۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۷
کد خبر: ۴۳۸۰۵۰
در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی مطرح شد؛

واکنش آیت الله مکارم به سوء استفاده از یک فتوا/ علمای الازهر خود را به دلارهای سعودی نفروشند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در حرم رضوی توضیحاتی درباره فتوای 15 سال قبل خود درباره حجاب دخترانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند ارائه و از سوء استفاده های صورت گرفته از این فتوا انتقاد کرد.
آيت الله العظمي مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی، پنجشنبه شب در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

وی با اشاره به هفته حجاب و عفاف گفت: در وهله اول از کسانی که این دو ابتکار را به عمل آورده اند که هم خاطره مسجد گوهرشاد را زنده کرده اند و هم هفته حجاب و عفاف، تشکر می کنم، مبادا عده ای خیال کنند بی حجابی کم کم در حال عادی شدن است و مسأله حجاب و عفاف به فراموشی سپرده می شود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: هر سال ان شاءالله خون تازه ای در این مسأله مهم اسلامی جریان پیدا می کند و افرادای که خیالاتی نسبت به حجاب در سر دارند، از خیالات شان پشیمان می شوند و می دانند این ملّت مسلمان بیدار مسأله حجاب را فراموش نکرده است.

 

بی حجاب ابزاری برای حذف اسلام

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: ممکن است نسل های جدید خبر نداشته باشند که 81 سال قبل رضاخان دستور کشف حجاب را صادر کرد، انگلیس رضاخانان را به مقام سلطنت رساند و به او دستور داد که باید اسلام را از این مملکت حذف کنیم زیرا دشمن من و تو اسلام است. که باید از مسأله حجاب شروع شود، حجاب مسأله مهمی است که اگر بتوانیم حذفش کنیم مقدمات حذف اسلام که دشمن ما است حاصل می شود.

 

وی افزود: بنابراین پس از صدور دستور آن، با شدت خشونت دنبال شد که از جمله کارهای عجیب آن ها دستور به عالمان تمام شهرها بود که باید همسرانتان را سربرهنه همراه خود به استانداری و فرمانداری بیاورید و در مجلس شرکت کنید.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: با مخالفت عالمان، آن ها عکس العمل نشان دادند؛ به زندان افکندند و تبعید شان کردند با این وجود کسی تسلیم برنامه آن ها نشد

 

این مرجع تقلید ابراز کرد: خشونت در حد اعلا بود، پاسبان های خشن به دنبال زنان راه می افتادند و موی سر آن ها را با مقنعه شان می کندند و گاهی زنان را به زمین پرتاب می کردند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: مردمِ مسلمان و عالمان دیدند مسأله بسیار وخیم است، عکس العملی نشان دادند و جمعیتی در مسجدگوهرشاد متحصّن شدند، هزاران نفر تمام مسجد را پرکردند و شب ها و روزها آن جا متحصن شدند، خطیبان که در میان آنان مرحوم شیخ بهلول بیشتر می درخشید، مردم را درباره فلسفه حجاب و مبارزه با بی حجابی توجیه می کردند.

 

وی ادامه داد: رضاخان متوجه شد که خبر تحصن مسجدگوهرشاد در حال پخش شدن در کل مملکت است و ممکن است به دنبال این خبررسانی ها شورشی عمومی برپا شود، بنابراین باید مسجد گوهرشاد را در هم کوبید.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: قداست مکان تحصن که یک مسجد بود، علاوه بر این درجوار حرم امام رضا بود نادیده گرفته شد و مأموران خشن و بی دین شان را به پشت بام ها فرستادند و درهای مسجد را بستند که نتوانند فرار کنند سپس رگبار را به جمعیت بستند.

 

منفورترشدن رضاخان با حمله به گوهرشاد

وی با بیان این که تعداد دقیق کشته ها در آن واقعه مشخص نیست، بیان کرد: کامیون هایی را اطراف مسجد آماده کرده بود که پس از کشتار جنازه ها را در آن ها بریزند و به نقطه نامعلومی منتقل کنند که هنوز هم برای ما روشن نیست قبر شهیدان قیام مسجد گوهر شاد کجاست.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با طرح این سؤال که آیا این مسأله توانست آتش خشم مردم را فرو بنشاند، ادامه داد: جمعی از عالمان را محاکمه و محکوم به اعدام کردند البته نتوانستند اعدام کنند و  هیچ کدام از اقداماتشان اثربخش نبود جزء این که روز به روز منفورتر شدند.

 

وی مطرح کرد: انگلیس، همان که رضاخان دست نشانده آن ها بود به وسیله چند مأمور  او را دستگیر کردند، به جزیره دورافتاده ای در یکی از اقیانوس ها فرستادند که تا آخر عمر همان جا بود و سرانجام به درک واصل شد، حتی یک نفر هم به حمایت از رضاخان برنخاست و خیلی ساده او را از جاکندند و بردند.

 

مرجع تقلید شیعه اظهار کرد: انگلیسی ها به پسر رضاخان هم وقتی روی کار آمد گفتند اسلام دشمن توست اما از راه دیگری غیر از حجاب شروع کن از این رو در زمان محمدرضا شاه حجاب موضوعی داوطلبانه شد و او دشمنی با اسلام را از جای دیگری شروع کرد.

 

وی افزود: به گفته او تاریخ اسلامی باید تبدیل به تاریخ شاهنشاهی شود تا مردم از اسلام فاصله بگیرند، البته زمزمه تغییر خط فارسی به لاتین از سوی عده ای مطرح بود اما به جایی نرسید، ولی تاریخ شمسی را تغییر دادند در اینجا فریاد امام راحل بلند شد و با بسیج کردن مردم مقابل این برنامه ایستاد و ایستاد تا زمانی که شاه فرار کرد، دستگاه سلطنت واژگون شد، انقلاب پیروز شد و ریشه این خاندان فاسد و ضداسلام از این سرزمین کنده شد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد:حجاب یک حکم ضروری اسلام است که تمام مذاهب اسلامی آنان را به رسمیت می شناسند حتی دشمنان اسلام هم فهمیده اند که حجاب جزو ضروریات اسلام است، به همین دلیل در کشورهای خود با حجاب مبارزه می کنند.

