۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۴۳۷۳۲۹
عضو انجمن جامعه شناسی بریتانیا خبر داد:

چهار رویکرد تولید علوم انسانی در نشست دینی روش تحقیق بررسی می شود

رییس کمیسیون ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: نشست دینی روش تحقیق در علوم انسانی اسلامی با بررسی چهار رویکرد در تولید این علوم برگزار می شود.
سید سعید زاهد زاهدانی، رییس کمیسیون ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، سید سعید زاهد زاهدانی، رییس کمیسیون ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با اعلام خبر برگزاری نشست دینی «روش تحقیق در علوم انسانی اسلامی» اظهار کرد: در این نشست که صبح روز پنجشنبه، 24 تیرماه برگزار می شود، صاحبنظران روش های تحقیق در تولید علوم انسانی اسلامی حضور می یابند.

 

وی با بیان این که در این نشست چهار رویکرد بررسی می شود، ادامه داد: نخست روش آیت الله جوادی آملی که از زاویه فلسفه بررسی می شود و حجت الاسلام حمید پارسانیا به تشریح آن می پردازد؛ دوم روش آیت الله مصباح که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از این شیوه بهره برداری می شود که حسین بستان به واکاوی آن خواهد پرداخت؛ روش سوم نیز رویه فرهنگستان علوم است که روش ابداعی مرحوم آیت الله سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی است که با توجه به این فلسفه و روش، فرهنگستان علوم به تولید علوم انسانی می پردازد و حجت الاسلام علیرضا پیرومند در این نشست آن را تشریح می کند.

 

عضو انجمن جامعه شناسی بریتانیا (BSA) با بیان این که روش چهارم را نیز دکتر عماد افروغ توضیح می دهد که بر اساس روش رئالیستی برای تولید علوم انسانی تعریف می شود، افزود: ما از این چهار صاحبنظر دعوت به عمل آورده ایم تا این چهار رویکرد و روش شناسی را به مدت 30 دقیقه بررسی و تشریح کنند.

 

وی بیان کرد: همچنین، در این نشست از ۲۰ تن از نخبگان دعوت به عمل آمده است تا ضمن شنودِ بحث های ارائه شده، به بحث و گفت و گو در این زمینه بپردازند و در انتهای نشست از افرادی که علاقه مند به نگارش مقاله در این عرصه باشند، برای تدوین مقاله ثبت نام به عمل آمده و قراردادِ تدوین با آنها بسته می شود تا بتوانیم چهارمین کنگره علوم انسانی اسلامی را با سطح بالاتر علمی نسبت به کنگره های پیشین برگزار کنیم.

 

عضو میهمان مرکز مطالعات جهانی شدن و منطقه ای شدن دانشگاه واریک، کاونتری انگلستان در ادامه با اشاره به هدف کلی برگزاری این نشست گفت: ارتقای سطح دانش جامعه شناسی اسلامی، تشکیل و گردآوری جمع علاقه مندان به این رشته و ارتقا سطح کارهای فردی در این رشته از جمله اهداف برگزار این نشست است.

 

وی در ادامه ابراز کرد: با توجه به این که دانش علوم انسانی اسلامی جوان است و اشخاص مختلفی با انگیزه های فردی در حال تولید این علوم هستند، ضروری است این رفتارهای فردی تبدیل به جریان های اجتماعی شود لذا این نوع نشست ها می تواند کمک کند تا علاقه مندان به این رشته یکدیگر را بهتر بشناسند و به کارهای جمعی بیشتری روی آورند که طبیعتا پیشرفت را در این زمینه شتاب بیشتر می دهد.

 

زاهدانی در پایان یادآور شد: نشست دینی یک روزه روش تحقیق در علوم انسانی اسلامی ساعت 30 و 8 دقیقه صبح روز پنجشنبه، 24 تیرماه در مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا آغاز به کار می کند و ساعت 17 به کار خود پایان می دهد./836/د102/ل

ارسال نظرات