۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۴۲۵۱۴۲
بخش پایانی/در نشست شاخصه‌‌های طلبه انقلابی عنوان شد؛

تمسک به ریسمان ولایت فقیه راز درک معارف تمدن نوین اسلامی است/ اهتمام به امور مسلمین جَرَیان تمدن اسلامی با بدنه روحانی انقلابی را شکل می‌دهد

نویسنده کتاب«سیمای آرمانی طلبه در نگاه مقام معظم رهبری» به تشریح تمدن اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: در تبیین مبنای تمدن اسلامی در عصر حاضر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب نقش تعیین کننده و نقش یک جهت دهنده‌ای که از سوی خداوند متعال و به واسطه حضرت صاحب(عج) تکلیف شده است را دارد؛ بنابراین تمسک به این منویات راه فهم دقیق این معارف است.
حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، در بخش نخست گزارش روحانی انقلابی و روحانی غیر انقلابی واژه انقلابی بودن در شئون مختلف اجتماعی آن برای تبیین انسان انقلابی در نظام اسلامی تشریح شد. در ادامه این گزارش می‌خوانیم که انسان انقلابی چگونه در انقلاب اسلامی به عنوان نمادی از انقلاب توحیدی به پیگیری احیاء امر الهی بر مدار این الگو می‌پردازد.

 

نفی طاغوت در تمام ابعاد اجتماعی بستر شکل‌گیری تفکر انقلابی در الگوی اسلام است


 

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری اولین ویژگی انسان انقلابی را باور حقیقت نفی طاغوت در تمام شرایط و زمان‌ها توصیف کرد و گفت: انسان انقلابی به معنی واقعی در همه شئون اجتماعی نفی طاغوت را در راس کنش‌های اجتماعی فردی خویش در جوامع انسانی قرار می‌دهد. اسلام با صلح کل در تمام شرایط همان عنصر تعیین کننده دینی در جوامع است که شیاطین به آن لبخند می‌زنند و آن را در جهان سلطه به عنوان دین عمومی جامعه به منظور تامین منافع خود به کار گرفته و برای آن هزینه می‌کنند.

 


 

اسلام حقیقی منشاء تربیت انسان انقلابی است


 

مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اسلام حقیقی را منشاء تربیت انسان انقلابی توصیف کرد و گفت: اسلام در معنای حقیقی خود همان دینی است که یک انسان موحد را انقلابی تربیت کند. شاخص دین اسلام به تفسیرو مشی رسول اکرم(ص) همان اسلامی است که حضرت فاطمه زهرا(س) برای آن جانفشانی کرد و شاخصه‌های دینی آن در مبانی قرآن و سیره اهل بیت(ع) به وضوح تبیین شده است. اطاعت از غیر خدا و زیر بار غیر خدا رفتن نفی اسلام حقیقی است؛ حال اگر بخواهد ظاهر اسلامی نیز داشته باشد. چنانچه قرآن کریم در این باره می فرماید: «الَّذينَ أُخرِجوا مِن دِيارِهِم بِغَيرِ حَقٍّ إِلّا أَن يَقولوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَولا دَفعُ اللَّهِ النّاسَ بَعضَهُم بِبَعضٍ لَهُدِّمَت صَوامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَواتٌ وَمَساجِدُ يُذكَرُ فيهَا اسمُ اللَّهِ كَثيرًا وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيزٌ؛ همان‌ها که از خانه و شهر خود به ناحق رانده شدند جز اینکه می‌گفتند: پروردگار ما خدای یکتاست! و اگر خداوند بعضی از مردم را به وسیله بعضی دیگر دفع نکند دیرها و صومعه‌ها و معابد یهود و نصارا و مساجدی که نام خدا در آن بسیار برده می‌شود ویران می‌گردد و خداوند کسانی را که او را یاری کنند و از آیینش دفاع نمایند یاری می‌کند خداوند قوی و شکست ناپذیر است.»


