۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۴۳۷۳۱۹
گزارشی از واکنش‌ها به اظهارات فیصل علیه مقاومت؛

موضع‌گیری بی‌سابقه مقاومت اسلامی فلسطین علیه عربستان

رییس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان در حالی در جمع تروریست‌های منافقین سخنانی را علیه حماس مطرح کرد که مقاومت اسلامی فلسطین بیش از هر زمان دیگر خیانت کشورهای عربی و به ویژه عربستان را حس می‌کند.
حماس ملک سلمان، خالد مشعل

به گزارش خبرگزاری رسا، صحبت‌های ترکی الفیصل، رییس سابق اطلاعات عربستان در جمع تروریست‌های گروهک منافقین واکنش شدید جریان‌های مختلف مقاومت اسلامی فلسطین را در پی داشت. ترکی الفیصل در این همایش " اخوان المسلمین و حماس را ابزارهای ایران برای فتنه افکنی در منطقه" قلمداد کرد و آنها را به باد انتقاد گرفت. همین سخنان کوتاه کافی بود تا جنبش حماس که در چند سال اخیر تلاش کرده بود به هیچ وجه با عربستان سعودی وارد تنش نشود، واکنش نشان دهد.

 

حماس: اظهارات ترکی فیصل کمک به صهیونیست‌ها است
جنبش حماس در بیانیه ای که روز گذشته منتشر کرد و می‌توان آن را در نوع خود کم سابقه دانست به شدت اظهارات شاهزاده ترکی فیصل را محکوم و خاطرنشان می‌کند: "ما (حماس) این تهمت‌های بی اساس را که مغایر واقعیت است تکذیب می‌کنیم. همگان می‌دانند حماس، یک جنبش فلسطینی است که در داخل سرزمین فلسطین در برابر اشغالگران صهیونیست مقاومت می کند و برنامه های آن کاملا فلسطینی و در راستای منافع ملت و آرمان فلسطین و قدس و مسجد الاقصی است."
این جنبش در ادامه تفکر اسلامی خود را "میانه‌رو" معرفی و تصریح می‌کند: "حماس همواره تلاش داشته خود را از منازعات و کشمکش‌های و سایر مسائل حاشیه دور نگه دارد."حماس در پایان اظهارات فیصل را توهین به ملت فلسطین و مقاومت آن می‌داند و تاکید می‌کند: "این سخنان تنها به نفع رژیم صهیونیستی است و بهانه های بیشتری برای تجاوز آن به ملت، سرزمین و مقدسات ما فراهم می‌کند."

 

جهاداسلامی: عربستان از سازش‌های بی‌فایده عبرت بگیرد
جهاد اسلامی، جنبش فلسطینی دیگری بود که به سخنان ترکی فیصل در جمع منافقین واکنش نشان داد. این جنبش با "باطل" دانستن سخنان شاهزاده سعودی خاطرنشان کرد: "اظهارات ناپسند این شاهزاده سعودی خدمت به صهیونیست‌ها و به منظور از بین بردن قضیه فلسطین است." جهاد اسلامی همچنین اظهارات او را علاوه بر توهین به ملت فلسطین توهین به عربستانی‌ها توصیف و تصریح کرد: "ملت عربستان هرگزخوشحال نمی شود به نامشان به فلسطین خیانت و به نفع دشمن صهیونیستی به مقاومت فلسطین از پشت خنجر زده شود."
جنبش جهاد اسلامی با اشاره به اینکه عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان نیز پیش از این خواستار خلع سلاح حماس و جهاد اسلامی شده بود، نوشت: " گویا لابی صهیونیستی در دولت سعودی هنوز نمی خواهد از شکست ابتکارعمل سال 1981 «فهد» شاه وقت سعودی که سال 2002 به ابتکارعمل عربی برای سازش با دشمن صهیونیستی تبدیل شد، درس عبرت بگیرد."
این جنبش با تاکید براینکه "اگر حامی مقاومت نیستید با آن دشمنی نکنید"ٰ بیان داشت: "ملت عرب و مسلمان عربستان هرگز نمی پذیرد راه صهیونیست ها به سوی مکه و مدینه منوره را از روی ویرانه های فلسطین، قدس و مسجد الاقصی بازکنید."

 

 

احرار فلسطین:‌ ترکی فیصل به مقاومت از پشت خنجر زد
در همین راستا جریان احرار فلسطین در بیانیه ای ترکی الفیصل را به خنجر زدن از پشت به مقاومت متهم کرد و خاطرنشان ساخت: "ملت فلسطین که با اشغالگری صهیونیست ها به جای همه ملت ها مقاومت می کند٬ امروز در محاصره ظالمان و شرایط سخت تنها رها شده است." این جنبش همچنین تصریح کرد: "سخنان ترکی فیصل نشان دهنده کینه او از مقاومت است. این سخنان به اسلام و ملت فلسطین کمکی نمی کند و تنها در جهت تحقق اهداف دشمن صهیونیستی است."
جریان احرار خاطرنشان کرد: "انتظار می رود مسلمانان بهانه دست دشمنان ندهند، چرا که رویارویی و مقابله با مقاومت و کمک به رژیم صهیونیستی برای ریختن خون مردم و ارتکاب جنایت‌های بیشتر در حق این ملت و تخریب مقاومت، کار درستی نیست."

