۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۴۲۷۹۶۰
در مراسم پایانی همایش دکترین مهدویت ارائه شد؛

تفاوت و شباهت منجیان ادیان، تطبیق و روح نشانه‌‌های آخرالزمان

گزارش پایانی مقالات سه کمیسیون تخصصی دوازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت از مؤسسه آینده روشن، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) و دانشگاه عالی دفاع ارائه شد.
آخرالزمان شناسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین اختتامیه دوازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت ظهر امروز در مرکز همایش های رسول اعظم(ع) قم برگزار شد.

 

در این مراسم سه نفر از نمایندگان کمیسیون های تخصصی همایش به ارائه گزارشی مختصر از مقالات کمیسون های مربوطه ارائه دادند؛ سید رضی موسوی گیلانی، عضو هیأت علمی مؤسسه آینده روشن و نویسنده کتاب عرصه مهدویت اظهار داشت: در سالهای اخیر صد کتاب در آمریکا در مورد پیش گویی های آخرالزمان نوشته شده است و آن چه در این کتاب ها بیشتر به چشم می آید تطبیق پیش گویی های آخرالزمان مسیحیت با مسائل خاورمیانه است.

 

وی با بیان این که مسیحیان در دهه های گذشته ضد مسیح را در غرب می دانستند، عنوان کرد: لکه لنگ داعش و گروه های تکفیری باعث شد که ضد مسیحیت همان مهدی مسلمان ها جلوه داده شود و تلاش کردند همه علائم آخر الزمان بر ضدیت مسیحیت را ازمسلمان ها جلوه دهند و به همین دلیل در غرب اسلام هراسی و ایران هراسی و مهدی هراسی در حال رشد است.

 

وی افزود: آنها قائلند مسیح وقتی می آید، منجی مسلمانان در برابر او خواهد ایستاد و مهدی را همان دجال مسیحیان معرفی می‌کنند و همین امر موجب شده است که حس اسلام هراسی در توده مردم شکل بگیرد، بنابراین باید در تطبیق‌ها کوشش کنیم این نکات پیرامونی مورد توجه قرار بگیرد.

 

وی در ادامه به ارائه گزارشی از کمیسون شماره یک پرداخت و عنوان کرد: در این کمیسیون بیست مقاله مطرح شد که در چهار محور بود؛ محور نخست مخالفت با تطبیق های قطعی بود که در بخشی از مقالات این بحث دنبال می شد و محور دوم تأکید بر آسیب ها و آفات مسأله تطبیق قطعی و محور سوم نمادین بودن، رمزی بودن یا واقعی بودن نشانه های ظهور بحث شد و محور آخر نیز به بررسی مسأله ظهور و نشانه های آن از دیدگاه ادیان دیگر اختصاص پیدا کرده بود.

 

در ادامه این همایش حجت الاسلام محمدصابر جعفری، قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) به ارائه گزارش کمیسون شماره دو پرداخت و گفت: در روز گذشته 17 مقاله ارائه شد که سر فصل های آنها بیشتر مباحث تفاوت ها و شباهت هاب پیش گویی های ادیان و تبین نشانه ها و تأثیر پیش گویی ها در شکل گیری مدعیان بود.

 

وی افزود: در این مقالات بحث شد که همه ادیان در اصل اعتقاد به وجود منجی و موعود مشترک هستند و در بین همه ادیان ابراهیمی و غیر آن این مطلب هست و دیگر آن که معمولا دستاوردهای منجی نیز در میان ادیان مختلف یکسان و مشترک است و در کلیات حوادث قبل از ظهور نیز نقاط مشترکی دیده می شود؛ مشخص نبودن زمان ظهور و ضد منجی ها هم نقطه مشترک ادیان است.

 

حجت الاسلام جعفری با اشاره به تفاوت های نظریات ادیان مختلف در ارتباط با ظهور گفت: تفاوت هایی در جزئیات از قبیل نام منجی دیده می شود؛ اما نکته مهم تیرگی ها و حوادث آخرالزمان است که در منابع غیر اسلامی و اهل سنت از اسلام نسبت به شیعه پررنگ تر دیده می شود.

 

وی عنوان کرد: نکته دیگر در مقالات این کمیسیون این بود که با آمدن منجی جهان چگونه می شود؟ برخی می گویند جهان پایان می یابد در حالی که در اسلام ما می گوییم جهان تازه آغاز می شود و حیات جدیدی پیدا می کند؛ در مکتب اسلام صفات منجی ضمانت اجرایی دارد چرا که وقتی از عدالت منجی سخن می گوییم در زندگی پیامبر و اهل بیت(ع) آن را به ضوح دیده ایم و وقتی می گوییم منجی باید با غیر هم کیشان خود مهربان باشد در سیره امیرمؤمنان(ع) ملاحظه می کنیم.

 

قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با اشاره به فلسفه بیان پیش گویی ها به عنوان یکی دیگر از عناوین مقالات گفت: تقویت امید و صلاح و اصلاح علت اصلی پیش گویی ها است و سؤال مطرح شد که آیا با وجود این نشانه ها ما کاری می توانیم بکنیم؟ که جواب دادیم بله این ها شرایط نیستند بلکه نشانه هایی است که قابل تغییر است و ما باید آمادگی برای مقابله با جریانات ضد مهدوی داشته باشیم و تمام دلسوزان عالم برای تحقق آن دولت فضیلت ها و خوبی ها تلاش و کوشش کنند.

 

در ادامه این همایش حسین عصاریان نژاد معاون پژوهش و تولید علم دانشگاه عالی دفاع ملی به نمایندگی از کمیسیون دانشگاه عالی دفاع ملی اظهار داشت: 9 مقاله علمی و پژوهشی در این کمیسیون مطرح شد که عمده بحث ها الگوها و راهبردهای ناشی از پیش گویی ها در کنار نشانه شناسی بود؛ در موضوع پیش گویی دینی که برخی از عرصه های آینده پژوهی مدرن است راهبرد اساسی نگاه به تحول در دو حوزه علم نشانه شناسی و پیش گویی از نگاه دین بررسی شد.

 

وی افزود: پیش گویی و نشانه ها از نگاه علوم جدیده مشکلاتی را به همراه دارد و فتنه هایی را به وجود آورده است؛ در حالی که محرک آمادگی برای ظهور حضرت حجت، روح نشانه‌ها است که فراموش شده است و باید آن را از دست دشمن خارج کرد  و با امید این حرکت پیگیری شود./1330/پ202/ی

 

ارسال نظرات