۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۴۳۷۷۰۲

لزوم ورود دستگاه قضایی در مسأله حجاب و عفاف

امروزه با وجود تعهداتی که از دانشجویان دریافت می‌کنند فضای دانشگاه‌ها به‌جای محلی برای آموزش بیشتر شکل فضای «پارتی» به‌ خود گرفته است.
مبارزه با بد حجابی

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از فارس، حجاب و عفاف به‌عنوان دو ارزش در جوامع بشری مطرح بوده و این دو واژه در کنار یکدیگر به‌کار می‌رود تا جایی‌که حجاب را میوه عفاف دانسته و عفاف را نیز به‌عنوان ریشه حجاب قلمداد می‌کنند.

 

با کمی تحقیق و واکاوی در معنای دقیق حجاب و عفاف در می‌یابیم که حجاب امری ظاهری بوده که با جسم در ارتباط است و عفت نیز به معنای دوری از شهوت و مسائل شهوانی‌ است و در حقیقت عفاف نوعی حجاب درونی‌ است که انسان را از گناه باز می‌دارد.

 

* حفظ حرمت و احترام به‌زن فلسفه اصلی حجاب

 

اندکی تدبر در آیات قرآن ما را به فلسفه حجاب که همان احترام و حرمت زن است رهنمون می‌کند که یکی از نمونه‌های بارز آن در آیه 31 سوره نور نهفته است که خداوند علاوه بر ظرافت‌های خاصی که در نوع پوشش زنان وجود دارد شناسایی افراد محرم را از نامحرم نیز گوشزد کرده و سپس خواستار آشکار نشدن زینت‌ها و زیبایی‌های زنان در مقابل مردان نامحرم شد.

 

تأمل در آیه 59 سوره احزاب نیز نشان می‌دهد که خداوند خطاب به پیامبر اکرم (ص) تأکید می‌کند که زنان، دختران و همسران مردان مؤمن را به رعایت حجاب ترغیب کند که با دقت در این مسأله نیز می‌توان دریافت که حجاب برای احترام و حرمت زنان مورد تأکید قرار دارد، زیرا مقام آنها به‌قدری بالا است که تنها از راه حجاب شناخته می‌شوند.

 

* آثار اجتماعی حجاب و مصونیت از گناه

 

حجاب علاوه بر آثار شخصی دارای آثار اجتماعی نیز است، چرا که اگر در جامعه‌ای بانوان با حفظ حدود و حقوق حجاب ظاهر شوند هم مردان از نظر طهارت روح و جسم سالم می‌مانند و هم سلامت خانوادگی افراد حفظ می‌شود.

 

با مطالعه و دقت در پرونده‌های مربوط به طلاق درمی‌یابیم که بسیاری از این وقایع بر اثر عدم رعایت حدود شرعی بود که یکی از آنها رعایت نکردن حجاب و عفاف توسط بانوان است.

 

* روند بی‌رویه و غیر اصولی آزادی در کشور

 

از زمانی که حجاب در کشور ما دچار تغییر و تحول شد و آزادی بی‌قید و بند و غیر اصولی در کشور ما پای گرفت سطح طلاق نیز رو به فزونی رفت و به‌ همان نسبت میزان ازدواج کاهش پیدا کرد.

 

* مراکز دانشگاه به مثابه محیط پارتی

 

با مشاهده در وضعیت بازار لباس و اجناس مرتبط با بانوان، تبدیل مراکز تفریحی و گردشگری به اماکن تفریحی غیراخلاقی متأسفانه با وضعیت اسفناکی رو‌به‌رو هستیم که همه این‌ها جای تأمل دارد، چرا که حتی امروز دانشگاه‌ها و مراکز عالی آموزشی کشور ما با وجود تعهداتی که در ابتدای سال تحصیلی مبنی بر رعایت حجاب و پوشش از دانشجویان أخذ می‌کنند اما می‌بینیم که فضای دانشگاه‌ها به‌جای محلی برای آموزش بیشتر شکل فضای «پارتی» به خود پیدا کرده و حتی مسؤولان دانشگاه‌ها نیز به‌خود زحمت و اجازه برخورد با این وضعیت را نمی‌دهند.

