۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۴۲۸۴۸۸

چند خبرکوتاه از خراسان رضوی

تمدید فراخوان پوستر خط سرخ، مشهد میزبان «هفته فرهنگی» ترکمنستان و فعالیت 4 هزار مؤسسه فرهنگی و هنری فعال در کشور از مهم ترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخبارکوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، طبق اعلام دبیرخانه فراخوان، نهضت مردمی پوستر انقلاب اسلامی، کانون هنر شیعی و مجمع طراحان گرافیک انقلاب‌اسلامی «آیه» فراخوان پوستر «خط سرخ» را منتشر کرد.

 

بر اساس این گزارش، فراخوان پوستر «خط سرخ» به منظور ادای دین هنرمندان گرافیست در پاسداشت مجاهدت شهدای جبهۀ مقاومت اسلامی مدافعان حرم، اعلام شده است.

 

از همین رو و با توجه به تأخیر در برگزاری کارگا‌ه‌های تولید پوستر «خط سرخ» در برخی شهرهای کشور و تقاضای بیشتر مبنی بر تمدید زمان فراخوان، آخرین زمان برای ارسال پوسترهای تولید شده، ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ است.

 

دبیرخانه فراخوان پوستر خط سرخ اعلام کرده که این زمان به هیچ عنوان دیگر تمدید نخواهد شد.

 

یادآور می‌شود، جزییات فراخوان پوستر«خط سرخ» با موضوع مدافعان حرم در کانال تلگرامی به نشانی @postermovement و سایت نهضت به نشانی postermovement.com قابل مشاهده است و علاقه‌مندان برای اطلاع بیشتر به این دو نشانی مراجعه کنند.

 

مشهد میزبان «هفته فرهنگی» ترکمنستان می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در دیدار با وزیر فرهنگ ترکمنستان بر برگزاری هفته های فرهنگی در سال 2017 در مشهد تاکید کرد.

 

سید سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در دیدار با آنا گلدی قراجایف وزیر فرهنگ ترکمنستان بر تبادل فرهنگی بین مشهد و ترکمنستان تاکید کرد و خواستار برگزاری هفته های فرهنگی در مشهد و ترکمنستان شد.

 

وی افزود: برگزاری برنامه‌های فرهنگی در دو کشور مهم و سبب آشنایی بیشتر و نزدیکی ملت‌هاست و این هفته های فرهنگی، فرصتی مغتنم جهت ارتقای روابط فرهنگی و هنری در بین دو کشور است.

 

سید سعید سرابی با تاکید بر توسعه همه جانبه فرهنگی و گردشگری مشهد –عشق آباد اظهار کرد: استفاده از ظرفیت ها و فرصتهای همکاری در راستای توسعه فرهنگی براساس حسن همجواری منجربه مبادلات فرهنگی بین مشهد و عشق آباد خواهد شد که باید از این فرصت کمال بهره مندی را داشت.

 

سرابی ادامه داد : بر این اساس به دنبال آن هستیم تا با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در سال 2017 برنامه‌ای شایسته و مناسب را در «هفته های فرهنگی» ترکمنستان در مشهد، به اجرا بگذاریم.

 

در این دیدار سید جواد رفائی رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سید حامد ملکوتی تبار رییس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات استان، محمد رکنی معاون میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی را همراهی کردند.

 

برگزاری چهارمین گردهمایی آموزشی کارشناسان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور

چهارمین گردهمایی آموزشی کارشناسان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور در خصوص موسسات فرهنگی هنری با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هتل فرهنگ و هنر مشهد گشایش یافت.

 

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام موسسات فرهنگی را یکی از بنیان های پر ثمر جمهوری اسلامی دانست و افزود: موسسات فرهنگی یکی از بنیان های پرثمر جمهوری اسلامی است که اجرای ایده های فرهنگی هنری و به ثمر رساندن طرح های ملی در این حوزه را تا دورترین نقاط کشور به عهده دارد.

