۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۴۳۲۳۹۹

نگهداری قرآن بی‌نظیر و بزرگ بایسنقری در کتابخانه و موزه ملی ملک

چهار قطعه از قرآن بی‌نظیر و بزرگ بایسنقری در گنجینه خطی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود.
قران کریم

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، این قرآن نفیس که از آن با عنوان «بزرگ ترین قرآن خطی جهان» یاد می‌شود، به دست‌خط بایسنقر میرزا؛ شاهزاده هنرمند تیموری، فرزند شاهرخ و گوهرشاد آغا در سده نهم هجری نگاشته شده و چهار قطعه از آن توسط واقف بزرگ مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، حاج حسین آقا ملک به گنجینه خطی این کتابخانه اهدا شده است.


این چهار قطعه قرآن بایسنقری شامل آیه 26 سوره «الاسراء»، آیه 72، 76 و آیات 77 تا 78 سوره «الرحمن» است که در هر قطعه دو سطر قرآن به‌خط محقق ممتاز با قلم جلی در کاغذ خانبالغ نخودی با مرکب مشکی کتابت شده و بین آیات گوی زرین محرز به مشکی و لاجورد و در دو قطعه آن علائم تجویدی به شنگرف است.
 

این قرآن بی‌بدیل در چند صد برگ در ابعاد 101 × 177 سانتی‌متر نوشته شده است که در حال حاضر قطعات و برگه‌هایی از آن در تعدادی از کتابخانه‌ها و موزه‌های بزرگ ایران و جهان از جمله مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، کتابخانه مرکزی و موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی، کتابخانه کاخ موزه گلستان و ... نگهداری می‌شود.
 

دوستداران هنر و فرهنگ ایرانی اسلامی با مراجعه به وب‌سایت کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی: www.malekmuseum.org، می‌توانند به تماشای فیلم قرآن بایسنقری بنشینند و با این اثر خطی کم‌نظیر بیشتر آشنا شوند.
 

لازم به ذکر است، قطعات قرآن بایسنقری کتابخانه و موزه ملی ملک از جمله آثار قرآنی بسیار نفیس این موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی به شمار می‌رود که در سال‌های گذشته اقدامات حفاظتی و مرمت ویژه‌ای بر روی آن صورت گرفته است و پژوهشگران می‌توانند با مراجعه به این کتابخانه واقع در تهران، خیابان امام خمینی(ره)، سردرباغ ملی، میدان مشق، از تصویر این اثر نیز استفاده کنند./102/1310/ب1
 

منبع: آستان نیوز

 

ارسال نظرات