 

نصرت خدا متوقف بر نصرت دین خداست


 

نویسنده کتاب «نشاط و طراوت طلبگی» به بیان تفسیر آیه ۴۰ سوره مبارکه حج از نگاه مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: معظم له در تفسیر این آیه در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى سال ۹۳ فرمودند: «نزول نصرت الهی متوقف بر نصرت دین خدا است. در همه‌ی کارهایی که ما داریم در همه‌ی تلاش‌هایی که می‌کنیم چه تصمیم‌هایی که در مسائل اقتصادی می‌گیریم چه در مسائل فرهنگی ما باید این اصل را از یاد نبریم که وظیفه‌ی ما تحقّق بخشیدن به اسلام کامل است باید دنبال اسلام کامل باشیم. این‌جور نباشد که از آرمان اسلام بکاهیم به‌خاطر این‌که مثلاً در فلان قضیّه موفّق بشویم؛ نه! موفّقیّت ما پیشرفت ما وابسته به این است که ان‌شاءالله بتوانیم اسلام کامل را محقّق کنیم. اگر این‌جور شد خداوند متعال هم کمک خواهد کرد و نصرت الهی قطعاً و یقیناً و بدون هیچ تردیدی متوقّف به این است که ما دین خدا را نصرت کنیم. ـ اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم ـ دیگر صریح‌تر از این و واضح‌تر از این حرفی وجود ندارد: «اِن تَنصُرُوا الله» یعنی دین خدا را نصرت کنید «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه» این‌ها دیگر چیزهای مؤکّدی است که وعده‌های الهی است نباید به این وعده‌های الهی بی‌توجّه بود؛ «اَلظّآنّینَ بِاللهِ ظَنَّ السَّوء» اینکه واقعاً انسان وعده‌ی خدا را غیر قابل تحقّق بداند بدترین سوءظنّ به خدای متعال است. خداوند متعال در سوره‌ی مبارکه‌ی انّافتحنا کسانی را که این‌جور حرکت می‌کنند مورد غضب خود دانسته است.»


 

مجاهدت انسان انقلابی راز شک و غلبه بر سلطه و نفوذ طاغوت است


 

حجت‌الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری با بیان اینکه بدون شک اگر مجاهدت باشد جبهه کفر مغلوب خواهد شد، تصریح کرد: این اساس سنت و آیین اسلام است؛ بنابراین اولین ویژگی انسان انقلابی فهم و درک تفاوت بین اسلام ناب و اسلام آمریکایی است. کسی که این معرفت عظیم را کسب کند، یقیناً در پی گستردن توحید در تمام شئون اجتماعی خواهد بود. اگر اعتقادی غیر از این بر انسان حاکم شود در حقیقت اسلام او همان اسلام تشریفاتی خواهد بود که به هیچ وجه برای محافل شیاطین مشکلی ایجاد نمی‌کند و آن‌ها برای گسترش چنین دینی از هیچ راه حلی چشم نخواهند پوشید.


 

 

اسلام آمریکایی موضوعیت تبلیغی برای آمریکایی‌ها و گروه‌های فشار یهودی دارد


 

نویسنده کتاب «درآمدی بر زی طلبگی» با اشاره به اینکه اسلام آمریکایی موضوعیت تبلیغی برای گروه‌های فشار بزرگ یهودی و آمریکایی دارد، تصریح کرد: اسلام تشریفاتی و روحانی درباری موضوعی است که نقطه مقابل اسلام روحانی و روحانی انقلابی قرار دارد. بر همین مبنا برای بست و توسعه اسلام آمریکایی امروز شاهد آن هستیم که حتی بودجه تبلیغ آن را یهودیان و سیاست‌مداران آمریکایی می‌پردازند. این اسلام ـ اسلام آمریکایی‌ ـ در حقیقت همان اسلام کفر با ظاهر اسلامی خواهد بود.


 

مجاهدت سیرت یک انسان انقلابی است


 

مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تشریح صفات انسان انقلابی پرداخت و ادامه داد: از صفات انسان انقلابی مجاهدت است؛ چراکه انسان انقلابی انسانی خستگی ناپذیر است. تعیین مشی افق نشر توحید در سراسر عالم هدف والایی است که مجاهدت و تلاش بی‌وقفه از اولین ویژگی یک انسان انقلابی در آرمان نظام اسلامی محسوب می‌شود. تأمل و پژوهش در ماده جهد و جهاد ما را به این موضوع نیل می‌دهد که انسانی که از انرژی خود بیش از حد متعارف کار بخواهد و از حالت عافیت جویی خارج باشد را انسانی مجاهد می‌گویند.