 

وی ادامه داد: می توان گفت در صورت هم افزایی این موسسات قدرت اجرایی و تاثیر فرهنگی آنها در قالب یک مجموعه بزرگ از تمامی نهادهای فرهنگی کشور بیشتر است. چنین ظرفیت بزرگی می تواند موانع بزرگ فرهنگی را از پیش رو بردارد. این نکته به ویژه در حوزه فرهنگ عمومی و سبک زندگی که امروز از مهم ترین، چالشی ترین و آسیب زاترین مسائل فرهنگی کشور به شمار می آید از اهمیت بیشتری برخوردار است ولی متاسفانه هنوز آن گونه که باید از این ظرفیت ارزنده در جهت رشد و تعالی فرهنگ کشور بهره برداری مناسب نشده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص برگزاری این کارگاه بیان داشت: برگزاری این کارگاه علاوه بر آن که موجب ارتقای دانش و تجربه های مفید خواهد شد، فرصت مناسبی برای شکل گیری تعاملات میان موسسات فعال فرهنگی و به اشتراک گذاشتن امکانات و دانش سازمانی ایجاد می کند از این رو تلاش و برنامه ریزی برگزار کنندگان این کارگاه را می ستایم و به تمامی عوامل اجرایی صمیمانه تبریک می گویم و از دبیر و اعضای هیات رسیدگی به موسسات فرهنگی صمیمانه تشکر و سپاسگزاری می کنم.

 

فعالیت 4 هزار موسسه فرهنگی و هنری فعال در کشور  

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی کشور از آموزش زبان تخصصی فرهنگ و هنر خبرداد.

 

مهدی محمدی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی کشور صبح امروز در کارگاه آموزشی کارشناسان موسسات فرهنگی کشور که در هتل فرهنگ و هنر مشهد افزود: هدف از برگزاری این گردهمایی در راستای آموزش و بررسی مشکلات پیرامون موسسات فرهنگی و هنری تشکیل شده است که برای اولین بار در این گردهمایی نمایندگان ادارات ثبت نیز حضور دارند.

 

محمدی تاکید کرد: شناخت موسسات فعال و خلاق در سطح کشور برای حضور در همایش ملی و نیز تقدیر از کارشناسان برتر استانی از برنامه های دوروزه این کارگاه در مشهد است.

 

وی با بیان این که در سراسر کشور 5700 موسسه فرهنگی و هنری دارای مجوز هستند، افزود: از تعداد یاد شده 4 هزار موسسه فعال و مابقی غیر فعال هستند که این موسسات  غیرفعال در وزارت ارشاد و ادارات کل سراسر کشور ساماندهی خواهند شد.

 

وی با اشاره به خلأهای قانونی در رابطه با موسسات فرهنگی و هنری گفت :تمامی مقررات مربوط به حوزه صدور مجوز موسسات فرهنگی مربوط به دهه 70 بوده و نیازمند بازنگری اساسی است.

 

وی یادآورشد: زمان صدور مجوز موسسات فرهنگی از زمانی که پرونده تکمیل شود و بدون نقص به این هیات رسیدگی برسد تنها یک ماه زمان می برد تا بررسی و مجوز صادر شود.

 

دبیر هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی از پیگیری برای بازگشت ارایه مجوز آموزش زبان های خارجی به موسسات فرهنگی و هنری خبر داد وگفت: ارایه مجوز آموزش زبانهای خارجی از سال 1389 از ارشاد اسلامی سلب و به آموزش و پورش و وزارت علوم واگذار شد.

 

به گفته وی هم اکنون موسسات آموزشی که از آموزش و پرورش مجوز دارند برای آموزش افراد زیر 18 سال و مجوز از وارت علوم برای آموزش آکادمیک است و افراد دیگر اجازه راه اندازی موسسات زبان را ندارد.

 

آموزش زبان تخصصی فرهنگ و هنر در موسسات فرهنگی و هنری وزارت ارشاد

به طور مثال زبان تخصصی پزشکی تنها توسط دانشگاه علوم پزشکی آموزش داده می شود با ارائه این طرح نیز مصمم هستیم زبان تخصصی فرهنگ و هنر را توسط این وزارتخانه داشته باشیم و پس از این موسسات آموزش و پرورش حق برگزاری کلاس های آموزشی با این تخصص را ندارند.

 

وی با اشاره به اینکه در کشور 2هزار موسسه آموزشی زبان دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد می باشد ادامه داد : تاکنون 12 جلسه در کمیسیون تعلیم و تربیت مجلس شورای اسلامی داشته ایم تا بتوانیم مشکل را ریشه ای حل کنیم.

