۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
کد خبر: ۳۲۵۳۲۸
در دانشگاه فردوسی مشهد؛

نشست «نقش زنان در مجلس؛ چالش ها و دستاوردها» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ الله کولایی در نشست «نقش زنان در مجلس؛ چالش ها و دستاوردها» گفت: قبل از انقلاب مدلی که در خصوص زنان اجرا می شد، مدلی وارداتی بود. پهلوی الگوها و چارچوب هایی را در کشور اجرا می کرد که همه از بیرون آورده شده بود.
نشست زنان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست «نقش زنان در مجلس؛ چالش ها و دستاوردها» با حضور الهه کولایی، نماینده دوره ششم مجلس و عفت شریعتی، نماینده دوره هفتم و هشتم مجلس عصر امروز 28 فروردین در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

 

الهه کولایی در این نشست به بررسی نقش زنان در جامعه از زبان امام(ره) پرداخت و گفت: دولت ها موظف هستند از نقش مادری و همسری زنان حمایت کنند و این امر به این معنا نیست که بانوان را خانه نشین کنند.

 

وی با طرح این پرسش که زمانی که میلیون ها دختر امکان ازدواج را ندارند به چه علت برخی می خواهند آنان را خانه نشین کنند، افزود: سهمیه بندی دانشگاه ها را علیه زنان به راه انداختند تا بانوان کمتر به دانشگاه ها راه یابند و به این ترتیب مجبور به ازدواج شوند.

 

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی به نقش زنان در دوره دفاع مقدس، سازندگی و اصلاحات اشاره و تصریح کرد: زنان در شکل دادن نهاد مجلس نیز تأثیرگذار بوده اند.

 

وی افزود: اما مشاهده می کنیم در نظامی که نقش زنان در مراحل مختلف آن احساس می شده است، در طول سال های گذشته و در طول 9 دوره مجلس سهم زنانش هیچ گاه در قانون گذاری بیش از 5 درصد نبوده است و این در حالی است که تعداد زنانی که در انتخابات و رای دادن شرکت می کردند، آمار قابل توجهی بوده است.

 

وی با بیان این که در جهان سهم زنان در مجلس 30 درصد و در ترکیه این مقدار به 17 درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه درصددیم به الگویی در جهان تبدیل شویم، باید به این نکته توجه کنیم زنان نقش قابل توجهی در حمایت از آرمان های نظام داشته اند.

 

کولایی با طرح این پرسش که سهم زنان در حوزه تصمیم گیری چه میزان است، گفت: متأسفانه بسیاری از دیدگاه های جاهلی به نام اسلام اشاعه داده شده، به طوری که به نام دین بسیاری از محدودیت ها و تبعیض ها در حال اجرا شدن است و این در حالی است که علمای فقیه شیعه نکته دیگری را متذکر می شوند.

 

پیش از انقلاب مدلی که در خصوص زنان اجرا می شد مدلی وارداتی بود

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: پیش از انقلاب مدلی که در خصوص زنان اجرا می شد، مدلی وارداتی بود. پهلوی الگوها و چارچوب هایی را در کشور اجرا می کرد که همه از بیرون آورده شده بود، اما پس از انقلاب امام خمینی زنان را به داشتن نقش سیاسی در کشور حکم می دهند؛ آن هم در کشوری که قرن ها نظام پدرسالاری حاکم بوده است.

 

وی  گفت: در این 37 سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد زنان توانسته اند نقشی کلیدی در پیشبرد اهداف این نظام ایفا کنند، به طوری که در مسائل سیاسی  زنان در شکل گیری قدرت ها و تداوم آنها تاثیرگذار بوده است./934/پ202/ج

ارسال نظرات