۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۴۲۹۱۳۴
استاد حوزه و دانشگاه:

مبانی اقتصاد مقاومتی در متون اسلامی است/ سیره ائمه خودکفایی اقتصادی را تأیید می‌کند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: اصول اقتصاد مقاومتی بر خلاف سایر تئوری‌های اقتصاد غربی، بر مبنای اعتقادات اسلامی قرار دارد زیرا سیره ائمه نیز خودکفایی اقتصادی را تأیید کرده است.
حجت الاسلام نعمت الله جعفری شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام نعمت الله جعفری صبح امروز در مراسم سخنرانی و قرائت دعای ندبه که در مسجد امام موسی کاظم(ع) شهرضا برگزار شد، عنوان کرد: متدسفانه در جامعه به خلاق اسلامی بی توجهی می‌شود، جامعه ما باید به سوی مبانی فکری، اعتقادی و عملی اخلاق اسلامی بازگردد.

 

وی اضافه کرد: بسیاری از سنت‌های اصیل ایرانی که بر اساس مبانی و اعتقادات ناب اسلامی ایجاد شده بود، به دنیابل ترویج زندگی غربی از بین رفته است؛ ما وقتی از تفکرات غربی و روش زندگی آ‌ن‌ها سخن می‌گوییم باید بدانیم که اصول اعتقادی یک جامعه شیعه مذهب با جوامعی که بسیاری از آن‌ها بر اساس اعتقادات لائیک و غیر خدایی اداره می‌شود، متفاوت است.

 

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: تبلیغات تلویزیونی و سخنان مسؤولان نباید به ترویج تجملگرایی در جامعه منجر شود، پیشوای اعتقادی ما در اسلامی پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) هستند که مبنای زندگی خود را بر ساده زیستی قرار دادند؛ در زمان حاضر امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز علی رغم انکه امکان برخورداری از تمام مواهب مادی را دارند، باز هم با سادگی و قناعت زندگی می‌کنند زیرا پیشوای عملی آنان، بزرگان دینی هستند.

 

حجت الاسلام جعفری تصریح کرد: بسیاری از مردم گمان می‌کنند تجمل و مصرف گرایی نشانه شخصیت انسانی است، علت شیوع این طرز تفکر عدم تبیین صحیح اصول فکری اسلام در جامعه است، در اسلام ملاک برتری تقوا است و این مسأله به این معنی است که هر فردی باید رابطه خود را با خدا اصلاح کند، در اسلام علو و دانایی سبب فضیلت و برتری است، یعنی یک مسلمان دانا شخصیت و موقعیت فردی و اجتماعی بهتر و بالاتری نسبت به دیگران دارد.

 

وی گفت: جوامعی که امروز به عنوان مظاهر تمدن و قدرت در جهان شناخته می‌شوند، در گذشته در آرزوی دین شهرهای اسلامی بودند؛ متأسفانه جامعه اسلامی ما علی رغم سفارشات مکرر ائمه طاهرین(ع) درباره مطالعه و کتابخوانی، به این مسأله بی توجه هستند زیرا اگر ما تاریخ گذشته تمدن بزرگ اسلامی را مطالعه می‌کردیم هیچ‌گاه اقوامی که روزگاری بسیار پایین تر از مسلمانان بودند به عنوان الگو و پیشوای ما مطرح نمی‌شدند.

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: بی حجابی یک معضل بزرگ است، جوامع غربی تحت تأثیر تفکرات دانشمندانی با حجاب مخالفت کردند، که اعتقادی به خدا و روز قیامت نداشتند، افرادی که اینگونه مسلمات عقلی را انکار کنند نمی‌توانند الگوی مناسبی برای رهبری یک جامعه باشند اما جوامع غربی رهبری آن‌ها را پذیرفته‌اند ولی ما باید بر اساس مبانی فکری و اعتقادی خودمان عمل کنیم.

 

حجت الاسلام جعفری در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به نامگذاری سال 95 تحت عنوان «اقتصادمقاومتی، اقدام و عمل» گفت: مطالعه زندگی بزرگان دینی ما نشان می‌دهد، اصول اقتصاد مقاومتی بر خلاف سایر تئوری‌های اقتصاد غربی، بر مبنای اعتقادات اسلامی قرار دارد زیرا سیره ائمه نیز خودکفایی اقتصادی را تأیید کرده است.

