۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۵
کد خبر: ۴۳۲۸۵۶
آیت الله مصباح یزدی:

امور دنیوی باید وسیله ای برای رسیدن به خداوند و سعادت ابدی باشد

آیت الله مصباح با بیان این که دنیا و آخرت فرق های اساسی دارند و نمی توان دنیا را جایگزین آخرت کرد، گفت: مسائل دنیوی نباید برای دل بخواه و خود دنیا باشد بلکه باید مقدمه ای برای رسیدن به سعادت آخرت قرار گیرند.
 آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پنجشنبه شب در جلسه اخلاق ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: برخی به صورت کلی وجود آخرت را منکر شده است اما قرآن به این گروه می گوید دلیل خود را ارائه کنند، آن ها علم له نبودن ندارند بلکه بر اساس گمان منکر هستند.

 

وی افزود: دسته دوم وجود آخرت و قیامت را نفی نمی کنند و می گویند نمی دانیم و چون نمی دانیم پایه زندگی خود را بر آن نمی گذاریم، این ها عملا نفی می کنند اما ادعا می کنند که نمی دانند، می گویند اگر هم باشد همانند دنیا است که کم کم علم و فضل کسب می کنیم.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که عده ای می گویند که چون پیامبران به عنوان راستگویان گفتند می پذیریم که قیامت وجود دارد، اظهار داشت: اعتقاد صحیح پایه هایی می خواهد، زندگی دیگری بعد از مرگ امکان دارد، زندگی و سعادت قیامت را در دنیا باید ساخت.

 

وی ادامه داد: عدالت خداوند اقتضا می کند که پاداش و کیفر کسانی که به صورت اختیاری کار خوب یا بد کردند به آن ها داده شود، برخی می گویند آخرت را قبول داریم اما رفتار آن ها با کسانی که منکر هستند تفاوتی ندارد، ثلث قرآن خطاب به چنین افرادی است تا به آن ها یادآوری کند و این دسته از مؤمنان صالح شوند.

 

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که عقل آدمیزاد می گوید که انسان جلوتر باید مقدمات زندگی آینده خود را فراهم کند، ابراز داشت: گاهی تا اسم مرگ برده می شود عده ای ناراحت می شوند چه برسد بخواهند فکر کنند، این افراد می گویند فعلا به زندگی دنبا باید چسبید، قرآن می فرماید انسان نمی تواند این مسأله را منکر شود مگر این عقل را کنار بگذارد.

 

وی عنوان کرد: دنیا و آخرت فرق های اساسی با هم دارند و نمی توان دنیا را جایگزین آخرت کرد، دنیا محدود محسوب می شود اما آخرت نامحدود است؛ عقل اجازه نمی دهد که مثلا انسان به اندازه یک چشم به هم زدن لذت ببرد اما صدها سال عذاب بکشد، نوع لذت های دنیوی با آخرت متفاوت است، وقتی لذت و زندگی دنیا و آخرت مقایسه می شود لذت دنیا را نمی توان لذت و زندگی دنیا را نمی توان زندگی دانست.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: بحث اخلاقی برای این است که مسائل دنیوی برای دل بخواه و خود دنیا نباشد  بلکه مقدمه ای برای رسیدن به سعادت آخرت باشد، فخرفروشی هایی صورت می گیرد که هیج حاصلی ندارد.

 

وی اضافه کرد: هیچ انسانی در روی زمین بیش از آنچه خورده چیزی در زمین نداشته است، چه بسا انسان های فقیری که زندگی لذیذتری از پولداران داشته باشد، قرآن می فرماید آبی که از آسمان نازل می شود کم کم زمینی که خشک بود سبز می شود و رنگ دلربا می گیرد چند ماهی گذرد تا تابستان و هوای گرم می آید و خشک می شود؛ کل زندگی انسان در دنیا اینگونه است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بسیاری از قبرستان ها روزی باغستان های بسیاری زیبایی بود، گفت: در آخرت خانه ها جدا است، خانه ای پر از نعمت بوده و هیچ چیز کم ندارد و تمام نمی شود و خانه ای دیگر متشکل از افراد نادرست است، زرق و برق های دنیا انسان را از رسیدن به لذت های ابدی باز می دارد و فریب می دهد./1323/پ201/ج

ارسال نظرات