 

* تمایز نادرست صدا و سیما در مورد حجاب و بدحجابی

 

صدا و سیمای کشور ما با نشان دادن فیلم‌ها و سریال‌ها سعی در موجه جلوه دادن بدحجابی در میان بینندگان و مخاطبان دارد تا جایی‌که نقش بانوان محجبه در قالب شخصیت‌های فقیر و بدبخت قلمداد شده و افراد متشخص و خوشبخت با پوشیدن لباس‌های مجلل و بدحجاب از دیگران متمایز می‌شوند.

 

به‌ هر حال مسأله حجاب و عفاف امروز در جامعه ما تبدیل به یک‌ معضل شده که اگر چه باید در گذشته جدی گرفته می‌شد تا امروز شاهد این مشکل عمده و پیچیده نبودیم، اما می‌توان با تکیه بر ضرب‌المثل «جلوی ضرر را هر وقت بگیری منفعت است» از امروز نیز دست به‌کار شد و با ارائه برنامه‌هایی جامع حداقل از ادامه این روند ممانعت به عمل آورد و با همکاری و هم‌فکری تمام دستگاه‌های مرتبط با مسأله حجاب و عفاف گامی برای این موضوع ساده ولی تأثیرگذار برداشت.

 

* وضعیت نامناسب پوشش در کشور

 

امام جمعه چالوس با انتقاد از وضعیت نامناسب پوشش در کشور در این‌باره به فارس، گفت: با وجود اینکه در قانون جمهوری اسلامی به‌حفظ حجاب و پوشش تأکید شده و از ضروریات دین مقدس اسلام است اما آن‌چه  که در فضای عمومی جامعه وجود دارد مغایر با این قوانین و تأکیدات است.

 

حجت‌الاسلام محمد‌مهدی راشدی‌نوری با بیان اینکه وضعیت نامناسب حجاب و پوشش در حقیقت هم خلاف شرع بوده و هم خلاف قانون، زمینه فساد و بی‌بندوباری را نیز فراهم می‌کند، تصریح کرد: برای بهبود این وضعیت دستگاه حاکمیت باید از خودش و از مجموعه دستگاه‌های اداری و دولتی شروع کند و سپس نسبت به وضعیت عموم و فضای عمومی جامعه برنامه‌ریزی کند.

 

* تبیین درست پیامدهای ناشی از بی‌حجابی و بدحجابی

 

وی فرهنگ‌سازی در زمینه شناخت آسیب‌های این حوزه و تبیین پیامدهای ناشی از بی‌حجابی و بدحجابی را از مهم‌ترین وظایف دستگاه حاکمیتی بر شمرد و افزود: در این زمینه باید هم به تولید کننده البسه و هم توزیع‌کنندگان هشدارها و اخطارهای لازم داده شود زیرا هم تولید لباس‌های نامناسب و هم توزیع آن در فروشگاه‌ها سبب تمایل و رغبت افراد برای خرید و استفاده از این شکل پوشش می‌شود.

 

* عدم رعایت حجاب و عفاف در رسانه‌های رسمی

 

امام جمعه چالوس با اشاره به اینکه امروزه در رسانه‌های رسمی حکومتی مانند تلویزیون و یا در همایش‌های رسمی نیز پوشش‌های نامناسبی نمایش داده می‌شود که خود یکی از عوامل بدآموزی در میان خانواده‌ها است، یادآور شد: با توجه به اینکه مراکز علمی مانند دانشگاه‌ها، مدارس، مؤسسات علمی و فرهنگی در حیطه دستگاه دولتی و حاکمیت قرار دارد اما اراده جدی برای مقابله با پوشش نامناسب وجود ندارد.

