۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۱
کد خبر: ۴۳۵۱۶۹
نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

شب قدر موعد تجدید میثاق با ولایت است

جت الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری با بیان اینکه شب قدر موعد میثاق با ولایت است، گفت: هر کس در احیای شب قدر شرکت کند ولی با صاحب این شب رفیق نشود ضرر کرده است؛ زیرا صاحب شب قدر مهدی موعود (عج) است.
آیت الله رحمانی سبزواری، مراسم احیای شب قدر- مصلای بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجتالاسلام والمسلمین علی رحمانی سبزواری، نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بامداد چهارشنبه، در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه رمضان در محل مصلای امام خمینی (ره) بجنورد، با بیان اینکه شب قدر سه ویژگی دارد، افزود: این شب با فضیلت و بزرگ بوده و از هزار ماه بهتر است، موعد نزول قرآن بوده و شب تقدیر امور هم محسوب می‌شود.

 

وی با تشریح مقدر شدن سرنوشت انسان در شب قدر، اظهار کرد: خداوند برای تک‌تک افراد بشر و همه موجودات عالم یک سرنوشت اجمالی و یک سرنوشت تفصیلی دارد به‌گونه‌ای که سرنوشت اجمالی هر کس از لحظه‌ای که در رحم مادر است تا قیام قیامت، در علم خداوند موجود است اما یک نوع سرنوشت نیز تفصیلی بوده که جزئیات این سرنوشت هر سال یک‌بار در شب قدر مشخص می‌شود.

 

حجتالاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری ادامه داد: همان‌طور که قرآن به‌یک‌باره در شب قدر بر رسول گرامی اسلام نازل شد اما در طول 23 سال رسالت نیز آیات قرآن در وقایع مختلف جداجدا بر دل محمد (ص) وحی می‌شد، انسان نیز دارای دو نوع تقدیر اجمالی و تفصیلی است.

 

نایب رییس هيأت مديره انجمن علمي اصول فقه، گفت: تقدیر ما سرشته و نوشته شده و اگر کسی به علم خداوند متصل شود تا آخر زندگی ما را خواهد دانست، ازاین‌رو گاهی در خواب سرنوشت 40 سال آینده را می‌بینیم همان‌طور که حضرت یوسف (ع) سرنوشت 40 سال بعد خود را در خواب دید و محقق شد.

 

وی با بیان اینکه سرنوشتی که در شب قدر مقدر می‌شود مربوط به جزئیات کار است، افزود: عالمان بزرگ تفسیر و فلسفه و کلام می‌گویند انسان دارای استعدادها و امیال و خواسته‌های ذاتی بوده و قضا تابع علم است؛ یعنی خداوند حکم حتمی می‌کند که بر طبق همان خواست‌های ذاتی انسان اتفاق بیفتد.

 

حجتالاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری ادامه داد: بر این اساس اگر چیزی را به زبان بگوییم اما طبیعت ما چیز دیگری را بطلبد، خداوند به طبیعت و خواست ذاتی ما نگاه می‌کند ازاین‌رو در شب قدر باید این خواست‌های ذاتی را تغییر داد.

 

وی با اشاره به اینکه خواست‌های ذاتی به دو قسم فردی و اجتماعی تبدیل می‌شود، خاطرنشان کرد: قرآن می‌گوید: اگر مردم جامعه‌ای تقوا پیشه کنند و ایمان بیاورند درهای رحمت الهی بر روی این جامعه باز می‌شود که این سرنوشت اجتماعی است.

 

حجتالاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری با اشاره به آیه «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم»، اظهار کرد: اگر جامعه‌ای می‌خواهد به سعادت برسد باید خودش را تغییر دهد، اگر در برابر دشمن سخت ایستاد ذلیل نمی‌شود، اگر جامعه‌ای متحد و یکپارچه شد و توحید کلمه و کلمه توحید داشت مردانه در جهان زندگی کرده و غیور و مستحکم است اما اگر در جامعه‌ای وحدت نباشد دشمن بر او چیره شده و مردم ذلیل می‌شود.

 

وی ادامه داد: در زمان رژیم ستم‌شاهی در همین منطقه شمال خراسان بهترین غذای مردم نان و شیره و نان و ماست بود و هیچ خبری از امکاناتی نظیر برق، تلفن، گاز و غیره نبود اما امروز به برکت انقلاب و نظام اسلامی این همه نعمت بر سر مردم ریخته شده که همه این نعمت‌ها نتیجه عزم ملت برای تغییر و وحدت آن‌ها است.

 

حجتالاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری اضافه کرد: توحید کلمه منشأ ریزش رحمت خداوند بوده و به برکت ولایت علوی و حسینی این کشور پیشرفت کرده است.

 

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه سرنوشت فردی در شب قدر به سه تعهد و میثاق بستگی دارد که باید این سه میثاق را محکم ببندیم، افزود: نخستین میثاق شب قدر توبه است زیرا این شب بهترین موعد توبه است.

 

وی با اشاره به اینکه تعهد دوم قرآن بر سر گرفتن است، ادامه داد: وقتی قرآن بر سر می‌گیریم؛ یعنی خدایا ما هیچ چیز را به مانند قرآن عزیز نمی‌دانیم و هر کس مقدس می‌شود به واسطه قرآن است به‌گونه‌ای که حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار (ع) به دلیل آنکه قرآن ناطق هستند، عزیز هستند.

 

حجتالاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری با بیان اینکه میثاق سوم در شب قدر میثاق با ولایت است، خاطرنشان کرد: هر کس در احیای شب قدر شرکت کند ولی با صاحب این شب رفیق نشود ضرر کرده است زیرا صاحب شب قدر مهدی موعود (عج) است./202/9314/ب1

ارسال نظرات