۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۴۲۷۵۵۰
آیت الله شاه آبادی:

خداباوری و توکل نگرانی های را برطرف می‌‌کند

آیت الله شاه آبادی نوکری دین را افتخار برای طلاب دانست و گفت: خداباوری و توکل تمام ذغذغه‌ها و نگرانی های را برطرف می کند و آسایشی که فرد موحد دارد را هیچ کسی ندارد.
نصرت الله شاه آبادی

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ جلسه ماهیانه طلاب و فضلای اردکانی مقیم قم در آستانه نیمه شعبان و در شب میلاد حضرت علی اکبر (ع) طبق روال گذشته با حضور پرشور جمع کثیری از طلاب و روحانیون ولایی برگزار شد. در این مراسم پس از قرائت دعای توسل و مدیحه سرایی، آیت الله نصرت الله شاه آبادی منتخب مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و فرزند حضرت آیت الله شاه آبادی استاد عرفان و اخلاق امام ره به ایراد سخن پرداختند.

 

وی با اشاره به اینکه خداباوری و توحید حقیقی یکی از مهمترین مباحث اخلاقی و ریشه بسیاری از فضیلت ها است، افزود: باور نداشتن خدا منشأ انواع گرفتاریها، بدبختیها و سرگردانیهاست. انسان خداباور بدون هیچ دغدغه ای در کمال آسایش زندگی می کند و برخلاف تصور کسانی که خیال می کنند آسایش در داشتن مال و جاه و اولاد و امثال اینهاست، آسایشی که فرد موحد دارد را هیچ کسی ندارد. افسردگی در قاموس توحید معنا ندارد چرا که براساس آیه قرآن : "وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا " خداوند روزی همه را ضمانت کرده است و هرچه انسان دارد رزقی از جانب خداست.

 

آیت الله شاه آبادی در ادامه به بیان خاطره ای از رفتنشان به نجف پرداختند و گفت: آن زمان که می خواستم به نجف بروم تنها 5 تومان داشتم در حالی که فقط در مرز خسروی باید 40 تومان پرداخت می کردم. اما با لطف خدا و عنایت امیرالمؤمنین علیه السلام 20 سال در نجف ماندم و با اینکه پولی نداشتم، طلاب می گفتند اگر طلبه پولدار در نجف باشد یکی از آنها شاه آبادی است.

 

وی با اشاره به خاطرات شیرینی از زندگی خود تأکید کرد: خداباوری و توکل بر خدا تمام دغدغه ها و نگرانی های شما را برطرف می کند، آنگاه دیگر لازم نیست برای خانه دار شدن اقدام به قرض ربوی کنید.

 

آیت الله شاه آبادی افزود: ما روحانیون وظیفه مان درس خواندن و زحمت برای دین است، طلبه کارش طلبگی است و نباید دنبال کار دیگری برود. روزی طلبه دست خداست و هرچه بخواهد او می دهد لذا اینکه برود کار کند تا درآمد بیشتری داشته باشد و سهم امام کمتر بگیرد مقدس بازی است، درس بخوانیم تا سهم امام که میگیریم حلالمان باشد.

 

آیت الله شاه آبادی نوکری دین را افتخار دانستند و خطاب به طلاب و روحانیون اردکانی گفت: خوب جایی را انتخاب کرده اید و خوب راهی آمده اید. اگر حواستان جمع باشد خداوند هم نمی گذارد دستتان نزد اغیار دراز شود. یک لااله الا الله بگویید و پای آن بایستید، متحیر می شوید که از کجا می آید.

 

وی با استشهاد به آیه شریفه " يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَي اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَميدُ " خاطرنشان کردند: اگر گدا هم هستیم، مستغنی هستیم چون خدا را داریم.

 

این عالم دینی علت بسیاری از گرفتاریها را باور نداشتن دستورات الهی ذکر کرده و خاطر نشان کرد: برای وسعت رزق یکی از دستوراتی که سفارش شده این است که هرگاه وارد خانه شدید حتی اگر کسی هم در خانه نیست با صدای بلند بگویید "سلام علیکم" و سوره توحید را بخوانید. این دستور حاوی دو درس است: یکی اینکه همیشه شما سلام کنید، اما متأسفانه برخی متکبرانه منتظر سلام کردن دیگران هستند و برخی از این هم بدتر گاهی جواب سلام را هم نمی دهند. درس دوم این که با خواندن سوره توحید به ما تذکر می دهد به کسی توکل کن که صمد است و بی نیاز و همه چیز از آنِ اوست.

 

وی با نقل دستور دیگری از بعضی بزرگان گذشته گفتد: جمعه شب ها کمی پیاز در دست بگیرید و بگویید " اللهم صَلِّ عَلَی النَّبیِّ القُرَشی وَ العَنِ الیَهودَ الخَیبَریّ" و بعد پیاز را بخورید. در طول هفته روزی غیر منتظره ای نصیبتان خواهد شد.

 

این استاد اخلاق با بیان اینکه از خداوند خواسته ام همیشه درب خانه ام به روی همه باز باشد توصیه کرد: اگر برای کسی کاری از دستتان برمی آید حتما انجام دهید به خصوص شما روحانیون تا مردم به شما خوش بین باشند. اگر هم نتیجه ای نداد از دست شما ناراحت نمی شوند چون تلاشتان را کرده‌اید.

 

منتخب خبرگان رهبری در تهران در بخشی از سخنانشان با اشاره به حدیث شریف امام جواد عليه السلام: "الثِّقَةُ باللّه ِ تعالى ثَمَنٌ لِكُلِ غالٍ ، وسُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ" تاکید کردند: عزت، آبرو، موفقیت، همه چیز را خدا می دهد.

 

وی   همچنین درباره علت ثبت نامشان در انتخابات ابراز داشت: اینکه برای شرکت در انتخابات بسیار تردید داشتم، به علت مطالبه جمعی از روحانیون انقلابی و شرایط حساس کشور، با استخاره به قرآن مصمم به حضور در صحنه شدم تا خون شهدا و زحمات امام راحل از بین نرود و بدون وابستگی به هیچ حزب و جریانی، تنها با هزینه بیست و پنج هزار تومان که برای تاکسی پرداخت کردم، مورد اقبال مردم قرار گرفتم و این نشان دهنده این است که اگر متکی به خدا باشیم او همه چیز را فراهم می کند.

 

گفتنی است جلسات ماهیانه طلاب و فضلای اردکانی مقیم قم با 31 سال سابقه، یکی از منسجم ترین و پر رونق ترین جلسات طلاب حوزه علمیه قم است که تاکنون از محضر علمای بسیاری بهره برده است. حضور پر رنگ و وحدت بخش طلاب جوان به همراه بزرگان روحانیون، یکی از برجسته ترین ویژگی‌های این جلسات می باشد./998/د102/ی

ارسال نظرات