چه امام نبی نیست اما کارهای نبی را انجام می‌دهد با این تفاوت که از جانب خداوند بر نبی وحی نازل می‌شد اما بر امام نازل نمی‌شود و امام به عنوان الگویی کامل و مربی مردم مسؤولیت تفسیر قرآن و بیان احکام، حفاظت و نگهداری از دین، رهبری و اداره امور جامعه را بر عهده دارد.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های امام، تاکید کرد: علم، عصمت، مدیریت اجتماعی، آراستگی به کمالات اخلاقی و نصب از سوی خدا از ویژگی‌های شاخص امامان معصوم به شمار می‌آید.

 

اسبقی با اشاره به اینکه امام سمت پیشوایی و رهبری مردم را بر عهده دارد لازم است که دین را با تمام زوایای خود بشناسد و به قوانین آن آشنا باشد، بیان داشت: امام با آگاهی کامل به تفسیر قرآن و سنت پیامبر(ص) به تبیین دین پرداخته و به سوالات مردم در موضوعات مختلف پاسخ می‌دهند و این امر نیاز به علمی دارد که تنها به واسطه اتصال به علم الهی محقق می‌شود به همین دلیل شیعیان به علم بی کران امامان معتقد هستند.

 

استاد حوزه علمیه درباره یکی از شرایط مهم امامان که عصمت است، تاکید کرد: امامان به دلیل آنکه علم به حقایق دارند و از ارتکاب به هر گناه و خطایی خودداری می‌کنند، عصمت دارند و همچنین امامان با مدیریت اجتماعی انسان‌ها را به سوی قرب الهی راهنمایی می‌کنند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: امام و پیشوای جامعه باید از همه بدی‌ها و رذائل اخلاقی دور باشد و در مقابل، همه کمالات اخلاقی را به حد اعلا دارا باشد و همچنین در دیدگاه شیعه امامان تنها از سوی خدا انتخاب و نصب می‎‌شوند./813/202/ب1

ارسال نظرات