 

* عمل نکردن به‌تعهدات دانشگاه‌ها توسط دانشجویان

 

وی متذکر شد: با وجود اینکه در ابتدای ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها فرم‌هایی در قالب تعهدنامه مبنی بر رعایت پوشش و حجاب توسط دانشجویان به امضاء می‌رسد اما اراده و عزمی برای تحقق تعهدات دانشجویان وجود ندارد و حتی برخی از اساتید خانم و کارمندان خانم نیز در دانشگاه‌ها پوشش مناسب و در خور شأنی ندارند.

 

* تنها چادر نماد حجاب و پوشش نیست

 

راشدی‌نوری با اعلام اینکه از نظر اسلام پوشش مهم‌است درباره حجاب برتر خاطر‌نشان کرد: پوششی که مانع جلب نظر افراد هوس‌باز و هوس‌آلود نشده و هر پوششی که بتواند خانم‌ها را از نگاه‌های هوس‌آلود حفظ کند از نظر اسلام پوشش مناسبی است.

 

وی با اشاره به اینکه اگرچه چادر نماد حجاب و عفاف زن مسلمان ایرانی است، اما تنها حجاب برتر در پوشیدن چادر خلاصه نمی‌شود، تصریح کرد: همانطور که در برخی از کشورهای اسلامی مانتوی بلند و مقنعه نماد حجاب و عفاف است در کشور ما نیز چادر نشان‌دهنده این نماد است بنابراین باید سعی شود در پوشش‌ها اولویت را به چادر اختصاص داد ضمن اینکه هر چه برای بانوان مصونیت ایجاد کند در واقع حجاب و پوشش محسوب می‌شود.

 

* ضرورت پوشش مناسب در میان مردان

 

امام جمعه چالوس با اعلام اینکه شاید در زمان صحبت از پوشش نگاه‌ها به‌سمت خانم‌ها معطوف می‌شود اما این بدان معنا نیست که مردان نباید از پوشش مناسب برخوردار شوند، افزود: از نظر اسلام زن و مرد باید از نشان دادن اندام خود به‌دیگران و پوشش نامناسبی که سبب به گناه افتادن بینندگان شود پرهیز کنند که متأسفانه امروز بیشتر به خانم‌ها تأکید می‌شود در حالی‌که وضعیت عمومی پوشش برخی از آقایان و جوان‌ها نیز نامناسب است.

 

* تولید لباس‌های نامناسب مردان و گرایش به بدپوششی

 

وی یادآور شد: تولید لباس‌های نامناسب مردانه و فرهنگ نامناسبی که در جامعه وجود دارد سبب شد تا مردان امروز به بدپوششی روی بیاورند، بنابراین دستگاه‌های ذیربط و مسؤول در صورت برخورد باید هم با زنان و هم مردانی که پوشش نامناسب دارند برخورد کند.

 

* لزوم ورود دستگاه قضایی در مسأله حجاب و عفاف

 

راشدی‌نوری به نقش دستگاه‌ها و مراجع قضایی در برخورد با مظاهر بدحجابی اشاره کرد و گفت: نوع برخورد با مظاهر بدحجابی یا بی‌حجابی زن و مرد به‌دو شکل است که عبارت‌است از نخست برخورد ایجابی، ارشادی و هدایتی زیرا بسیاری از افراد به‌دلیل ناآگاهی به‌وضعیت بدپوششی روی می‌آوردند که می‌توان با نصیحت و هدایت آنها را به‌راه درست رهنمون شد.

 

* برخورد قاطع با افراد مغرض و مصر بر هتک حرمت اجتماعی

 

وی خاطر‌نشان کرد: دسته دوم افرادی هستند که مغرض بوده و اصرار بر هتک حرمت اجتماعی و اسلامی دارند و سعی می‌کنند تا این نوع پوشش را ابزاری برای مخالفت با نظام جمهوری اسلامی جلوه دهند که در این صورت دستگاه قضایی و انتظامی باید با آنها برخورد قاطع و مناسب کند.