 

صابرین: عربستان با حمایت از تکفیری‌ها آزادی فلسطین را به تاخیر می‌اندازد
از سوی دیگر جنبش صابرین از گروه‌های مقاومت در غزه حمله ترکی فیصل به گروه‌های مقاومت در فلسطین و جهان اسلام را محکوم دانست. این جنبش تصریح کرد: "این اظهارات، توهین به مقاومت فلسطین، تاریخ و شهدای آن است." صابرین با تاکید بر لزوم ادامه روند مبارزه مسلحانه علیه رژیم صهیونیستی، خاطرنشان کرد: "اسرائیل دشمن اصلی امت اسلامی به حساب می‌آید و اینگونه اظهارات به دشمن بهانه کافی برای ادامه تجاوز علیه ملت مجاهد فلسطین را می‌دهد."
جنبش صابرین عربستان را عامل دوری از آرمان آزادسازی فلسطین معرفی و تاکید کرد: "گروه‌های تکفیری با حمایت عربستان آزادسازی فلسطین را به تاخیر می‌اندازند." صابرین ادامه می‌دهد: "ایران مقاومت فلسطین را برای شکست دشمن اشغالگر صهیونیست و برای دفاع از عزت و کرامت امت اسلامی حمایت می‌کند."
جنبش الصابرین تصریح کرد: "این گروه‌های تکفیری هستند که ناآرامی را در کشورهای  ما رواج می‌دهد و آزادسازی فلسطین را به تاخیر می‌اندازد. این گروه‌های تکفیری را دستگاه اطلاعاتی آمریکا و صهیونیسم ایجاد کرده است و کشورهای عربی و در صدر آنها عربستان آنها را  حمایت مالی می‌کنند."

 

جنبش حماس راه خود را از عربستان جدا می‌کند؟
موضع‌گیری جریان‌های مختلف مقاومت اسلامی فلسطین از این بابت اهمیت دارد که  غالب این جریان‌ها وابسته به اهل تسنن هستند و با توجه به جایگاه عربستان در میان اهل سنت همه تلاش خود را به کار بردند تا هیچ تنشی با حاکمیت آل سعود نداشته باشند. البته این سکوت مقاومت اسلامی فلسطین گاها موجب شده است که عربستان سعودی پا را فراتر از این بگذارد و حتی به صورت علنی بر لزوم پایان دادن به مقاومت مسلحانه تاکید ورزد، خواسته ای که هرگز با خط مشی این گروه‌ها هم‌خوانی ندارد. در این میان، این اولین موضع جدی است که حماس در طول سال‌های اخیر علیه عربستان اتخاذ می‌کند.
جنبش حماس به عنوان بزرگ‌ترین جنبش مقامت اسلامی در نوار غزه در مساله سوریه و پس از آن در مورد یمن سکوت اتخاذ کرد و حتی در مقابل اظهارات مقامات سعودی نسبت به نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه هیچ واکنشی نشان نداده که این استراتژی با انتقاد بسیاری از ناظران و تحلیلگران سیاسی مدافع مقاومت اسلامی مواجه شد. حتی در آخرین سفر خالد مشعل به عربستان نیز خبرهایی مبنی بر فشار آل سعود بر لزوم فاصله گرفتن حماس از ایران مطرح شده بود که این مساله با مخالفت بدنه حماس مواجه شده است، چرا که بدنه این جنبش به خوبی می‌داند به جز ایران هیچ کشوری حاضر به حمایت از مقاومت مسلحانه علیه رژیم صهیونیستی نیست.
در همین راستا شاخه نظامی حماس برخلاف شاخه سیاسی این جنبش در سال‌های اخیر موضع روشن تری در قبال خیانت‌های جهان عرب به فلسطین اتخاذ کرده است و بارها به خاطر نقش جمهوری اسلامی ایران در مقابله با اسرائیل تشکر کرده است. علاوه براینکه جنبش‌هایی مانند جهاد اسلامی و صابرین  در سال‌های اخیر رابطه بهتری با جمهوری اسلامی ایران داشته اند. حال باید دید مقاومت اسلامی فلسطین که تلاش کشورهای عربی برای عادی سازی روابط  با اسرائیل را می‌بیند حاضر می‌‍شود راه خود را از عربستان سعودی جدا کند یا خیر؟ این تصمیم‌گیری از آنجا حائز اهمیت است که با توجه به محاصره کامل غزه، مقاومت اسلامی فلسطین در نبرد احتمالی آینده با رژیم صهیونیستی جز ایران حمایت هیچ یک از کشورهای عربی را با خود نخواهد دید./983/ب504/ک

 

ارسال نظرات