۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۴۲۳۰۹۵
در برنامه حکمت مطهر مطرح شد؛

اساس تربیت در انسان شکوفایی روح است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که شهید مطهری اساس تربیت در انسان را براساس شکوفایی روح می دانند، گفت: ایشان دوران نوجوانانی یعنی سن هفت تا 14 سالگی را بهترین فرصت برای تربیت توحیدی و مبتنی بر شکوفایی روح عنوان می کنند.
برنامه «حکمت مطهر»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هادی هدایت، استاد حوزه و دانشگاه شامگاه امروز در برنامه حکمت مطهر رادیو معارف با بیان این که مراحل رشد و تربیت توحیدی در اندیشه های شهید مطهری به دوران قبل از تولد باز می گردد، گفت: ایشان مراحل رشد تربیت توحیدی را به دوران قبل از جنینی، دوران جنینی، دوران بعد از تولد، شیر خوارگی، کودکی، نوجوانانی و جوانی تقسیم بندی می کنند.

 

وی افزود: ایشان بیان می کنند که در هر کدام از این مراحل حالات روحی پدر و مادر و لقمه حلال و سیره تربیتی آنها در شکل گیری شخصیت کودک بسیار مهم است.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: براساس حدیثی از امام صادق(ع) درباره تربیت کودکان باید گفت که کودکان در هفت سال اول زندگی پادشاه هستند، در هفت سال دوم باید عبد باشند و در هفت سال سوم در زندگی نقش وزیر را دارند.

 

حجت الاسلام هدایت ادامه داد: اگر پدر و مادر در هر کدام از این مراحل براساس آموزه های دینی برخورد نکنند، نخواهند توانست فرزند سالم و با شخصیتی را در جامعه تربیت کنند.

 

وی با اشاره به این که در هفت سال اول که کودک مانند پادشاهان از پدر و مادر انتظار دارد براساس سیره تربیتی شهید مطهری به هیچ وجه والدین نباید با تنبیه کودک را از انجام کاری باز دارند.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: اگر در این دوران والدین با تنبیه کودک و فرمان دادن به او سعی کنند در تربیت او اثر بگذارند طبق گفته شهید مطهری، کودک در مقابل رفتار والدین  مانند یک بمب انفجاری عمل خواهد کرد که این انزجار و انفجار در دوران جوانی سر باز کرده و بر موفقیت کودک به شدت اثر خواهد گذاشت.

 

وی افزود: کودکی که در هفت سال اول زندگی تنبیه می شود انگیزه و شور کودکی خود را از دست می دهد و نمی تواند مانند سایر هم سن و سالان خود یک رشد طبیعی را تجربه کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که شهید مطهری اساس تربیت را براساس شکوفایی روح می دانند، گفت: در هفت سال دوم طبق سخنان شهید مطهری، شرایط روحی و روانی کودک به گونه ای است که منتظر ارشاد و هدایت دیگران است و می خواهد والدینش و سایر افراد به او در زمینه معنویات و امور دینی آموزش دهند.

 

حجت الاسلام هدایت اظهار کرد: گاهی والدین در هفت سال اول زندگی، زمانی که می خواهند خداوند را به کودک خود معرفی کنند از خداوند در نزد کودک تصویر یک مدیر را می سازند که از پشت میز به همه امور رسیدگی می کند.

 

وی افزود: شهید مطهری در نوشته های خود بیان می کنند که این تصویری که والدین از خداوند برای فرزندان خود می سازند یک تصویر کلیسایی است و این نوع تصویر موجب می شود که کودک در نوجوانی و جوانی از خداوند و دین برای همیشه دور شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: شهید مطهری بیان می کنند که باید خداوند را از طریق صفت های خوب مانند راستگویی، عدالت، شیرینی، زیبایی و سایر مفاهیمی که برای کودک قابل فهم است به او معرفی کرد.

 

وی افزود: هفت سال دوم زندگی بهترین زمان برای این است که کودک بندگی خدا را تمرین کند و اعمال عبادی مانند نماز را فرا بگیرد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که تمرین کردن با اجبار کردن و فشار آوردن به کودک و فرمان دادن به او متفاوت است، گفت: تمرین یعنی این که به کودک به مرور زمان اعمال دینی را آموزش داده و با پاداش دادن به کودک به خاطر این اعمال، خداپرستی را در او نهادینه کنیم.

 

حجت الاسلام هدایت افزود: اگر والدین کودک را به انجام کاری وادار کنند این وادار کردن موجب خفته شدن استعدادهای کودک می شود بنابراین دعوت با تشویق و با خوش اخلاقی و خوش زبانی بهترین روش برای تربیت توحیدی کودک است.

 

وی یادآور شد: والدین تا جایی که می توانند باید در تربیت توحیدی کودک مراحلی را که گفته شد رعایت کنند و اگر در هفت سال ابتدای زندگی که کودک مانند یک پادشاه است اشتباهی را مرتکب شد والدین برای منع او بهتر است از طریق حیله و مهربانی وارد شوند همانطور که بزرگان، پادشاهان را با حیله و تشویق و جایگزین کردن یک کار بهتر از تکرار اشتباه و انجام آن باز می دارند و این سیره انبیا برای تربیت توحیدی کودکان است./968/202/ب2

ارسال نظرات