 

اهتمام به امور مسلمین شرط انقلابی زیستن است


 

حجت‌الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری اهتمام به امور مسلمین را نشانه‌های بارز یک انسان انقلابی دانست و گفت: اهتمام به امور مسلمین یعنی دغدغه برای امور مسلمین دنیا و انسان دغدغه‌مند برای امور مسلمین باید نسبت به اخبار و وقایع جهان اسلام برای او مهم باشد و کنش‌های سیاسی روز دنیا را خوب بشناسد و نسبت به تمام امور داخلی و بین‌المللی در رابطه به امور مسلمانان احساس مسئولیت داشته باشد.


 

نویسنده کتاب «سیمای آرمانی طلبه در نگاه مقام معظم رهبری» به تشریح این موضوع ـ اهتمام به امور مسلمین دنیا ـ در بیان مقام معظم رهبری پرداخت و تصریح کرد: معظم له در دیدار با اعضاى مجمع عالى بسیج مستضعفین سال 93 فرمودند: «جهاد در راه اسلام در واقع کمک به ملّت‌هایى است که پشت پرده‌ى سیاست‌هاى استعمارى و استکبارى و استبدادى قرار داده شده‌اند که نور اسلام به این‌ها نرسد؛ نور هدایت به این‌ها نرسد. جهاد براى دریدن این پرده‌ها و این حجاب‌ها است، جهاد اسلامى این است. بحث اینکه آیا جهاد دفاعى است یا ابتدائى است یا مانند این‌ها بحث‌هاى فرعى است. بحث اصلى این است: ما لَکُم لا تُقاتِلونَ فى سَبیلِ اللهِ وَ المُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّسآءِ وَ الوِلدان؛ چرا جهاد نمی‌کنید، مقاتله نمی‌کنید، نبرد نمی‌کنید در راه خدا ـ و بلافاصله می‌گوید ـ و در راه مستضعفین براى نجات مستضعفین این احساس مسئولیّت است یعنى شما برو جان خودت را به خطر بینداز و جانت را کف دستت بگیر در میدا‌ن‌هاى خطر براى اینکه مستضعفان را نجات بدهى؛ معناى ای، همان مسئولیّت است دیگر یا این حدیث معروف «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم» و از این قبیل، فراوان آیات و روایاتى در متون اسلامى است که این جزو بیّنات اسلام است؛ یعنى اسلام انسان را این‌جور خواسته است که مسؤول باشد هم نسبت به خود، هم نسبت به نزدیکان خود، هم نسبت به جامعه‌ى خود، هم نسبت به بشریّت مسئول است. که حالا اگر بروید دنبال این فکر را در متون اسلامى بگیرید، چیزهاى عجیب‌ و غریبى انسان مشاهده می‌کند از این اهتمام و از این احساس مسئولیّت.»


 

 

از نگاه رهبر معظم انقلاب جهاد به معنای نجات مستضعفان جهان است


 

حجت‌الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری با اشاره به رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: در حقیقت معظم له در ذیل این رهنمودها جهاد را در اسلام به معنای نجات مستضعفین دانسته‌اند. باید دانست که در این صیرورت تاریخی بزرگترین کاری که در طی عمر مقدس نطام جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته، همین تمایز اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی است و این افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران است که در چنین فضایی پس از گذشت ۱۴۰۰ سال از عمر اسلام پرچمدار اسلام حقیقی است و هر روز در جهان پیام اسلام حقیقی را سر داده که معنای انقلابی بودن که همان اصالت نظام جمهوری اسلامی ایران است را به گوش تمام جهانیان برساند. انسان انقلابی در قلب این نظام یک رسالت بلند دارد؛ رسالتی که از هدفمندی در افق تاریخی نظام انقلابی جمهوری اسلامی ایران نشأت گرفته و به تمام ملت اسلام انقلابی بودن را می‌آموزد.

 

انسان انقلابی انسانی تحول خواه است


 

مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه ممکن است شخصی مجاهد باشد ولی تلاش و مجاهدت او به مقاصد کوچک تعلق گرفته است، اظهار کرد: انسان انقلابی بصیرتی دارد که در یک افق گسترده تاریخی، بین المللی و جهانی تعیین مشی می‌کند و برای مسلمین معنای عام دغدغه را در خود دارد. در حقیقت انسان انقلابی انسانی تحول‌خواه است که می‌خواهد وضع موجود را به سمت و وسوی مطلوب پیش برده تا بتواند معنای حقیقی انقلاب در انقلاب را درک کند. بر اساس این نگرش انسان انقلابی اعتراض به فسادها را در اولویت فعالیت‌های فکری و اجرایی خود قرار می‌دهد.


