۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۴۳۴۰۱۶
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي آران و بيدگل:

اقتصاد فرهنگي يكي از نكات كليدي جامعه است

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان آران و بيدگل از موضوع اقتصاد فرهنگي به عنوان يكي از نكات كليدي جامعه امروز نام برد و گفت: اگر قرار باشد در حوزه فرهنگ و اجتماع و حتي در معادلات و ديپلماسي فرهنگي دنيا موثر باشيم بايد به ابزار و ادواتي كه ياراي مقابله و برابري با تلاش هاي دشمن را داشته باشد مجهز باشيم.
ميثم نمكي ميثم نمكي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، ميثم نمكي چهارشنبه در مراسم رونمايي از سه نرم افزار انيميشن‹‹ امام را صداكن››، ‹‹حسن ابن مثله›› و ‹‹ابن مهزيار›› در مجتمع طلائيه شهرستان كاشان، گفت: توليد سه نرم افزار انيميشن ‹‹امام را صداكن›› ‹‹حسن ابن مثله›› و ‹‹ابن مهزيار›› يك رويداد بزرگ در عرصه فرهنگي است كه آثارتوليد شده هم به لحاظ فني و هم به لخاظ محتوايي و هم تكنيك هاي فردي قابل توجه است.

 

وي افزود: براي اين سه اثر ارزشمند دوستان هنرمند با ظرافت ها و مشقت و سختي هايي كه متحمل شدند توانستند اين اثر بي بديل را خلق و توليد كنند و به لحاظ محتوايي نيز آميزه اي از معارف و فرهنگ ديني ما است كه مي تواند حافظ و نگهبان ايمان و عقايد جامعه باشد.

 

نمكي، از موضوع اقتصاد فرهنگي به عنوان يكي از نكات كليدي جامعه امروز نام برد و گفت: اگر قرار باشد در حوزه فرهنگ و اجتماع و حتي در معادلات و ديپلماسي فرهنگي دنيا موثر باشيم بايد به ابزار و اداواتي كه ياراي مقابله و برابري با تلاش هاي دشمن را داشته باشد مجهز باشيم.

 

وي افزود: هاليودها و ساير فضاهاتي هنري در عرصه سينما و عرصه هنر كه خود را به تكنيك پويانمايي و انيميشن مجهز كرده و فرهنگ خود را به ما تحميل مي كنند، اين كار ارزشمند يعني توليد سه نرم افزار انيميشن ‹‹امام را صداكن›› ‹‹حسن ابن مثله›› و ‹‹ ابن مهزيار›› يك جهاد فرهنگي است، از اين رو رهبر معظم انقلاب فرمود، عرصه فرهنگ عرصه جهاد است و جهاد فرهنگي به مراتب سخت تر از جبهه جنگ سخت دشمن است كه مي توانيم در مقابل آن آرايش نظامي بگيريم اما نفوذ فرهنگ يك نفوذ نرم است كه خيلي نمي توان دشمن را شناسايي كرد تا بتوان با او به مبارزه پرداخت.

 

رئييس اداره فرهنگ ارشاد شهرستان آران و بيدگل با تأكيد بر توجه به چهار عنصر در چرخه خط توليد فرهنگ، گفت: برخي از فرهنگ ها، تمدن ها و ملت هافرهنگ خود را نه تنها حفظ نكردند بلكه تخريب كردند، برخي از ملت ها فرهنگ خود را تخريب نكردند اما نسبت به فرهنگ خود بي اعتنا بودند كه اين دست كمي از تخريب ندارد، برخي از ملت ها فرهنگ خود را حفظ كردند اما برخي از ملت ها فرهنگ را توليد كردند.

 

وي افزود: ما امروز در جامعه و نظامي زندگي مي كنيم كه فرهنگ غني ديني و اسلامي براي ما به قدري محتوا ايجاد كرده است كه مستغني هستمي اما لازمه اين حيات پويا و استمرار آن اين است كه هم براي جامعه خود وهم براي دنياي پيرامون خود بتوانيم توليدات جديدي را داشته باشيم از جمله كاري كه توسط گروه پويانمايي نداي موعد در ساخت اين سه انيميشن انجام داده است.

 

به گفته وي، نسل امروز به واسطه آشنايي با تكنولوژي و ارتباطات هاي امروز، نيازمند اين است كه بخشي از اين محتواها را در قالب ابزار جديد آموزش ببيند و منتقل كنند.

 

نمكي يادآور شد: در چرخه توليد مهم ترين كار خلق ايده و خلاقيت در ايده هاي جديد است از اين رو، كساني در اين عرصه مي توانند موفق تر باشند كه به خلق ايده بپردازند.

 

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان آران و بيدگل افزود: اثري كه خلق مي شود اگر نتوانيم توزيع مناسبي برايش داشته باشيم  و به دنبال آن اگر نتوانيم مصرف درستي برايشداشته باشيم، مانند اين است كه اصلا توليدي انجام نشده است.

 

وي يكي از تئوري‌هاي اقتصاد فرهنگي را بازاريابي دانست و بیان کرد: ايده اي كه وجود دارد اين است كه آيا امروز بازاريابي فرهنگ داريم و مي توانيم بازاريابي فرهنگ داشته باشيم و يا بازاريابي فرهنگي نبايد داشته باشيم كه در رابطه علماي اجتماعي و مديريت فرهنگي براين باور هستند كه ما نمي توانيم بازار فرهنگي داشته باشيم اما به واسطه بازار فرهنگي مي توانيم فرهنگ را به خوبي نشان دهيم.

