۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۴۳۵۳۰۱
پژوهشگر حوزوی تأکید کرد؛

ضرورت تدریس نهج‌البلاغه در نظام آموزشی کشور

استاد حوزه و دانشگاه بر ضرورت تدریس کتاب نهج‌البلاغه در نظام آموزشی حوزه و دانشگاه تأکید کرد و گفت: مطالعه بخشی از نامه‌‌های حضرت علی(ع) در نهج البلاغه به ویژه منشور حکومتی برای مدیران اجباری شود.
حجت الاسلام سید محمدرضا غیاثی کرمانی

حجت الاسلام سید محمدرضا غیاثی کرمانی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت علی(ع) را آیینه تمام نمای خداوند متعال دانست و خاطرنشان کرد: اگر چه ماه رمضان، ماه خدا است، اما اگر این ماه را ماه حضرت علی(ع) بخوانیم، سزاوار است؛ خدا همان خالق علی(ع) و علی(ع) همان بنده خاص پروردگار است؛ امیرمؤمنان(ع) آیینه تمام نمای حضرت حق است؛ مقام آن حضرت به حدی بالا است که هر سخنی جز سخن خداوند متعال و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) درباره آن حضرت قاصر و کوتاه است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه درباره برتری مقام و منزلت امیرمؤمنان(ع) بر پیامبران اظهار داشت: جایگاه حضرت علی(ع) از انبیاd اولوالعزم و سایر پیامبران به جز پیامبر گرامی اسلام(ص) بالاتر است؛ دومین شخص عالم هستی امیرمؤمنان(ع) است؛ ائمه اطهار(ع) هم در مقابل حضرت علی(ع) حریم می گرفتند و می فرمودند که به ما امیرالمؤمنین نگویید و این اسم مخصوص حضرت علی(ع) است.

 

این کارشناس دینی تصریح کرد: در تعبیر آمده است که هر کسی کلمه «امیر المؤمنین» را بر خود بگذارد، زنازاده است؛ گاهی ائمه که به خلفای جور کلمه امیرالمؤمنین را می گفتند، در حقیقت تعبیر کنایی را به این ها می گفتند و خوششان می آمد و افرادی هم اطراف اینها بودند منظور معصوم(ع) را متوجه نمی شدند؛ تعبیر بنده این است که شاید منظور امام(ع) این بوده که زنازاده هستید.

 

وی با بیان این که در طول سال هم می توان با اعمال خوب تقدیر خود را تغییر داد، گفت: وقتی که گفته می شود در شب های قدر، تقدیر افراد نوشته می شود، به این معنا نیست که دیگر قابل تغییر نباشد، بلکه با دعا و صدقه و غیره می توان تقدیر را تغییر داد.

 

نهج البلاغه باید جزو درس های رسمی حوزه ها و دانشگاه ها باشد

حجت الاسلام غیاثی کرمانی درباره لزوم تدریس نهج البلاغه در حوزه های علمیه و دانشگاه ها خاطرنشان کرد: نهج البلاغه یک دانشگاه بزرگ معارف است که جرج جرداق مسیحی می گوید من دویست بار این کتاب را مطالعه کردم و هر بار که می خوانم چشمه ها و افق های جدیدی برای من می جوشد و گشوده می شد؛ سبب خجالت است که شیعه امیرمؤمنان(ع) یک بار هم این کتاب را مطالعه نکرده باشد؛ باید نهج البلاغه را از غربت خارج کرد و راه آن این است که در حوزه ها و دانشگاه ها جزو درس های رسمی باشد؛ به این معنا که یک ماده درسی در سطوح مختلف قرار دهند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه بر ضرورت مطالعه نهج البلاغه برای مدیران تأکید کرد و اظهار داشت: لازم است که مدیران بخشی از نامه های حضرت علی(ع) به ویژه منشور حکومتی را مطالعه کنند و در سخنرانی ها و رسانه ها برای توده مردم نیز تبیین شود./822/ت302/ی

ارسال نظرات