 

وی به بیان مصداقی از تفسیر انسان انقلابی در زندگی و سیره پیامبر اکرم(ص) پرداخت و ادامه داد: حضرت رسول اکرم(ص) در دوره نوجوانی با نوجوانان مکه برای مبارزه با بی‌عدالتی هم قسم شدند تا بر علیه بی‌عدالتی حاکم اقدام‌های انقلابی را ترتیب اثر دهند. طلبه انقلابی که به سوی بسط توحید در سراسر جهان می‌نگرد، در حقیقت همان طلبه‌ای است که افق تاریخ و جغرافیای جهان را می‌خواهد به سوی توحید پیش ببرد و پرچم عدالت و توحید را در سراسر جهان نهادینه کند؛ ندای توحید را در سراسر عالم طنین‌انداز کند.


 

درک مبانی وحدت در امور اجتماعی راز تسریع در درک ظهور است


 

نویسنده کتاب «نقطه اوج» به تبیین اهمیت کار گروهی و مبانی وحدت در امور جمعی پرداخت و گفت: باید توجه داشت طلبه انقلابی با آرمان نشر توحید در سراسر دنیا باید به مبانی وحدت و کار گروهی اعتقاد راسخ داشته باشد. توجه به این نکته که کارهای بزرگ از دوش آحاد انسان‌ها به نتیجه می‌رسد یک امر الزامی برای یک روحانی انقلابی است. همت بزرگ و مقصد بزرگ از دوش ضعیف یک انسان بر نمی‌آید، چرا که خود ساحت اسلام در مساله ظهور هم این‌گونه اراده کرده است.


 

حجت‌الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در جریان تمدن سازی نوین اسلامی گفت: رهبر انقلاب خطاب به شیعیان می‌فرمایند: «شما باید زمینه را آماده کنىد، تا آن بزرگوار ـ امام عصر(عج) ـ بتواند بیاید و در آن زمینه‌ى آماده اقدام فرماید. از صفر که نمى‌شود شروع کرد! جامعه‌اى مى‌تواند پذیراى مهدى موعود ارواحنافداه باشد که در آن آمادگى و قابلیت باشد و الّا مثل انبیا و اولیاى طول تاریخ مى‌شود.»


 

تمدن اسلامی یک جَرَیان است


 

 

وی با اشاره به اهمیت تأمل بر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى در تعریف تمدن سازی اسلامی می‌فرمایند:‌ « باید توجه داشت که تمدن اسلامی امری مطلق نیست؛ فرایندی طولانی است که اهداف آن نیز به‌صورت نسبی محقق می‌شود. این تمدن دو بخش دارد؛ بخشی که قبل از ظهور امکان تحقق دارد و زمینه‌ساز ایجاد جامعه‌ی مهدوی و ظهور حضرت مهدی است و بخشی که پس از ظهور محقق می‌شود و حد اعلای تمدن اسلامی است.»


 

مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مردم را دومین آماج انسان‌های انقلابی از نگاه رهبر معظم انقلابی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب در ادامه رهنمودهای خود ـ دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى در تعریف تمدن سازی اسلامی ـ فرمودند: «باورهای مردم باید عوض بشود. باور به اسلام، باور به انقلاب، باور به اسلام سیاسی، باور به اینکه اسلام غیر از کارهای شخصی وظایف عمومی هم دارند، حکومت هم دارند، جامعه‌سازی هم دارند، تمدّن‌سازی هم دارند؛ باور به نفی این‌ها جایگزین شود. این‌ها باید از ذهن مردم زدوده شود، عکسش در ذهن مردم جا بگیرد.»


 

وی باور به استقلال را شاخصی حیاتی برای ملت انقلابی از منظر رهبر معظم انقلاب توصیف کرد و گفت: معظم له در ادامه ـ دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى در تعریف تمدن سازی اسلامی ـ تصریح فرمودند: «می‌خواهند باور به استقلال را عوض کنند. بعضی‌ها البتّه ناشیگری می‌کنند! می‌بینیم گاهی اوقات در بعضی از مطبوعات صریحاً استقلال کشور را یک امر قدیمی و کهنه‌شده می‌دانند و می‌گویند امروز دیگر استقلال کشورها مطرح نیست. یعنی چه؟ یعنی در نقشه‌ی جغرافیای جهانی یک قدرتی وجود دارد، آن قدرت تصمیم می‌گیرد و همه عمل می‌کنند ـ مثل حرارت مرکزی ـ یک جایی یک چیزی تولید می‌کنند، بقیّه مصرف می‌کنند. این را دارند ترویج می‌کنند؛ نفوذ یعنی این. البتّه این کاری است که دارد انجام می‌گیرد.»


