۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۴۳۶۸۸۰
حجت‌الاسلام فقیهی تبیین کرد؛

شرط تصرف در اموال از نگاه دین اسلام

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این‌‌که اقرار و اعتراف نیاز به رشد عقلی دارد، گفت: بلوغ شرعی به همراه بلوغ رشد شرط تصرف در اموال از نگاه دین مبین اسلام است.
حجت الاسلام فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام فقیهی، شامگاه شنبه در درس تفسیر عمومی قرآن کریم که در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به بررسی وضعیت دختران یتیم از نگاه سوره نساء پرداخت و گفت: در اولین فراز آیه ششم سوره نساء خداوند متعال صراحتاً در تبیین احکام لازم بر سرپرستی فرزندان یتیم فرموده است«وَابْتَلُوا الْيَتَامَىٰ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ فَإِنْ آنَسْتُم مِّنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ ۖ... یعنی و یتیمان را بیازمایید تا آن گاه که به حد ازدواج رسند پس اگر در آنان رشدی دیدید اموالشان را به خودشان رد کنید...»

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قرآن کریم در این فراز از آیه ۶ سوره نساء زمان بلوغ فرزندان یتیم را برای در اختیار گرفتن اموالشان تبیین کرده است، اظهار کرد: وقتی خداوند متعال صراحتاً می فرماید«وَابْتَلُوا الْيَتَامَىٰ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ» به این معنی است که کسانی که سرپرستی کودکی یتیم را برعهد دارند؛ این اموال در امانت او خواهد بود تا بلوغ شرعی یتیم؛ این در حالی است که در این فراز آیه به امتحان مستمر اشاره شده است و این می‌تواند به معنای تشخیص بلوغ شرعی و اجتماعی دختر یا پسر یتیم باشد.

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه دین مبین اسلام تشخیص اکثراً احکام را به امور طبیعی، مخصوص و قابل درک واگذار می کند، اظهار کرد: در تکالیف شرعی تفاوتی تعیین کننده وجود دارد؛ بر اساس این تبیین علایم بلوغ شرعی به تدریج ظاهر می‌شوند و دین مبین اسلام در آیات قرآن امتحان مستمر را ملاک تشخیص قرار داده‌ است.

 

حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به اینکه بر اساس همین قاعده از سوی ائمه اطهار سنینی تعریف و تبیین شده  که سن عرف در دین اسلام شناخته شده است، گفت: بلوغ یک امر طبیعی است و در تعریف بلوغ از نگاه اسلام شاخص و معیار سن ملاک نیست.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم سن بلوغ پسران را ۱۵ سال و دختران را ۹ تا ۱۱ سال از نگاه شرع مقدس اسلام دانست و گفت: دختران در امور شرعی خود دقت داشته باشند که تمام مراجع تقلید سن ۹ سالگی را نگاه حقیقی شرع مقدس در تکالیف شرعی می‌دانند.

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه حقیقت  ظاهری آیه ۶ سوره نساء  تعیین سن بلوغ فرزندان یتیم برای برعهده گرفتن اموال شخصی آنان است، اظهار کرد:  بر اساس شرع مقدس  سن بلوغ تکالیف سن رشد اجتماعی نیست؛ بر این اساس سن بلوغ تصرفات مالی بر اساس این فراز آیه«إِنْ آنَسْتُم مِّنْهُمْ رُشْدً» دارای قیودی خاص است.

 

وی افزود: در این فراز از آیه مشاهده رشد فرزند یتیم مشروط بلوغ او در امور اقتصادی دانسته شده است؛ بر این اساس قرآن کریم رشد را توانایی تشخیص راه و مسیر زندگی تعریف می‌کند.

 

حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به اینکه اقرار و اعتراف از اموری است که نیاز به رشد عقلی دارد، اظهار کرد: بلوغ شرعی به همراه بلوغ رشد شرط تصرف در اموال از نگاه دین مبین اسلام است./۸۳۷/پ202/ی

ارسال نظرات