۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۴۳۷۳۳۰
از سلسله مصاحبه های شاعران جوان قم؛

ادبیات هنجارگریز و تنوع‌طلب است

ما در ادبیات به یک نگاه متفاوت نیاز داریم و این نیاز هرگز زمان و تاریخ ندارد چون به نظرم ادبیات در کل هنجارگریز و تنوع‌طلب است البته این هنجارگریزی باید در مسیر پیشرفت و تکامل باشد.
فاطمه اشعری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، دانشجوی کارشناسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی است و همکاری و نویسندگی در مجلات کودک و نوجوان از جمله؛ سلام بچه‌ها، پویندگان، انتظار نوجوان، مهیار، سنجاقک، ماهک را در کارنامه کاریش دارد. فاطمه اشعری شاعر جوان قمی، عضو انجمن شاعران ایران است و موفقیت در جشنواره‌های متعدد ادبی را در کارنامه دارد.  نفر اول جشنواره پرسش مهر در استان قم، نفر اول جشنواره جوان خوارزمی در استان در دو سال پیاپی و نفر چهارم این جشنواره در مرحله‌ی کشوری، نفر اول جشنواره دانشجویی لسان الغیب، برگزیده جشنواره دانشجویی شعر انقلاب و حضور در مرحله نهایی جشنواره شعر انقلاب حوزه هنری از جمله‌ی این موفقیت‌هاست. به بهانه‌ی راهیابی این شاعر جوان به مرحله نهایی چهاردهمین جشنواره شعر جوان سوره، گفتگویی با او داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید؛

 

چندمین بار است که در جشنواره شعر و داستان جوان سوره شرکت می‌کنید؟

اولین بار است

 

شیوه‌ی برگزار جشنواره شعر و داستان جوان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم یکی از ویژگی‌های این جشنواره محدودیت سن بود که باعث می‌شود فرصت بیشتری به جوان ها داده‌شود تا بتوانند توانایی‌هایشان را با هم‌سن و سالان‌شان مقایسه کنند، از ویژگی‌های دیگر این جشنواره در نظر نگرفتن محدودیت برای قالب و موضوع بود و یا دادن امتیازاتی به راه‌یافته‌ها علاوه بر برگزیدگان جشنواره، که انگیزه‌ی بیشتری برای شرکت‌ در جشنواره به شاعران می‌دهد.

 

آیا جلسات شعر حوزه هنری تاثیری در فضای ادبی استان داشته‌است؟

بله حتما. شرکت کردن و قرار گرفتن در فضایی که استادان و دوستانِ با‌تجربه‌تر هستند، تلنگری برای حرکت کردن است. شنیدن شعرها، صحبت‌ها و بحث‌‎های خوب به اندازه  سرودن شعر اهمیت دارد و البته شنیدن نقدها و نظرات درباره شعر خودمان یا شعرهای دیگران باعث می‌شود ارزیابی بهتری نسبت به کار خود داشته باشیم و نکات مثبت و منفی کار را بشناسیم.

 

چه مسیری را برای رشد نوجوانان و علاقمندان به شعر پیشنهاد می‌کنید؟

استفاده از کلاس‌های آموزشی، کشف و جهت‌یابی استعدادها و تلاش به منظور قرار گرفتن در مسیر درست، انتخاب صحیح کتاب‌هایی در زمینه مورد علاقه، تمرین نوشتن، دلسرد نشدن از نقدها و نظرات. به نظرم اگر فقط  یک کار در دنیا پله پله بدست بیاد، آن کار هنرمند شدن است. هیچ کس از اول یک اثر هنری فوق‌العاده خلق نکرده و هیچ کس یه نابغه آفریده نشده آن چیزی که مهم هست شناختن خود و تلاش در مسیر درست است.

 

چرا ادبیات امروز ادبیاتی کلیشه‌ای شده‌است؟ راه برون رفت از این معضل چیست؟

به نظرم موضوع هیچ وقت کلیشه‌ای نمی‌شود، آن چیزی که کلیشه میشود نوع و نحوه‌ی بیان یک موضوع است.

یک عمر می‌توان سخن از زلف یار گفت

در بند آن مباش که مضمون نمانده‌است

هر کسی نگاه و سبک خودش را دارد، پس قلم و نوع نوشتن‌اش هم باید متفاوت باشد. ما در ادبیات به یک نگاه متفاوت نیاز داریم و این نیاز هرگز زمان و تاریخ ندارد چون به نظرم ادبیات در کل هنجارگریز و تنوع‌طلب است البته این هنجارگریزی باید در مسیر پیشرفت و تکامل باشد.

 

آیا مجموعه‌ای آماده چاپ دارید؟

بله چند مجموعه دارم که فعلا در مسیر نقد و ارزیابی‌ست و انشاالله به زودی آماده‌ی چاپ می‌شوند./843/د101/س

ارسال نظرات