 

 

امام جمعه چالوس با انتقاد از برخورد دستگاه‌های ذیربط با این هنجارشکنی‌ها که مناسب نبوده و حتی گاهی با یک جریمه 10 هزار تومانی پرونده را مختومه می‌کنند، تأکید کرد: ابهت دستگاه قضایی، امنیتی و انتظامی باید به‌شکلی باشد که کسی جرأت نکند فضای عمومی جامعه را آلوده کند.

 

* وضعیت بغرنج حجاب در زمان تعطیلات فصلی

 

وی وضعیت نامناسب پوشش و حجاب را در زمان پیک تعطیلات فصلی و ورود مسافران و گردشگران به منطقه بغرنج خواند و اظهار کرد: با توجه به اینکه در این موارد برخورد جدی با هنجارشکنان صورت نمی‌گیرد، بنابراین افراد جرأت مخالفت، دهن‌کجی و حرمت‌شکنی را بیشتر پیدا می‌کنند که به‌پاس حرمت و جایگاه ارزشمند بانوان در اسلام و جامعه اسلامی و حرمت خون شهدایی که مدافع حریم خانواده هستند مسؤولان و عموم مردم باید نسبت به این واجب دینی اقدام جدی کنند.

 

* پرهیز از افراط و تفریط در برخورد با هنجارشکنان

 

راشدی‌نوری افراط و تفریط در برخوردها را یکی از دلایل ادامه روند بدحجابی و بدپوششی در جامعه دانست و اظهار کرد: وقتی که برخوردها مناسب و یا جدی نبوده و موقعیت‌ها به‌درستی تشخیص داده نشود و یا گاهی برخوردها با شدت و سختی همراه شود و گاهی نیز رها شود سبب سردرگمی و سهل‌الوصول شدن ارتکاب بدحجابی و بی‌حجابی می‌شود.

 

* سبک شمردن حجاب از سوی رسانه‌های عمومی

 

وی ادامه داد: در طول سال‌های بعد از انقلاب که حتی مسؤولان رسمی و رده‌ بالای مملکت در رسانه‌های عمومی مطرح می‌کنند که بیرون بودن موی خانم‌ها مشکلی ندارد در نتیجه مسأله را سبک جلوه داده و نسبت به این مهم‌ترین ضرورت دینی سستی و بی‌تفاوتی ایجاد می‌کنند و در نهایت رواج بی‌حجابی را به‌دنبال دارد که امروز شاهد ان هستیم.

 

* حجاب امری شرعی و اسلامی؛ نه خصوصی و فردی

 

امام جمعه چالوس بی‌پوششی و بی‌حجابی میان برخی از بانوان را به‌دلیل ناآگاهی، تربیت نادرست خانواده و اجتماع و یا ضدیت با ارزش‌های دینی و حرمت‌شکنی دینی دانست و تصریح کرد: امروز برخی‌ها القا می‌کنند که حجاب مسأله شخصی بوده و به‌خود فرد مربوط است در حالی‌که حجاب امری شرعی و اسلامی محسوب می‌شود.

 

وی با تأکید بر اینکه بنیان خانواده‌ها و اجتماع به پوشش مناسب و وضعیت حجاب و عفاف مربوط است، خاطر‌نشان کرد: با توجه به اینکه پوشش نامناسب و آرایش‌های تند و غلیظ زمینه‌ساز آلودگی‌ها، هرزگی‌ها و انحرافات  هم برای شخصی که هتاکی کرده و هم نسبت به دیگرانی که این وضع را مشاهده می‌کنند می‌شود.

 

* بنیان خانواده در معرض خطر سقوط

 

راشدی‌نوری در پایان با بیان اینکه مسأله حجاب امری شخصی و فردی محسوب نمی‌شود، گفت: این موضوع امر مسلم دینی، اجتماعی و عمومی بوده که بنیان خانواده و اجتماع به ان بستگی دارد و اگر با بی‌حجابی و بدپوششی مقابله نشود بنیان خانواده و جامعه اسلامی در معرض خطر سقوط و نابودی قرار می‌گیرد.

