۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۴۳۷۷۲۹

دلایل ابطال انتخابات اهر و هریس اعلام شد

رییس هیأت نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی دلیل تغییر نفر چهارم در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو و ابطال انتخابات در حوزه انتخابیه اهر و هریس را تشریح کرد.
عباسعلی اسدی، رئیس هیأت نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، عباسعلی اسدی، رییس هیأت نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی امروز در آستانه 26 تیر سالروز تأسیس شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به جابجایی نفر چهارم و پنجم در حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر در انتخابات مجلس دهم اظهار داشت: با توجه به فاصله کم آرا احتمال جابجایی نفرات وجود داشت.


وی خاطرنشان کرد: بازشماری آرای 903 صندوق در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو با حضور بازرسان اعزامی شورای نگهبان صورت گرفت، تنها در یک صندوق اشتباه انسانی و خطا رخ داده بود که با عوامل آن برخورد شد و موجب جابه جایی نفر چهارم و پنجم در انتخابات تبریز، آذرشهر و اسکو بوده است.


اسدی، درباره ابطال حوزه انتخابات اهر و هریس در مجلس دهم در مرحله دوم نیز تصریح کرد: ابطال این حوزه به دلیل رعایت نکردن برخی نکات از سوی عوامل اجرایی بود که براساس اعلام بازرسان اعزامی شورای نگهبان صورت گرفت و در حال حاضر نیز این پرونده از طرف اداره کل قوانین و حقوقی شورای نگهبان تحت بررسی است.


رییس هیأت نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که رسالت شورای نگهبان تنها در چارچوب قانون اساسی صورت می گیرد، گفت: تنها ایران نیست که شورای نگهبان دارد بلکه در سایر کشورها نیز نهادهای مشابهی وجود دارد که حافظ و نگهبان قانون اساسی هستند.


وی ادامه داد: این شورا ترکیبی از حقوقدان‌های معرفی شده از سوی قوه قضائیه و با رای نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند کاملا مستقل هستند و وامدار هیچ گروه و نهادی نیستند؛ حضور شورای نگهبان در کنار مجلس و لزوم تائید مصوبات مجلس موجب شده تا کشور و نظام از آسیب‌ها مصون بماند و حفظ شود.


اسدی با اشاره به این‌که نظارت بر انتخابات به عهده شورای نگهبان است، افزود: ترکیب شورای نگهبان در کشور مستقل و کامل‌تر از کشورهای دیگری مانند فرانسه است که در زمینه مسائل دموکراسی و آزادی مطرح است که قوای سه گانه در آن دخالت دارند و کاملا مستقل نیست.


وی با اشاره به این‌که وظیفه شورای نگهبان تشخیص و تطبیق قوانین و مقررات وضع شده در مجلس با قوانین و شرع است، تصریح کرد: در قوانین اساسی برخی کشورها نیز نهادی به نام دادگاه قانون اساسی، شورای قانون اساسی، دیوان قانون اساسی و نظایر آن پیش‌بینی شده است که با وجود برخی تفاوت‌ها از حیث ساختار و نوع مسئولیت‌ها با یکدیگر شباهت دارند.


رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که روحانیت مجاهد شیعه همواره حافظ منافهع کشور و ملت بوده است، اظهار داشت: نظارت روحانیت شیعه بر قوانین از زمان مشروطیت آغاز شده است و اعدام شیخ فضل‌الله نوری نیز در راستای مخالفت با این امر صورت گرفت.


اسدی ادامه داد: امروز نیز اگر بخواهیم نقش نظارتی شورای نگهبان را حذف کنیم باید فاتحه نظام جمهوری اسلامی را بخوانیم و شورای نگهبان بنا به فرمایش امام راحل «عماد نظام بوده» و همواره مورد تائید بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بوده و در دیدگاه ایشان «توهین به شورای نگهبان و تضعیف آنان امری خطرناک به اسلام محسوب شده است».


اسدی تصریح کرد: شورای نگهبان بر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی نظارت می‌کند تا راه نفوذ و استعمار بسته شود، در مجلس ششم برخی می‌خواستند با تصویب قوانینی نظام جمهوری اسلامی ایران را تحت سلطه غرب قرار دهند اما نظارت شورای نگهبان مانع از به سرانجام رسیدن اهداف استعماری شد.


وی با بیان این‌که شورای نگهبان حافظ اسلامیت و جمهوریت نظام است و تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است، خاطرنشان کرد: نظارت بر انتخابات به غیر از انتخابات شورای شهر و روستا تمام انتخابات خبرگان، ریاست جمهوری و مجلس بر عهده شورای نگهبان است./935/پ202/ج

 

ارسال نظرات