۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۴۳۴۳۴۴
آیت الله سبحانی با تبیین پنج دوره مهم زندگانی امیرمؤمنان:

امام علی در کنار پیامبر صدای جبرئیل را می شنید

حضرت آیت الله سبحانی گفت: از حضرت علی(ع) 12هزار خطبه، نامه و کلمات کوتاه ضبط شده است؛ اما نکته جالب این که تا پیامبر زنده است حضرت حتی یک کلمه بیان نکرده است که این اوج ادب و احترام ایشان را می رساند.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه امشب در هجدهمین برنامه چشمه معرفت که در ماه مبارک رمضان از شبکه اول سیما پخش می شود اظهار داشت: امشب، شب نوزدهم ماه رمضان است و شب ضربت خوردن مولای متقیان است که احتمال دارد شب قدر نیز باشد و در این شب دو رکعت نماز وارد شده که ثواب زیادی دارد به این صورت که در هر رکعت هفت مرتبه سوره توحید خوانده می شود و بعد از نماز نیز دعا به درگاه خدا می شود.

 

علی(ع) در آغوش پیامبر

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که موضوع سخن ما در این برنامه درباره امیرمؤمنان است به دوران زندگی ایشان اشاره کرد و گفت: زندگانی حضرت علی(ع) به پنج قسمت تقسیم می شود؛ نخست زندگی در دوران جاهلیت است چراکه ایشان در سال 30 عام الفیل متولد شد و 10 سال در عصر جاهلیت بودند ولی همواره در آغوش پیامبر بود و اکثرا در خانه ایشان بود.

 

وی ادامه داد: وقتی قحطی در شبه جزیره عربستان وارد شد قرار بر این شد که عائله ابوطالب را کم کنند که به همین مناسبت پیامبر علی(ع) را به خانه خود آورد که البته این بهانه ای بود برای تربیت مقام های بالاتر ایشان که خود حضرت در خطبه قاصعه وضع زندگانی خود را همراه با پیامبر بیان می کند و می فرماید «من کودکی بودم که پیامبر در خانه خود مرا به سینه خود می چسباند و در بستر خود جای می داد و همواره کنار هم بودیم به گونه ای که من دائما بوی عطر او را می شنیدم و پیامبر خود غذا به من می داد».

 

کودکی 13 ساله در اوج کمال و عزت

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به بخش دوم زندگانی حضرت علی(ع) افزود: قسمت دوم زندگانی مولای متقیان از بعثت پیامبر تا هجرت است که 13 سال می شود که در این دوران نیز وی همراه پیامبر است تا جایی که وقتی جبرئیل نازل می شود کنار او بوده و صدای او را می شنود که خود نشان از برتری او دارد؛ کودکی که 13 سال دارد و صداهای برزخی را می شنود مشخص است که به حدی بالایی از کمال رسیده است.

 

وی در ادامه به بخش سوم زندگانی حضرت علی(ع) یعنی از هجرت تا رحلت پیامبر اشاره کرد و افزود: این دوران نیز 10 سال می شود؛ حضرت علی(ع) در این 10 سال در همه جنگ ها حضور داشتند به جز غزوه تبوک که به امر پیامبر در مدینه ماند و ایشان در این دوران همه آیات قرآن را که نازل می شد می نوشت و تنها کسی بود که از اول تا آخر قرآن را از لسان پیامبر شنید.

 

خسارت بی شمار جامعه اسلامی

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان ساخت: بخش چهارم زندگانی حضرت علی(ع) از رحلت پیامبر تا حکومت ظاهری ایشان است که 25 سال می شود که در این دوران جامعه اسلامی با عدم بهره از این گوهر بی مثال خسارت های زیادی دید و چون زمینه برای رهبری جامعه فراهم نبود به دنبال نهال پروری، باغداری و باغ پروری و وقف آن ها است و اما بخش پنجم دوران خلافت تا شهادت حضرت علی(ع) است که این دوران نیز پنج سال است.

 

این مرجع تقلید با بیان این که دشمنان مهلت ندادند حضرت علی(ع) در این دوران کوتاه پنج ساله نیز کار عظیمی بکند، تصریح کرد: دشمنان اسلام در این مدت سه جنگ را به راه انداختند؛ نخست جنگ جمل بود که طلحه و زبیر در برابر حضرت قرار گرفتند؛ دوم معاویه بود که جنگ صفین را به راه انداخت و در نهایت این خوارج بودند که با راه اندازی جنگ نهروان مانع از پی ریزی اهداف متعالی اسلام از سوی حضرت علی(ع) شدند.

 

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به ادب بی نهایت امیرمؤمنان در مقابل پیامبر عنوان کرد: از حضرت علی(ع) 12هزار خطبه، نامه و کلمات کوتاه ضبط شده است؛ اما نکته جالب این است که تا پیامبر زنده است حضرت حتی یک کلمه بیان نکرده است که این اوج ادب و احترام ایشان را می رساند؛ این فوق العاده است که دریایی مواج باشد ولی از خود خضوع نشان دهد.

 

علی(ع) خط اسلام را در حکومت بیان کرد

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) سعی کرد در دوران حکومت خود خط اسلام را درحکومت بیان کند چراکه بعد از پیامبر روشن نبود و حضرت با خطبه ها و اعمال خود راه را نشان داد به گونه ای که امروز حکمت حکما، ادب ادبا، فقه فقها و کلام متکلمین به نوعی متصل به علی(ع) است؛ علی(ع) در خانه خدا متولد می شود و در خانه خدا نیز شهید می شود که هم مبدأ و هم غایت خانه خدا است است و از دو نظر عیسی بن مریم است که ولادت و شهادتش در مکان مقدس است و همچنین مانند عیسی(ع) جمعی از مردم در مورد علی(ع) افراط گر و غالی و جمعی تفریط کرده اند و سعادتمند افراد میانه رو هستند./1330/پ202/ج

 

ارسال نظرات