۰۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۳۶۳۴۸

فاجعه غزه در سكوت جهاني

حجت الاسلام غلامرضا بهروزلك؛ استاديار علوم سياسي دانشگاه باقر العلوم
فاجعه غزه در سكوت جهاني

قال رسول الله (ص):‌ من سمع مسلما ينادي يا للمسلمين فلم يجبه فليس بمسلم
امت اسلامي اين روزها شاهد و ناظر فاجعه جديد و جنايت تازه اي از سوي دژخيمان صهيونيسيتي است. اين واقعه سند تازه اي از بي اعتباري سازمان هاي بين المللي و نهادهاي به اصطلاح حقوق بشر مي باشد که حتي از محکوم کردن اين واقعه نيز خود داري نموده و از آن طفره رفته اند. اين جنايت با چراغ سبز آمريکا و تحفه جرج بوش به اولمرت و رژيم اشغالگر اسرائيل آغاز شده است.
ريشه هاي بحران را بايد در تاريخ دوران معاصر و تحولات پس از جنگ جهاني اول جست و جو نمود. معاهده سايكس ـ پيكو بين انگلستان و فرانسه و بعدها با رضايت روسيه به آن در سال 1916 نخستين واقعه شومي بود كه بر سر تقسيم ميراث امپراتوري عثماني شكل گرفت. با حذف امپراتوري تزار روس در انقلاب سوسياليستي اكتبر 1917 و كنار كشيدن دولت جديد اتحاد جماهير شوروي از اين پيمان و متعاقب آن انتشار متن محرمانه آن در انتشارات روسيه، جهان اسلام پي به ترفند هاي مستكبران و استعمار گران عليه مطامع شوم‌ آنها بر بلاد اسلامي برد.
هر چند طبق توافق بين انگلستان و فرانسه قرار بود منطقه فلسطين به صورت بين المللي اداره شود، اما يك سال نگذشته بود كه وزير خارجه وقت بريتانيا با دور زدن رقيب ديرين اروپايي خود با صدور بيانيه معروفي از تشكيل دولت يهودي در فلسطين حمايت كرد و با قيموميت انگلستان بر فلسطين عملا زمينه هاي گسترش مهاجرت يهوديان به فلسطين و تصاحب سرزمين فلسطينيان شدت گرفت. لازم به يادآوري است كه هرتصل بنيانگذار صهيونيسم سياسي در قالب رويكرد منشورگرايانه به تشكيل دولت يهودي در فلسطين تلاش بي ثمري را براي كسب منشور و اجازه رسمي از سلطان عبدالحميد عثماني در نخستين دهه قرن بيستم انجام داده بود؛ اما سياست هاي اسلام گرايانه سلطان عبدالحميد مانع نيل صهيونيست ها به خواسته خود شد. اما اينك با ترفند كميته اتحاد و ترقي سكولارهاي تركيه و همدستي آنان با صهونيستها و سپس تسلط انگلستان بر فلسطين زمينه هاي تأسيس دولت يهودي فراهم گشته بود و در نهايت سال 1948 سال شوم تشكيل دولت منحوس اسرائيل رقم خورد.
واكنش جهان اسلام و مسلمانان به اين قضيه ابتدا با بهره گيري از رويكردهاي اسلامي بود. قيام عزالدين قسام در دهه 1930، فعاليتهاي اخوان المسلمين در دهه 1950 به بعد نمونه اين رويكرد اسلامي بود. به دليل كوتاهي جهان اسلام در آن موقع و حمايت شديد قدرتهاي اروپايي و آمريكا از اسرائيل چنين اقداماتي به نتيجه نرسيد. دولتهاي عرب با انحراف از رويكرد اسلام گرايانه و با اتخاذ رويكردهاي ناسيوناليستي عربي به مصاف اسرائيل رفتند، اما ناكام سرانجام سربه تسليم و مذاكره سپردند.
گرچه كمپ ديويد سرآغاز چنين مذاكره براي صلح با اسرائيل بود، اما دهه 1980 به بعد اوج گيري اين مذاكره صلح بود. نتيجه اين صلح، بدون ترديد قرباني شدن هر چه بيشتر ملت فلسطين و آرمان رهايي قدس بود. آخرين فرايند مذاكره و گفتگوي صلح در آناپوليس مريلند آمريكا بود كه طي دو ماه گذشته صورت گرفت.
در مقابل فرايند صلح جويانه كساني چون عرفات و دولتهاي عربي، گروهي از فلسطينيان با الهام گيري از انقلاب اسلامي و با تفطن به اشتباه اصلي دولتهاي عربي و گروههاي فلسطيني از آرمانهاي اسلامي در مبارزه به فلسطين، رويكرد مجددي به اسلام گرايي داشتند. شكل گيري جنبش جهاد اسلامي فلسطين در سال 1979 و سپس رويكرد جديد سياسي تشكيلات سنتي اخوان المسلمين فلسطين و تأسيس حماس از سوي آنها در 1987 همراه با انتفاضه نخست، نمونه چنين بازگشتي به شعارهاي اسلام گرايانه بوده است.