 

نمكي در ادامه به اشاره به تفاوت بين كالاهاي مادي و خدمات فرهنگي، گفت: محصولات فرهنگي فرسنگ ها با كالاهاي مادي فاصله دارد، از اين رو يك اصل ديگري در نظام ارزشيابي و ارزش گذاري كالاهاي مادي و محصولات فرهنگي بنام اصل مطلوبيت است كه تاريخچه نظريات ارزش در تاريخ فرهنگ است كه وقتي  به نظرات علماي اسلام مي رسيم متوجه مي شويم ديدگاه هاي شهيد مطهري و مرحوم شهيد صدر در باب اصل مطلوبيت نكات خوبي در زمنيه ارزش گذاري كالاهاي فرهنگي دارند كه قابل توجه است.

 

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان آران و بيدگل از توليد سه نرم افزار انيميشن ‹‹امام را صداكن›› ‹‹حسن ابن مثله›› و ‹‹ابن مهزيار›› به عنوان يك كالاي فرهنگي و يك خدمت فرهنگي نام برد و افزود: توليد اين سه انيميشن يك پيام فرهنگي است كه بايد به واسطه چرخه در حوزه توليد، توزيع و مصرف بتوانيم اقدام مناسبي داشته باشيم و اينگونه اقدامات را حمايت كنيم.

 

نمكي، همچنين با اشاره به صنعت فرهنگ و صنايع فرهنگي، گفت: صنعت فرهنگ و صنايع فرهنگي يكي از مفاهيمي است كه در توليد اين سه انيميشن قابل تعريف است، از اين رو دنياي امروز دنياي توليد صنايع فرهنگي است.

 

 وي با اشاره به اينكه، امروز صنايع فرهنگي را در دنيا به عنوان صنايع خلاق مي شناسند، يادآورشد: در ايران دو شهر اصفهان و شيراز براي صنايع خلاق فرهنگي كانديد بودند تا كالاهاي توليد شده فرهنگي را جهت ارزش گذاري فرهنگي در ايران مي تواند حائز اهميت باشد.

 

نمكي در ادامه يادآور شد: توليد سه نرم افزار انيميشن ‹‹امام را صداكن›› ‹‹حسن ابن مثله›› و ‹‹ابن مهزيار›› محصول و معجوني از سه رشته علم، هنر و حرفه بود، از اين آنچه در قالب رايانه و لوزامي را كه براي توليد اين محصول فرهنگي استفاده مي كنند علم كاري است كه آنها شروع كردند و آنچه در قالب طراحي و كارهاي گرافيكي و ظرافت هايي كه در اين آثار به نمايش گذاشتند هنرتوليد كنندگان آن را به نمايش گذاشته است.

 

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان آران و بيدگل، گفت: پيوند ديني به واسطه حرفه و فني است كه به باآن توانسته اند با تركيبي از اين كالا، محصول زيبايي را توليدكنند، از اين رو گروه نداي موعد توليد كننده اين سه انيميشن توانستند با هنر و حرفه و علم و حلمي كه داشتند به اين موفقيت بزرگ برسند.

 

وي افزود: امروز در اين ميدان نبرد فرهنگي، اقدامات فرهنگي و فعاليت هاي فرهنگي ما نيازمند مجاهدت هايي كه جوانان كشور به آن دسته يافته اند و هنرمند متعهد نيز كسي است كه امروز دراحياء و ترويج فرهنگ اهل بيت(ع) فعاليت مي كند و هنر شما اين است كه ارزشهاي فرهنگي كشور را كه حاصل خون شهدا است از آن صيانت و نگهباني مي‌كنيد.

 

نمكي گفت: در كنار همه مديريت هايي كه در دنيا وجود دارد، امروز دنيا به نقطه اي رسيده است كه مديريت معنوي يك اصل است و آن چيزي كه در متن و بطن دين ما از آغاز تاكنون داشته ايم و آنها از محروم بودند اما امروز متوجه شدند كه مديريت معنوي هم مي تواند جايگاهي بسيار مهم و حائز اهميت داشته باشد.

 

لازم به ذكر است، در اين مراسم از سه نرم افزار انيميشن ‹‹امام را صداكن›› به مدت 27 دقيقه، داستان ديدار محمد بن عيسي بحريني با امام زمان(عج) است كه به علت سخت گيري شديد پادشاه وقت به شيعيان به تنگ آمده است، و انيميشن ‹‹ حسن ابن مثله›› به مدت 37 دقيقه، داستان دستور ساخت مسجد مقدس جمكران از سوی امام زمان(عج) در بيداري به حسن ابن مثله جمكراني در شب هفدم ماه رمضان و همچنين انيميشن ‹‹ابن مهزيار›› به مدت 31 دقيقه، داستان ديدار ابن مهزيار اهوازي با امام زمان(عج) است كه بعد از 20 سال به حج رفتن موفق به ديدار امام عصر مي شود.

 

شايان ذكراست، اين سه انيميشن از سوی گروه پويانمايي نداي موعد به مديريت حجت الاسلام سيد محسن موسوي و كمك 20 نفر از جوانان عضو اين گروه به مدت 4 سال با هزينه اي بالغ بر120 ميليون تومان ‹‹هر انيميشن40 ميليون تومان›› ساخته شده است و اولين انيميشن ‹‹امام را صداكن›› به توليد انبوه رسيده و 400 هزار نسخه از آن تهيه و براي عرضه وارد بازار توليدات فرهنگي شده است./202/1307/ب1

ارسال نظرات