۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۴۳۷۳۷۲
استاد دانشگاه تأکید کرد؛

لزوم همصدایی نخبگان در جهت اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف

فعال فرهنگی با بیان این که به حجاب و عفاف باید به عنوان یک اصل فرهنگی نگاه کرد و در برابر هجمه فرهنگی دشمنان ایستاد، گفت: برخورد با کسانی که عناد و تمرد با حجاب دارند و به دنبال نابودی اجتماع هستند، باید در اولویت باشد؛ در حقیقت تبلیغ عفاف و حجاب یک هنر و پیام جاویدان است.
حجاب

اصغر منتظر القائم، دکترای تاریخ دانشگاه اصفهان و فعال فرهنگی، در حاشیه همایش ملی قیام گوهرشاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به راهکارها و روش های نهادینه کردن فرهنگ حجاب، حیا و عفاف در جوامع اسلامی اظهار کرد: اسلام در صدد احیای فرهنگ عفاف و حجاب و ایجاد آرمان شهر اسلامی بر مبنای مدینه طیبه بوده تا به ارزش های اسلامی و دینی نزدیک شده و بتوانند حیات خود را بر مبنای آن ارزش ها به پا کنند.

 

وی ادامه داد: اگر به تاریخ و منابع به جا مانده از دوران معاویه و خلفای بنی امیه بنگریم، فضای فرهنگی آن زمان را درک خواهیم کرد که ائمه اطهار و اهل بیت چه دشواری هایی را در این راه تحمل کرده و سیر مدینه طیبه برایمان روشن و آشکار می شود.

 

منتظر القائم با بیان این که عفاف و حجاب در حوزه سبک زندگی اسلامی قرار دارد که احیای آن تدریجی و مدت دار است، یادآور شد: بدون شک کارهای فرهنگی طاقت فرسا و مدت دار است و با برخورد های سلبی تاثیر گذار نیست، به همین سبب همانطور که عادات مردم آرام  آرام و تدریجی اصلاح می شوند، فرهنگ عفاف و حجاب نیز نیاز به زمان دارد.

 

این فعال فرهنگی با بیان این که بر اساس سخن مقام معظم رهبری ملت غالب، فرهنگ غالب دارد و غلبه فرهنگی، غلبه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را نیز به دنبال دارد، تصریح کرد: اسلام دین فرهنگساز بوده و فرهنگ اسلامی پایه حیات طیبه و  راه استقلال فکری و فرهنگی است.

 

وی با بیان این که امروز برای حل مشکلات عفاف و حجاب به جای مغز اروپایی و آمریکایی باید از مغز ایرانی مبتنی بر هویت ایرانی اسلامی استفاده کنیم، تاکید کرد: برای خروج از وابستگی باید با تاکید بر انقلاب اسلامی به گسترش فرهنگ و تفکر بسیجی بپردازیم، من اعتقاد دارم از قرن 18 هر تحول اجتماعی بسط مدرنیته شمرده شده و بیش از اینها تابع غرب بوده ایم اما امروز باید در صدد گسترش مفاهیم  انقلاب اسلامی برآمده و با تکیه بر ایرانی بودنمان از این سلطه در آییم.

 

منتظر القائم با بیان این که رکود فرهنگی نتیجه ای جز انحطاط ندارد، خاطر نشان کرد: در دوره پس از کشف حجاب علمای ایران اسلامی دست به تالیف کتب می زنند، دیگر اساس تغییر نگرش مردم به سوی عفاف  است و هر از چند گاهی نگرش هایی برای پرداختن به عفاف طرح شده اما هویت اصلی حجاب که حقیقت جاودانی است، هیچگاه احیا نمی شود.

 

دکترای تاریخ دانشگاه اصفهان با بیان این که زنان مسلمانان باید نماد وقار  باشند، افزود: گاهی شرایط اقلیمی و محیط اجتماعی بر حجاب و عفاف زنان تاثیر می گذارد و امروز فروشگاه و ها و بازار غربی ها رفتاری متفاوت از کشور ما دارند، حال در چنین شرایط مدیریت شده کشورمان که حاصل شهادت جمع زیادی از امت اسلامی است، باید مهندسی فرهنگی داشت.

 

وی تشدد آراء و همصدایی آنان را برای نشر فرهنگ عفاف و حجاب از سوی نخبگان و خواص تاثیر گذار خواند و یادآور شد: رسانه ها نباید دیدکاه های اسلامی را کوچک بشمارند و اینکه هر از چند گاهی هر کس دیدگاهی را بدهد که مخالف دیدگاه های رسمی  باشد، موجب تاثر  عوام  و سست شدن اعتقادات دینی است.

 

منتظر القائم با بیان این که آموزش های لازم برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف باید تداوم داشته باشند، گفت:  امروز تمام بشر از اجتماع الگو می گیرند و از صدر اسلام تا کنون شخصیت های برجسته علمی وجود داشته اند که فرهنگ عفاف و حجاب را حفظ و صیانت کرده  و به عنوان ارزش باید آنان را الگو بگیریم.

 

تاریخ دانشگاه اصفهان با بیان این که  بهترین بندگان آنانی هستند که به پیامبر اقتدا می کنند و الگوها و شخصیت های ما باید انسانی و اسلامی باشند، تاکید کرد: برخورد با مجرمان، منافقین و بی حجاب هایی  که به دنبال نابودی  اجتماع هستند، باید در اولویت باشد؛ تبلیغ عفاف و حجاب یک هنر و پیام جاویدان است.

 

وی حرکت  دشمن را قتل عام فرهنگی خواند و ابراز کرد: هنر بهترین ابزار برای انعکاس مفاهیم بوده و حجاب و عفاف در جامعه ما مورد تعرض دشمنان قرار گرفته و نه تنها در ایران بلکه در تمامی   کشورهای اسلامی باید این فریضه را  مورد توجه قرار داد، به همین سبب به حجاب و عفاف باید به  عنوان یک اصل فرهنگی نگاه کرد و در برابر هجمه فرهنگی دشمنان ایستاد و مقابله کرد./302/864/ب1

ارسال نظرات