 

* الگوسازی از غرب هدف معاندان نظام

 

رئیس حوزه علمیه چالوس نیز با تأکید بر اینکه از بین رفتن حجاب سبب از هم پاشیدگی خانواده خواهد شد در این‌باره به فارس، گفت: معاندان نظام می‌خواهد با الگو‌سازی غرب مردم را به فساد بکشانند و بین مردم و نظام اسلامی فاصله بیندازند.

 

حجت‌الاسلام محمد‌حسن اسفندیاری به‌ تشریح تاریخچه حجاب پرداخت و افزود: تاریخ پوشش فردی حجاب به زمان آفرینش نخستین انسان‌های روی زمین یعنی حضرت آدم و حوا مربوط است که طبق نص صریح قرآن در سوره اعراف آیه 22 ذکر شد که بعد از آنکه آن دو از درخت ممنوعه خوردند لباس‌های‌شان فرو ریخت و آن دو بلافاصله خود را با برگ درختان پوشاندند.

 

* تأکید به‌حجاب در تمام ادیان و مذاهب

 

وی با بیان اینکه فلسفه حجاب در ادیان الهی و کتب آسمانی مانند تورات و انجیل نیز به‌ تفسیر آمده است، اظهار کرد: در تورات در نقل ازدواج اسحاق (ع) به این مهم اشاره شده و در انجیل نیز آمده  که زنان باید عفیفه، خانه‌نشین، نیکو و مطیع شوهران‌شان باشند.

 

رئیس حوزه علمیه چالوس با اشاره به اینکه علاوه بر قرآن کریم، تورات و انجیل در آیین‌هایی مانند زرتشت، شریعت یهود، در مسیحیت و حتی ایران باستان نیز مسأله حجاب در اسلام مورد اهیمت قرار گرفته است، بیان کرد: واقعیت تأکید بر امر حجاب در اسلام بر این مبنا است که اسلام به‌دنبال این است که می‌خواهد انواع لذت‌های جنسی، چه بصری، چه لمسی و چه انواع دیگر به محیط خانواده و در چارچوب ازدواج قانونی اختصاص یابد و در اجتماع نیز این موضوع در حیطه کار و فعالیت مورد توجه قرار گیرد.

 

* چادر بارزترین نمود حجاب در عصر حاضر

 

وی ایجاد آرامش و روان جامعه، استحکام پیوند خانوادگی و ارزش و احترام قائل شدن برای زن را از مهم‌ترین دستاوردهای مهم در رعایت مسأله حجاب برشمرد و خاطر‌نشان کرد: بارزترین نمود حجاب اسلامی در عصر حاضر که ریشه در سیره زنان اهل بیت(ع) به‌ویژه فاطمه زهرا(س) دارد، چادر است که پیامبر اکرم(ص) آن‌را به‌عنوان یکی از اقلام ضروری برای جهیزیه دخترش زهرا(س) قرار داد.

 

اسفندیاری با تأکید بر اینکه چادر مشکی بهترین و سالم‌ترین پوشش زن مسلمان است که سراسر حجم بدن را پوشانده و به زن وقار و متانت خاصی می‌بخشد، یادآور شد: چادر پوشش دینی و ملی زنان ایران بوده و علاوه بر اینکه سمبل مبارزه با استعمار محسوب می‌شود؛ ترنم عطر یاس در فضای غبارآلود دنیا نیز به‌شمار می‌آید.

 

* مردان نیز ملزم به رعایت حجاب و عفاف هستند

 

وی با اعلام اینکه مسأله حجاب و عفاف تنها در زنان خلاصه نمی‌شود، تصریح کرد: مردان نیز ملزم به‌رعایت حجاب و عفاف هستند حتی اگر مقدار پوششی که در اسلام برای زنان واجب شده بیشتر از مردان باشد.

 

* الزامی کردن پوشش مناسب در ادارات

 

رئیس حوزه علمیه چالوس با انتقاد از وضعیت پوشش برخی از بانوان کارمند در ادارات تأکید کرد: باید پوشش در ادارات را الزامی کرد تا همه کارکنان زن حجاب و عفاف را رعایت کنند.