 

تمسک به ریسمان ولایت فقیه زمینه درک معارف تمدن اسلامی را به همراه دارد


 

نویسنده کتاب «سیمای آرمانی طلبه در نگاه مقام معظم رهبری» به تشریح تمدن اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: در تبیین مبنای تمدن اسلامی در عصر حاضر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب نقش تعیین کننده و نقش یک جهت دهنده‌ای که از سوی خداوند متعال و به واسطه حضرت صاحب(عج) تکلیف شده است را دارد؛ بنابراین تمسک به این منویات راه فهم دقیق این معارف است. رهبر معظم انقلاب در تعریف تمدن اسلامی فرمودند: «تمدن اسلامی یعنی آن فضایی که انسان در آن فضا از لحاظ معنوی و از لحاظ مادی می‌تواند رشد کند و به غایات مطلوبی که خدای متعال او را برای آن غایات خلق کرده است برسد؛ زندگی خوبی داشته باشد، زندگی عزتمندی داشته باشد، انسان عزیز، انسان دارای قدرت، دارای اراده، دارای ابتکار، دارای سازندگیِ جهان طبیعت؛ تمدن اسلامی یعنی این؛ هدف نظام جمهوری اسلامی و آرمان نظام جمهوری اسلامی این است.»


 

حجت‌الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری با بیان اینکه وفای به عهد در جامعه اسلامی مدار کنش‌های انسان انقلابی را شکل می دهد، تصریح کرد: در حدیثی منصوب به امام عصر(عج) آمده است: «لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ عَلَى اجتماع مِنَ الْقُلُوبِ فِى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الُْیمْنُ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا؛ اگر شیعیان ما كه خداوند آنها را به طاعت و بندگى خویش موفّق بدارد، در وفاى به عهد و پیمان الهى اتّحاد و اتّفاق مى‌داشتند و عهد و پیمان را محترم مى‌شمردند، سعادت دیدار ظهور ما به تأخیر نمى‌افتاد و زودتر به سعادت دیدار ما نائل مى‌شدند.»


 

طلبه انقلابی طلبه معیار اسلام است


 

 

مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تبیین الزامات تشکیل یک جامعه انقلابی پرداخت و گفت: باید یک حرک گروهی منسجم و تحت مدیریت یک امام با یک طرح مشخص به وجود بیاید تا آمادگی محقق شود. باید در نظر داشت که امام عصر امروز طلبه انقلابی را معیار طلبه حقیقی قرار داده است. بر این اساس امام امروز دعوت به توحید، مجاهدت و احیا کردن دین خدا از سوی عموم ملت مسلمان کرده و این خود جای تأمل دارد.


 

نویسنده کتاب «تحول منش» مبارز حقیقی در راه اسلام را مبارز نستوه توصیف کرد و گفت: مبارز نستوه در مبانی انقلابی اسلام انسانی است که در راه اسلام جانبازی فداکاری و جهاد کند و معتقد باشد که باید در این زمینه حرکت کرد. انسان انقلابی معتقد به اسلام ناب است اسلامی که در مقابل کفر و نفی الهه درون و بیرون اقدام کند و این اسلام، اسلام انقلابی و حقیقی است. طلبه انقلابی را باید در تمام شئون اجتماعی مبلغ، محقق، مدرس، مرجع، قاضی و مدیران فرهنگی باید انقلابی باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: کسی که ناظر با این مقاصد طلبگی می‌کند، طلبه انقلابی است. طلبگی در مدار انقلابی زیستن تلاش برای تبلیغ و بست دین تلاش برای تحقیق در دین است. طلاب انقلابی منحصر به کسانی که روزگاری در پیروزی انقلاب اسلامی سهمی دارند نیست و تفسیر طلاب انقلابی محدود به کسانی نیست که فقط در راهپیمایی شرکت کنند. بر این اساس رهبر معظم انقلاب فرمودند: «حوزه علمیه قم باید همچنان یک ـ حوزه انقلابی و مهد انقلاب ـ باقی بماند و رسیدن به این هدف نیازمند اندیشه، تدبیر و برنامه ریزی دقیق است.»

503/ر/۸۳۷


 

پایان

گزارش: محمد جعفری

ارسال نظرات