۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۴۳۶۱۲۹
استاد حوزه و دانشگاه: 

کرامت انسانی و حقوق بشر در تفکر سیاسی آمریکا مفهوم ندارد

عزیزی گفت: هفته حقوق بشر آمریکایی فرصتی برای یادآوری جنایات آمریکا علیه ملت‌های مسلمان به ویژه مردم ایران است.
حقوق بشر

صمد عزیزی، استاد حوزه و دانشگاه های تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که حقوق بشر آمریکایی چیزی جز جنایت، خونریزی و حمایت از تروریسم بین‌المللی نیست، اظهار داشت: در جهان امروز، نظام استکباری آمریکا حمایت از حقوق بشر را به‌عنوان سلاحی برای پیشبرد اهداف و مقاصد خود در اختیار گرفته است. 


وی افزود: این در حالی است دولت نژادپرست این کشور، به‌منظور توجیه اقدامات و مداخلات روزافزون خود بهانه‌ای جز علم کردن سیاست نخ‌نمای نقض حقوق بشر در جوامع گوناگون ندارد. در سکوت نهادهای حقوق بشری و جوامع بین‌المللی، فجیع‌ترین و غیرانسانی‌ترین جنایات و رفتارها به‌صورت گسترده از سوی دولت آمریکا صورت می گیرد.


عزیزی خاطرنشان کرد: جنایات روزافزون آمریکا با سرپوش حمایت از حقوق بشر و تأمین امنیت از سوی دولتمردان آمریکایی و متحدان آن در حق انسان‌های بی‌دفاع سراسر جهان صورت می گیرد، در حالی که کوچک‌ترین اعتراضی نسبت به جنایات ضدبشری از سوی نهادهای مدعی حقوق بشر صورت نمی گیرد.


وی با بیان این‌که واژه‌هایی مانند کرامت انسانی و حقوق بشر در تفکرات و سیاست‌های به‌اصطلاح آزادی‌خواهانه و دموکراسی‌طلبانه نظام سلطه معنا و مفهومی ندارد، افزود: جالب اینجاست که آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین دولت ناقض حقوق بشر در جهان، در اقدامی قابل تأمل هرساله با انتشار گزارش‌های مختلف، وضعیت حقوق بشر در کشورهای دیگر را مورد نقد و ارزیابی قرار می‌دهد.


این استاد حوزه و دانشگاه تبریز تصریح کرد: اقدامات سلطه‌طلبانه و ضدبشری آمریکا در ایران به بخش جدایی‌ناپذیر و فراموش ناشدنی حافظه تاریخی ملت ایران تبدیل شده است. حمایت از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، استثمار منابع ملی، حمایت‌های مستقیم و تمام‌قد از رژیم پهلوی، مجموعه‌ای از رفتارهای ضدبشری دولت آمریکا علیه کشورمان پیش از پیروزی انقلاب بوده است.


عزیزی با بیان این‌که جنایات آمریکا علیه ملت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در طول بیش از سه دهه گذشته به شکل گسترده‌تری با ترور مردم و شخصیت‌های نظام، حمایت‌های از دشمنان ملت و ... ادامه داشته است، گفت: رهبر انقلاب با ملاحظه این سوابق ننگین دولت آمریکا در ایران؛ فرمودند که دولت آمریکا بزرگ‌ترین نقض‌کننده حقوق بشر در دنیا است.


این حقوقدان با اشاره به این‌که هفته حقوق بشر آمریکایی فرصتی برای یادآوری جنایات آمریکا علیه ملت‌های مسلمان به ویژه مردم ایران است، خاطرنشان کرد: در طول این هفته مجموعه‌ای از فجیع‌ترین اقدامات به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با هدف ضربه زدن به انقلاب، علیه مردم و نظام اسلامی صورت گرفته است.


وی ادامه داد: ترور نافرجام رهبر انقلاب در ۶ تیر ۱۳۵۹، بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی و ترور آیت‌الله شهید بهشتی و مسؤولان نظام در ۷ تیر ۱۳۶۰، بمباران شیمیایی مردم سردشت در ۷ تیر ۱۳۶۶، ترور آیت‌الله صدوقی در ۱۱ تیر ۱۳۶۱ و انهدام هواپیمای مسافربری ایران و کشته شدن ۲۹۰ نفر تنها گوشه‌ای از جنایات دولت به‌ظاهر مدافع حقوق بشر آمریکا است./935/302/ب3

 

ارسال نظرات