به هر حال آنچه مهم است رشد اسلام گرايي در برابر اشغال و مخالفت آنان با تسليم به اسرائيل و رويكرد مقاومتي در برابر اسرائيل به طعم اشغالگران و حاميان آنها و نيز دولتها و جريانهاي عربي مذاكره كننده با اسرائيل خوش نيامده و در نتيجه سر نامهري با دولت منتخب و مردمي اسلام گراي فلسطيني گذاشتند. دولت حماس كه در يك فرايند دموكراتيك به قدرت رسيده بود و اسماعيل هنيه پست نخست وزيري را به عهده گرفت تا به صورت قانوني از حقوق ملت فلسطين دفاع نمايد، مورد طرد جريان سازشكار و دولتهاي عربي قرار مي‌گيرد و محمود عباس با تسليم به اسرائيل و به عنوان خوش خدمتي نماد مقاومت را به صورت  غير قانوني عزل مي‌كند.
تا اينجا تحليل سيرتاريخي وضعيت كنوني بوده است. اما آنچه كه شرايط كنوني را متمايز نموده است، محاصره غزه و كشتار فجيع مردم فلسطين در غزه است. استكبار جهان كه از پيش با تمهيدات خود، سرزمين فلسطيني را در مقايسه با سرزمين اعطايي به اسرائيليان از دو قطعه جدا از هم در كرانه غربي و نوار غزه از هم تفكيك نموده بود تا همواره فلسطينيان در ضعف باشند، اين بار تهاجم خود را بر غزه كانون رهبري مقاومت معطوف نمود. گويا دو بخش فلسطين يكي به عنوان مقر تشكيلات خودگردان در رام الله كرانه غربي و ديگري غزه نمادهاي مختلفي از سازش و مقاومت شدند.
با سفر جرج بوش به منطقه در هفته اخير، چراغ سبز آمريكا براي سركوب فلسطينيان و دولت حماس ارائه گرديد. فلسطينيان كه چاره‌اي جز دفاع از خويش در برابر ترورهاي هدايت شده اسرائيلي و قتل بزرگاني چون شيخ احمد ياسين و رنتيسي نداشتند، در اقدامات شجاعانه با موشكهاي دست ساز به مقابله مي‌پرداختد. اما اين اندك مقاومت نيز به كام اسرائيل و غربيان تلخ آمد و به بهانه پرتاب اين موشكها دست به محاصره غزه زدند.
علت وقوع اين حادثه را بايد در تلاش جرج بوش پسر در پايان دوران رياست جمهوري خود براي ارائه حداقل يك اقدام مثبت و خوش رقصي در نزد لابي صهيونيستي آمريكا جستجو نماييم. طبق توافقنامه سه ماده بوش پسر و اولمرت دست اسرائيل براي سركوب فلسطينيان باز مي‌ماند. 
ماهيت دشمن تعدي و تجاوز است، اما تعجب و شگفتي از جهان عرب است كه در ظاهر به اسلام تمسك مي‌كنند اما در واقع هيچ غيرت و حميت اسلامي در آنها مشاهده نمي‌شود. آنان نيز همراه ديگر سازمانهاي بين المللي از اقدام جدي عاجز مانده‌اند. جهان خاطره موفق و تأثير گذار تحريم نفتي 1973 را هرگز فراموش نخواهد كرد. چرا امروز جهان اسلام ديگر نمي‌تواند چنين  اقدام موثر و جدي انجام دهد. بدون ترديد پاسخ را بايد در سرسپردگي برخي از دولتهاي جهان اسلام به غرب جستجو كرد.
جمهوري اسلامي ايران تلاش پيگيرانه‌اي را براي اقدام موثر در حمايت از مردم فلسطين آغاز كرده است. هر چند اين تلاش به دليل رويكرد سازش طلبانه دولتهاي عرب به نظر مي‌رسد در كوتاه مدت چاره ساز نخواهد بود، اما تأثير اصلي آن را بايد در افشاي ماهيت ر‍ژيم صهيونستي و آماده سازي افكار عمومي جهاني جست و جو كرد. حمايت مردم شريف ايران و مجامع ديني و سياسي اجتماعي ايران از مردم فلسطين و تلاش براي ارسال كمكهاي دارويي و غذايي به فلسطين كمترين كاري است كه مي توان در شرايط كنوني انجام داد.
در ايام مصادف با ماه محرم و مصيبت اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام، مصيبت کودکان معصوم غزه يادآور قساوت و درنده خويي لشگر يزيد و بي رحمي آنان در منع آب بر حرم رسول الله (ص) و سفاکي آنان در شهيد نمودن طفل شير خوار کربلا مي باشد. اگر جهان اسلام اقدام جدي در اين زمينه انجام ندهد مسووليت آن طبق روايت نبوي صلي الله عليه و آله بر دوش تک تک مسلمانان خواهد بود. لذا ضروري است با شرکت در راهپيمايي و ارسال کمکهاي مردمي به فلسطين مردم شريف ايران اعلام انزجار نموده و مسوولان محترم نيز تمامي اهتمام و تلاش خود را در رفع اين بحران مبذول دارند.

 

ارسال نظرات