 

وی رعایت حجاب در خیابان‌ها را نیز ضروری دانست و یادآور شد: همچنان‌که اگر وسیله نقلیه‌ای در یک خیابان خلاف جهت حرکت کند و یک افسر پلیس موظف به‌هشدار دادن به‌وی و جریمه کردنش است و دیگران نیز با چراغ دادن و بوق زدن در صدد توجه آن شخص به اشتباهش هستند بنابراین با فردی که حجاب و پوشش نامناسبی دارد نیز باید به‌این شکل برخورد کرد.

 

* بسنده نکردن به جریمه‌های نقدی ناچیز

 

اسفندیاری با اشاره به نقش تأثیرگذار دستگاه قضایی برای کاهش معضلات مربوط به حجاب اظهار کرد: نقش دستگاه‌های قضایی در برخورد با مظاهر بدحجابی بسیار چشمگیر است و نباید صرفاً به‌یک جریمه نقدی و ناچیز بسنده کرد بلکه باید مسأله را عمیق دید.

 

وی وضعیت عفاف و حجاب را در سواحل و امکان تفریحی و گردشگری دور از شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: قطعاً در این مکان‌ها نیز باید مسأله حجاب و عفاف جدی گرفته شود چرا که در هر صورت وقتی کسی می‌خواهد از یک نعمت بزرگ الهی بهره‌مند شود نباید در کنار آن نعمت دیگر الهی را نادیده گرفته و با پوشش نامناسب خود را در معرض نامحرم قرار دهد.

 

* رعایت تعادل در برخورد با مظاهر بی‌حجابی

 

رئیس حوزه علمیه چالوس در ادامه با تأکید بر فرهنگ‌سازی در زمینه حجاب و عفاف متذکر شد: در این‌باره نه خشونت جواب می‌دهد و نه افراط و تفریط در برخوردها بلکه اگر بتوان نیمه پر لیوان را دید و ناامید نشد بدون شک موفقیت بیشتری حاصل می‌شود.

 

وی در پایان گفت: اگر همه ما بر این باور باشیم که هر کدام از افراد جامعه مسأله توجه به حجاب و عفاف را از خانه‌های خود شروع کنیم و در زمینه حجاب و عفاف فرهنگ‌سازی اصولی و واقعی صورت بگیرد در نتیجه می‌توان از مشکلاتی که تمامی انها ناشی از بی‌عفتی و بی‌حجابی در جامعه است تا اندازه زیادی کاست.

 

* وضعیت حجاب دستخوش تغییرات محیطی

 

یکی از اساتید حوزه علمیه چالوس با مقایسه وضعیت حجاب در گذشته و اکنون اظهار کرد: با یک نگاه اجمالی به جامعه پی می‌بریم که وضعیت حجاب در جامعه ما در دهه‌های مختلف تغییر کرده است و در برخی از موارد این تغییر و تفاوت فاحش بوده و می‌توان گفت که اسفبار است.

 

حجت‌الاسلام سید‌ حمید مطهری با اشاره به اینکه مسائلی مانند تغییر در مدل لباس، وضعیت پوشش و متأسفانه  پیشرفت آن در بین بسیاری از خانواده‌ها و از بین رفتن کانون‌های گرم خانواده‌ها، پایین آمدن سن طلاق و ... نشان از وضعیت وخیم این موضوع دارد، تصریح کرد:  یکی از مهم‌ترین ریشه‌های شیوع روزافزون مسأله‌ بدحجابی که در دو دهه‌ اخیر به‌وضوح در جامعه مشاهده می‌شود کاهش قبح و زشتی این عمل در نظر افراد جامعه است.

 

* کاهش غیرت برخی از مردان در جامعه

 

 وی کاهش یافتن غیرت‌مندی برخی از مردان ایرانی (پدران، همسران و برادران) را از دیگر مظاهر بدحجابی عنوان کرد و افزود: یکی از مباحثی که  سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است موضوع حجاب برتر است که ضرورت دارد تا دراین‌باره شناخت درستی از حجاب برتر ارائه شود.