 

وی تصریح کرد: حضرت علی(ع) در زمانی که ولایت و حکومت تمامی جهان اسلام را در دست داشت با زندگی ساده خود به مردم فهماند که تا زمانی که خودتان نتوانسته‌اید احتیاجات مادی خود را تأمین کنید، باید قناعت کنید.

 

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: زندگی در شعب ابی طالب مدت زمان زیادی ادامه نداشت اما سرانجام آن واقعه استقلال و عرت مسلمانان را تضمین کرد، تاریخ زندگی مسلمانان در آن دوران نشان می‌هد، تحریم اقتصادی یک حربه دائمی برای مقابله جهان کفر با اسلام بوده که ریشه در تاریخ دارد، اما نباید در برابر آن شکست را بپذیریم، ما باید تا جایی که امکان دارد تلاش کنیم تا از نظر اقتصادی به خودکفایی کامل برسیم.

 

حجت الاسلام جعفری تصریح کرد: کشاورزی و صنعتگری در اسلام مورد تأکید و سفارش فراوان قرار گرفته است، دولت باید از این دو قشر حمایت کند، کشاورزان و صنعتگران هم باید تلاش کنند کالاهای خوب و مرغوبی تولید کنند که توان رقابت با نمونه های مشابه خارجی را داشته باشد، اگر اینگونه رفتار کنیم، در کوتاه مدت به خودکفایی اقتصادی می‌رسیم.

 

وی گفت: طبق فرمایشات اسلام ما باید هر چیز خوبی را از هر فردی یادبگیریم هرچند او مشرک باشد، کشورهای غربی در غالب موارد کالاهای خوبی تولید می‌کنند و دقت نظر آن‌ها در این زمینه بسیار خوب است، این مسأله نباید ما را مرعوب کند بلکه باید این ویژگی رفتاری را یادگرفته و تلاش کنیم کالاهای خوبی تولید کنیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: متأسفانه در کشورما ارتباط حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها با مراکز صنعتی و فرهنگی بسیار محدود است، رهبر معظم انقلاب بارها بر لزوم استفاده از نظرات دانشگاهی در مسائل علمی، صنعتی و فرهنگی و همچنین آسیب شناسی معضلات جامعه از طرف حوزه و دانشگاه تأکید کرده‌اند، بنابراین لازم است این ارتباط دو سویه هر چه سریعتر ایجاد شود.

 

حجت الاسلام جعفری عنوان کرد: طلاب حوزه‌های علمیه بهترین کارشناسان مسائل فرهنگی هستند که می‌توانند بر اساس معیارهای اسلامی اصول فرهنگی را پایه ریزی کنند، طلاب حوزه‌ها باید در مسائل فرهنگی و اجتماعی دخالت کنند و آنچه رأی و نظر اسلام است را بیان کنند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به بخشی از اوضاع منطقه خاورمیانه گفت: آمریکا و اسرائیل، پس از شکست در جریان جنگ تحمیلی هشت ساله بر علیه ایران و پس از آن در جنگ‌های 33 و 23 روزه لبنان، با ایجاد جنگ‌های نیابتی در منطقه به دنبال کسب منافع خود هستند و از این جهت نیروهایی همانند داعش و سلفی‌ها را ایجاد و تقویت کرده‌اند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: شهدای مدافع حرم، از کیان ملی و ناموس مسلمانان دفاع می‌کنند، این افراد به دنبال ثابت می‌کنند که خون بر شمشیر پیروز است و تاریخ درباره اعمال همه ما قضاوت خواهد کرد.

 

حجت الاسلام جعفری تأکید کرد: کارخانه‌های اسلحه سازی آمریکا که بنیه اقتصادی این کشور را تقویت می‌کنند از خون افراد مظلومی که در عراق، سوریه و یمن کشته می‌شوند تغذیه می‌شود، اما به  زودی جهانیان به ماهیت پلید این قدرت شیطانی آگاه می‌شوند همانگونه که هم اکنون نیز در بسیاری از کشورهای جهان جنبش‌ها و تفکرات ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی ایجاد شده است.

 

وی تصریح کرد: داعش و صهیونسیم هر دو دشمن بشریت هستند، هر دوی این جریانات برای حیات بشر مضر و خطر آفرن هستند و جمهوری اسلامی در حال مبارزه با آن‌هاست، زیرا داعش و صهیونیسم اساس حکومت‌های خود را بر نسل کشی، تخریب شهرها و روستاها و غارت اموال مردم قرار داده‌اند./201/868/ب1

ارسال نظرات