۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۴۳۷۹۶۲
تغییرات رئیس‌جمهور به مذاق اصلاح‌طلبان خوش نیامد

مدعیان عدم سهم‌خواهی از روحانی تنزل جایگاه انصاری را هم بر نمی‌تابند+واکنش روزنامه‌ها

جابجایی انصاری از معاونت پارلمانی به معاونت حقوقی رئیس‌جمهور که به زعم اصلاح‌طلبان تنزل جایگاه یکی از مهمترین مهره‌ آن‌ها در دولت محسوب می‌شود، اصلاح‌طلبان را برآشفته کرده است؛ آن‌هایی که بارها از عدم سهم‌خواهی از دولت دم می‌زدند.
تنزل جایگاه انصاری

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از فارس، روز گذشته طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام حسن روحانی، حسینعلی امیری قائم‌مقام وزیر کشور به‌عنوان معاون پارلمانی ریاست جمهوری جایگزین مجید انصاری شد.

 

در حکمی دیگر هم مجید انصاری نیز در معاونت حقوقی رئیس جمهور جایگزین الهام امین‌زاده شد؛ امین زاده نیز که از مدت ها قبل زمزمه خداحافظی آن از دولت شنیده می‌شد به عنوان دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی و بازرس ویژه ریاست جمهوری منصوب شد.

 

همچنین معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهور از انتصاب سیدعلیرضا آوایی به عنوان بازرس ویژه ریاست جمهوری خبر داد.

 

این تغییرات در کابینه رئیس‌جمهور با واکنش روزنامه‌های جریان اصلاحات روبرو شد و آن‌هایی که مدعی عدم سهم‌خواهی از روحانی بودند اکنون نظرات متفاوتی دارند.

 

روزنامه آفتاب‌یزد امروز پنج‌شنبه 95/4/24 در گزارشی با عنوان «پاستور تکانی به سبک روحانی» به گمانه زنی درباره این تغییرات پرداخت.

 

آفتاب در بخشی از این گزارش نوشت: برکناری مجید انصاری از سمت معاون پارلمانی سوال های فراوانی را در اذهان ایجاد کرد و به مذاق بسیاری از اصلاح‌طلبان خوش نیامد. به طوری که روز گذشته تعداد زیادی از تحلیل‌گران فعال در عرصه سیاسی این جابه جایی حسن روحانی را برنتابیدند و تفویض اختیارات انصاری از پارلمان به معاونت حقوقی را تنزل مقام برای یکی از اصلاح‌طلب ترین چهره های کابینه تدبیر و امید دانستند.

 

این روزنامه در بخش دیگری نوشت: نخستین گمانه ای که در خصوص تنزل مقام انصاری وجود دارد این است که اخیرا او دست به انتقاد از تیم رسانه ای رئیس جمهور زده است و از همین روی دولت این انتقاد را برنتابیده است. بعد از آن هم عده ای بر این باورند که انصاری در دوران حضورش در پارلمان عملکرد ضعیفی از خود نشان داده است.

 

آفتاب یزد در بخش پایانی گزارش خود آورده است: به هر روی در خصوص عزل مجید انصاری و انتصاب او به عنوان معاونت حقوقی رئیس جمهوری هر دواحتمال فنی و سیاسی وجود دارد.اما در خصوص انتصاب حسینعلی امیری در سمت معاونت حقوقی برمبنای سخنان محمد قمی این احتمال وجود دارد که حسن روحانی برای جلب نظر اصولگرایان داخل و خارج بهارستان و ریختن آراء آن ها به سبدخود در انتخابات ریاستت جمهوری 96 یک اصولگرای معتدل را برگزیده است.

 

روزنامه اعتماد، دیگر روزنامه این جریان نیز در واکنش به این تغییرات در قالب یادداشتی با عنوان «ارتقای مدیریتی و تغییر» نوشت: تغییرات در دولت بیشتر یک جابجایی است تا تغییر به معنی واقعی آن. دولت نیازمند ارتقای مدیریتی است نه تغییر مدیریت.

 

این روزنامه در بخش دیگری از این یادداشت آورده است: «با توجه به اینکه چند ماه بیشتر به پایان دولت باقی نمانده است الزاما معنی تقویت و ارتقای مدیریت، تغییر مدیران کابینه نیست. بلکه باید ساز و کارهای مختلفی که منجر به ارتقا مدیریتی می‌شود به کار گرفته شود. البته اگر مورد یا مواردی وجود دارد که الزاما هیچ راهی جز تغییر وجود ندارد این کار باید انجام شود.»

 

روزنامه وقایع اتفاقیه از روزنامه های اصلاح‌طلب هم امروز در گزارشی با عنوان «تغییرات پاستور به چه سمت می‌رود؟» نوشت: حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیر کشور و سخنگوی این وزارتخانه، به سمت معاون پارلمانی منصوب شد تا جای مجید انصاری از معدود اصلاح‌طلبان کابینه حسن روحانی را بگیرد. مجید انصاری هم جایگزین الهام امین‌زاده در معاونت حقوقی شد. تا این جای کار به نظر می‌رسد تغییر و تحولی معمول در بدنه دولت اتفاق افتاده است اما واقعیت آن است که اهمیت معاونت پارلمانی با معاونت حقوقی قابل مقایسه نیست، ضمن آنکه تنزل کرسی‌های اصلاح‌طلبی به نفع اصول‌گرایان گام به گام پیش می‌رود.

 

این روزنامه همچنین در پایان گزارش خود آورده است: حالا تغییرات و تصمیمات به سمت و سویی رفته است که به نظر می‌رسد بدنه اصلی رأی حسن روحانی، چندان خواست خود را در آن نمی‌بینند.

 

 «تغییرات، دولت را به کدام سو می‌برد»؛ عنوان گزارش امروز روزنامه اصلاح‌طلب شرق از تغییرات جدید کابینه است.

 

شرق در این گزارش به معرفی سوابق منتصبین جدید رئیس‌جمهور پرداخت و نوشت: کمتر از یک‌سال مانده به پایان دولت یازدهم، دو تغییر در معاونان رئیس‌جمهوری صورت گرفت؛ تغییراتی که هنوز دلیل خاص و روشنی برای آن از سوی دولت بیان نشده است.

 

در پایان باید پرسید که اصلاح طلبانی که پس از روی کارآمدن حسن روحانی بارها مدعی شدند، هیچ سهم‌خواهی از دولت ندارند، چرا چند تغییر جزئی و جابجایی انصاری از معاونت پارلمانی به معاونت حقوقی آنان را این چنین آشفته کرده است./836/د102/ل

ارسال نظرات