 

 

* ضرورت اعمال ابعاد ایجابی و سلبی در کنار یکدیگر

 

این استاد حوزه با اشاره به اینکه حجاب به‌معنای پرده، پارچه و مانند آن است که بدن انسان و یا حقیقتی را بپوشاند تا آن را از صدمات احتمالی حفظ کند، خاطر‌نشان کرد: حجاب در بین مردم،  به‌معنای پوشش اسلامی بانوان است که این تعریف دو بعد دارد یک بُعد ایجابی و دیگری بعد سلبی آن است زیرا  بعد ایجابی آن وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن، حرام بودن و خودنمایی به نامحرم است و حجاب اسلامی زمانی محقق می شود که این دو بعد در کنار یکدیگر قرار گیرد.

 

وی ادامه داد:  تمام انسان‌های عاقل و صاحب خرد قبول دارند که حجاب، آسیب‌های اجتماعی را دفع‌می کند و جهت رشد، ترقی و عزت بانوان در اجتماع بستر مناسبی بوده و همچنین رعایت حجاب موجب استحکام و پایداری کانون خانواده می‌شود.

 

* طرف‌داری دین اسلام از حجاب بیشتر بانوان

 

مطهری با تأکید بر اینکه دین مقدس اسلام طرف‌دار حجاب بیش‌تر و حداکثر بانوان است و بعضی از مصادیق حجاب برتر، مانند لباسهای بلند و گشاد، مقنعه و چادر مشکی، تأمین کننده‌ حجاب برترهستند، اظهار کرد: به نظر شما کدام حجاب می تواند در برابر همه مردان اجنبی نقش هشدار دهنده داشته باشد و به افراد اجنبی بگوید که دور باش و از من فاصله بگیر؟ راستی کدام حجاب؟

 

وی با بیان اینکه حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوب‏تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب مى‏شود، تأکید کرد: این جمله که حجاب منحصر در چادر و حتى مانتو نیست، بلکه هر لباسى که غیر از دست‏ها تا مچ را بپوشاند و موجب تحریک و جلب توجه نامحرم نشود کافى است را همه شنیده‌ایم و در بین ما هم مشهور شده است ولى با توجه به این که واجبات داراى مراتب مختلفى است این مسأله نیز بر حسب درجات مختلف متفاوت است.

 

* تأکید قرآن به‌مردان برای رعایت حجاب و عفاف

 

این استاد حوزه در مورد رعایت حجاب و عفاف در میان مردان نیز به خبرنگار فارس گفت: با شنیدن حجاب اغلب مردم تصور می‌کنند که حجاب و پوشش فقط مخصوص زنان است در حالی‌که این تصور درست نیست و با مراجعه به آیات و روایات به‌نادرستی این تصور پی می‌بریم چرا که دین مقدس اسلام برای مردان هم حجاب و پوشش تعریف کرده است که مردان برای حفظ حریم‌های عفت در جامعه باید آن را رعایت کنند.

 

وی با اشاره به آیاتی در قرآن کریم خاطر‌نشان کرد: خداوند می فرماید: «به مؤمنان بگو چشم‌های خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ کنند؛ این برای آنان پاکیزه‌تر است؛ خداوند از آنچه انجام می‌دهید آگاه است! و در آیه دیگر می‌فرماید: "و کسانی که امکانی برای ازدواج نمی‌یابند، باید پاکدامنی پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز گرداند». که در حقیقت در این دو آیه خداوند مردان را به حجاب و عفاف امر فرموده است.

 

* سواحل خلوت‌گاهی برای هنجارشکنی نیست

 

مطهری در پایان با اشاره به چگونگی رعایت حجاب در اماکن تفریحی و گردشی و سواحل به‌ویژه با توجه به اینکه در فصل تابستان حضور مسافران و گردشگران دور از ذهن نیست، گفت: این موضوع بر کسی پوشیده نیست که سواحل به‌همه افراد تعلق دارد و نباید در انحصار عده‌ای خاص باشد که حرکات و برخوردهای نامناسب سواحل را خلوت‌گاهی برای هنجارشکنی‌های خودشان تبدیل کنند، بنابراین رعایت عفاف و حجاب توسط مردان و زنان در این گونه اماکن بیشتر لازم است تا همگان بتوانند حضور پیدا کنند.

