۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۴۳۶۷۶۵
آیت الله مجتهد شبستری:

عهد نامه مالک اشتر منشور جامع حکومت داری است

امام جمعه تبریز گفت: نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر یک منشور جامع برای حکومت‌داری و کشورداری است و مسؤولان باید بامطالعه این نامه آن را سرلوحه کار خود قرار دهند.
آیت الله مجتهد شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، ظهر امروز در دیدار مسؤولان و کارکنان مالیاتی و دارایی استان، با اشاره به محتوای ارزشمند و غنی کتاب نهج‌البلاغه  این کتاب را دانشنامه مدیریتی متولیان حکومت و مسؤولان دانست و اظهار داشت: مسؤولان از رهنمودهای این کتاب غفلت نکنند.

 

وی با اشاره به نامه 53 نهج‌البلاغه در رابطه عهدنامه مالک اشتر است، ابراز داشت: این نامه یک منشور جامع برای حکومت‌داری و کشورداری است، مسؤولان باید بامطالعه این نامه آن را سرلوحه کار خود قرار دهند، در این نامه مخاطب مالک اشتر است اما در حقیقت خطابی به‌تمامی مسؤولان و متولیان است.

 

امام‌جمعه تبریز با اشاره به محورهای این نامه ارزشمند، اذعان داشت: این نامه در محورهای نیروهای مسلح، تجار و نحوه برخورد با مردم دستوراتی را بیان می‌کند، در بخش خراج و مالیات‌ها، حضرت می‌فرمایند؛ ای مالک جستجو کن بر مسأله درآمدهایی که از مردم می‌گیری رسیدگی کن و آن میزان که برای اصلاح جامعه اسلامی لازم است را بگیر.

 

وی بابیان اینکه از این مسأله استفاده می‌شود که اصل مسأله مالیات و خراج یک مسأله شرعی و اسلامی است، خاطرنشان کرد: در بخش دوم این فرمایش چنین استفاده می‌شود که این مالیات‌ها باید صرف اصلاح جامعه اسلامی و اخذ آن موجب منظم شدن زندگی مردم شود و از طریق این دو مسأله مصلحت جامعه تأمین می‌شود.

 

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: هیچ کشوری بدون اخذ مالیات توان خدمات‌رسانی به جامعه را ندارد و معمولاً اداره ممالک از طریق مالیات‌ها انجام می‌گیرد، مسؤولان امور مالیاتی باید به مردم بیلان کاری بدهند تا مردم در جریان روند خرج درآمدهای مالیاتی قرار گیرند و مطمئن شوند که این درآمدها در راه اداره کشور خرج می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه طبق دستور حضرت امیر (ع) وقتی ثابت شد که صاحب شغلی یا کارخانه‌ای به خاطر معضل رکود کارنکرده و خوابیده است باید درباره اخذ مالیات شامل تخفیف شود،  ادامه داد: حمایت از واحد های تولیدی کشور باید در اولویت کاری باشد.

 

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پرداخت اصل مالیات شرعاً بر مردم واجب بوده و مردم باید از قوانین اسلام پیروی و تبعیت کنند، افزود: از جمله پیشنهاد‌هایی که در جلسه‌های مختلف به دولت داده‌ام این است که نباید به تک‌محصولی نفت متکی باشیم و باید از طریق مالیات کشور را اداره کنیم.

 

آيت‌الله شبستری مالیات را یک امر مشروع و قانونی دانست و ابراز داشت: مردم با طیب نفس و اطمینان خاطر این هزینه‌ها را پرداخت کنند، مالیات یک امر عقلائی است و مشروعیت هم دارد که در زمینهٔ مدیریت کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد، هم‌چین رعایت قوانین بر عهده همه هست.

 

وی افزود: تنها راه‌حل و تنها کلید نجات‌بخش مشکلات کشور توجه و تحقق عملی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، چراکه با اقدام و عمل این سیاست‌ها تولیدات داخلی رونق یافته و بخشی از مشکلات بیکاری حل‌شده و توان تولیدات داخلی و تولید محصولات باکیفیت ارتقا می‌یابد، متأسفانه تاکنون اقدام قابل‌توجهی از سوی دولت را شاهد نبوده‌ایم./202/854/ب1

ارسال نظرات