 

محمدی با تاکید برآنکه موسسات فرهنگی و هنری که فقط فعالیت فرهنگی و هنری را در شهر انجام می دهند نیازمند تایید مکان آنها از سوی اداره اماکن نیستند افزود: همچنین تلاش می شود موسسات فرهنگی که فعالیت آموزشی ندارند و کلاس آموزشی برگزار نمی کنند بتوانند در ساختمانهای مسکونی همانند دفاتر وکلا و مطب پزشکان فعالیت کنند.

 

وی از صدور پروانه فعالیت موسسات فرهنگی و هنری به صورت الکترونیکی خبر داد و گفت: با تلاش هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی کشور و ادارات کل با هدف کاهش زمان و تکریم ارباب رجوع در آینده نزدیک این مهم در سراسر کشور صورت خواهد پذیرفت و دیگر نیاز به حضور متقاضی به ادارات کل نخواهد بود.

 

کارگاه آموزشی موسسات فرهنگی و هنری به مدت دو روز در هتل فرهنگ و هنر در حال برگزار و در مراسم اختتامیه این کارگاه از کارشناسان منتخب استانی و دبیرخانه هیات رسیدگی تقدیر به عمل خواهد آمد.

 

نمایشگاه آثار خوشنویسی «گل چین بهار» در مشهد

همزمان با فرا رسیدن نیمه شعبان مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا (ع) نمایشگاه خوشنویسی «گل چین بهار» را برگزار کرد.

 

نمایشگاه خوشنویسی «گل چین بهار» حاوی 45 اثر تابلو خوشنویسی از آثار هنرمندبرجسته فریدون حاجی زاده آزاد است که از اول تا ششم خردادماه در مجتمع امام رضا (ع) در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

 

در آثار به نماش گذاشته شده از انواع خط همچون کوفی، ثلث و احرام استفاده شده است.

 

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) واقع در پارک ملت ، مراجعه و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36075480-تماس حاصل بگیرند.

 

این نمایشگاه تا 6 خردادماه  به کار خود ادامه خواهد داد و در طول دوران برگزاری، همه روزه از ساعت 16 تا 19 پذیرای بازدیدکنندگان است.

 

تقدیر از کارشناسان موسسات فرهنگی هنری در مشهد

چهارمین کارگاه آموزشی کارشناسان موسسات فرهنگی -هنری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور با تقدیر از برترین ها در هتل فرهنگ و هنر مشهد به کار خود پایان داد.

 

کارگاه آموزشی کارشناسان موسسات فرهنگی و هنری به مدت دو روز در هتل فرهنگ و هنر برگزار و در مراسم اختتامیه این کارگاه از کارشناسان منتخب استانی و دبیرخانه هیات رسیدگی تقدیر به عمل آمد.

 

هدف از برگزاری این گردهمایی در راستای آموزش و بررسی مشکلات پیرامون موسسات فرهنگی و هنری تشکیل شده است که برای اولین بار در این گردهمایی نمایندگان ادارات ثبت نیز حضور داشتند.

 

در اختتامیه این کارگاه آموزشی دو روزه مهدی محمدی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی کشور از کارشناسان حاضر در این گردهمایی تقدیر و تشکر کرد.

 

در این مراسم از کارشناسان برتر استانی زهرا اسماعیلی از بوشهر، ضیغم اسماعیلی از اردبیل، اکرم السادات دربندی از ایلام، عرفان قادری از مرکزی، حامد فرج پور، از دبیرخانه هیات، لیلا پیرمرادیان، معصومه افتخاری، مرجان غلامرضایی فرمانبر، حسن عباسی کیان تقدیر به عمل آمد.انه هیات رسیدگی تقدیر به عمل آمد.

 

هدف از برگزاری این گردهمایی در راستای آموزش و بررسی مشکلات پیرامون موسسات فرهنگی و هنری تشکیل شده است که برای اولین بار در این گردهمایی نمایندگان ادارات ثبت نیز حضور داشتند.

 

در اختتامیه این کارگاه آموزشی دو روزه مهدی محمدی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی کشور از کارشناسان حاضر در این گردهمایی تقدیر و تشکر کرد.

 

در این مراسم از کارشناسان برتر استانی زهرا اسماعیلی از بوشهر، ضیغم اسماعیلی از اردبیل، اکرم السادات دربندی از ایلام، عرفان قادری از مرکزی، حامد فرج پور، از دبیرخانه هیات، لیلا پیرمرادیان، معصومه افتخاری، مرجان غلامرضایی فرمانبر، حسن عباسی کیان تقدیر به عمل آمد./303/934/ب1

ارسال نظرات