 

* بسیج عمومی برای مقابله با بدحجابی

 

به گزارش فارس، یکی از راهکارهای برون‌رفت از مسأله بدحجابی و بدپوششی آموزش، ترویج و فرهنگ‌سازی در زمینه فواید حجاب و عفاف است که باید از تمام توانایی‌ها و امکانات موجود در نهادهای مختلف مانند آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، خانواده، حوزه‌های علمیه، بازار، جامعه و حتی رسانه‌های جمعی و ملی بهره گرفت.

 

* آگاهی‌بخشی خانواده‌ها و عادی کردن حجاب

 

یکی از راهکارهای ترویج و گسترش حجاب آگاهی‌بخشی خانواده‌ها در زمینه تبیین نقش حجاب و تشویق فرزندان برای رعایت کردن و عادی شدن امر حجاب بوده و به‌تبع آن آشنایی با فلسفه حجاب و عفاف از سوی مراکز آموزشی و مدارس از سنین کودکی تا بزرگسالی، همچنین رسانه‌های جمعی و مطبوعات نیز به‌عنوان گسترده‌ترین وسلیه ارتباط جمعی می‌توانند نقش مهمی در تبیین مسائل مبتلابه حجاب در جامعه ایفا کرده و با معرفی الگوهای شایسته فرهنگ حجاب و عفاف را به‌بهترین شکل در جامعه نهادینه کنند.

 

* احیای امر به معروف و نهی از منکر

 

نکته حائز اهمیت و شاید کلیدی در بحث حجاب و عفاف احیای امر به‌معروف و نهی از منکر است که با وجود تأثیرگذاری و تأثیرپذیری خاصی که در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف دارد اما امروز مغفول مانده و کمتر کسی به‌خود جرأت می‌دهد که به این عمل مبادرت ورزد در حالی‌که بدون شک امر به‌معروف به‌عنوان یک تکلیف عمومی است و بی اعتنایی در مورد این امر مهم جایز نیست.

 

* ضرورت سرمایه‌گذاری در زمینه حجاب و عفاف

 

مسأله دیگر در زمینه راهکارهای برون‌ر فت از معضل بی‌حجابی و بدحجابی این است که سرمایه‌گذاری در بحث حجاب و عفاف امری ضروری بوده و نهادهای مرتبط با این جریان مانند مدارس، دانشگاه‌ها، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و ... باید به‌صورت جدی پای کار آمده و از تسری غده سرطانی بی‌حجابی و بدحجابی به‌دیگر بخش‌های جامعه و نسل‌های آینده جلوگیری کنند.

 

* مهار فضای لجام گسیخته مجازی

 

و سخن آخر اینکه از دیگر معضلاتی که امروز نگرانی‌های زیادی را در تمام زمینه‌های با خود به‌همراه دارد استفاده فراگیر از فضای مجازی است که امروز از خردترین فرد جامعه تا افراد بزرگسال و میانسال را به‌خود مشغول داشته و فضای مجازی به‌فضایی افسار گسیخته تبدیل شده است و راهکاری که در این‌باره شاید مثمر ثمر واقع شود این‌است که باید برنامه‌ریزی درستی برای مقابله با این پدافند غیر عامل صورت پذیرد زیرا امروز فرزندان ما در کمترین زمان ممکن به‌راحتی با ابزار ویژه تهاجم‌های فرهنگی و اسلامی روبه‌رو می‌شوند و خواسته و ناخواسته در محیطی قرار می‌گیرند که خطرات بسیار ناگواری برای آنها به‌همراه دارد و این دست مسائل گویای این‌است که ضرورت توجه جدی در این حوزه نیز امری اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود./836/د102/ل

ارسال نظرات