 

حجاب شعاری اسلامی فراتر از یک حکم فرعی

این مرجع تقلید ابراز کرد: امروز حجاب از یک مسأله فرعیه فراتر رفته و تبدیل به یک شعار مهم اسلامی شده است، به همین دلیل در خارج از حجاب می ترسند و برخی از کشورها عکس العمل نشان می دهند؛ حجاب خطری برای حکومت است زیرا ممکن است با وجود آن اسلام نفوذ کند و با نفوذ اسلام حکومت هایشان متزلزل می شود.

 

وی با تأکید بر ضرورت وجود حجاب خاطرنشان کرد: در قرآن به بعضی مسائل اسلامی فقط یک آیه اشاره می کند اما چندین آیه در سوره نور و چندین آیه در سوره احزاب بر مسلمانان درباره حفظ حجاب تأکید می کند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که فلسفه حجاب در آیه 54 سوره احزاب « إِنْ تُبْدُوا شَيْئاً أَوْ تُخْفُوهُ فَإِنَّ اللَّهَ کانَ بِکُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليماً» آمده است، عنوان کرد: حجاب باعث پاکی دل های مردان و زنان مسلمان از وسوسه شیطانی و هواهای نفسانی می شود، وقتی بی حجابی آمد، چشم چرانی ها شروع می شود، با چشم چرانی روابط نامشروع آغاز می شود، در نتیجه خانواده ها به تدریج از هم متلاشی می شود.

 

وی با بیان این که وقتی حجاب برود به دنبالش مفاسد اجتماعی می آید، اظهار کرد: با زیاد شدن طلاق عده ای فرزند بی سرپرست که یا مبتلا به مواد مخدر یا سارق و یا منشأهای دیگر فساد، در جامعه زیاد می شوند.

 

آزارهای جنسی؛ بلای اروپا و آمریکا

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: در آیه 59 سوره احزاب چنین آمده است که «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْني‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً: ای پیامبر، به همسران و دخترانت و زن های مؤمنان بگو روسری ها و چادرهای خود را بر خویش بیفکنند این ( کار ) نزدیکتر است به آنکه شناخته شوند تا مورد تعرض و آزار فاجران قرار نگیرند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.»

 

وی آزارهای جنسی را یکی از بلاهای اروپا و آمریکا دانست و گفت: بسیاری از زنان و دختران به علت برهنگی در این جوامع مورد آزار جنسی قرار می گیرند، اگر برهنه نباشند توجه متعرضان را جلب نمی کنند و این برنامه پیش نمی آید.

 

این مرجع تقلید با بیان این که حجاب رمز سلامت خانواده و جامعه است که جلوی بسیاری از مفاسد اجنماعی را می گیرد، اسلام روی حساب حجاب را قرار داده است، هشدار داد: نگذارید عده ای این مسأله را سست کنند، عده ای در خارج از کشور تأکید می کنند که اگر توانستید حجاب را حذف کنید ضربه سنگینی به نظام اسلامی زده اید  که نظام اسلامی به حجاب گره خورده است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: آن ها به عنوان یک مسأله سیاسی در حال پیگیری این موضوع هستند، در فضای مجازی کمپین تحت عنوان «بی حجاب ها» درست می کنند نگذارید درست کنند و جامعه از درون پوسیده شود البته گرامی داشت هفته عفاف و حجاب و احیای مسأله گوهرشاد پس از 81 سال، به آن ها نشان می دهد مسأله آنطور که خیال کرده اند، نیست.

 

رمز سلامت جامعه؛ حجاب و ازدواج

وی با بیان این که اسلام پس از تأکید بر مسأله حجاب در آیه 31 سوره نور بلافاصله در آیه 32 به ازدواج جوانان تأکید می کند، افزود: آیه 32 به دو نکته می پردازد اول ازدواج آسان، مشکل اقتصادی و نبود امکان مالی مانع از ازدواج جوانان نشود با این شرایط هم ازدواج کنید که خداوند برکاتش را سرازیر می کند، دومین نکته این که ازدواج جوانان تنها وظیفه پدر و مادر نیست بلکه وظیفه تمام جامعه است، دست به دست هم دهید وسایل و شرایط جوانانتان را فراهم کنید یعنی ازدواج تبدیل به مسأله اجتماعی و فراگیر شود و همه نسبت به مشکل ازدواج، کار و تحصیل جوانان اهمیت دهند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر حجاب در جای خود و ازدواج در جای خود باشد، نوامیس مردم سالم می ماند در صورتی که یکی از این دو نباشد به نوامیس جامعه اسلامی ضربه می زند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: اضافه کردن تشریفاتِ بی دلیلِ سنگین به ازدواج، مهریه های بالا، جهیزیه های سنگین و تهیه کالاهایی که هیچ گاه در زندگی استفاده نمی شود، داشتن معیارهای غیرضروری مانع ازدواج می شود.

 

فساد جهانی نتیجه تعلیمات محمدبن عبدالوهاب

وی با اشاره به سالروز تخریب قبور ائمه در بقیع خاطرنشان کرد: حدود80 سال قبل وهابی ها با حمله به مدینه حمله و قبور ائمه هدی که گنبد و بارگاه داشت را با خاک یکسان کردند؛ روز هشتم ماه شوال نباید فراموش شود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار کرد: وهابی ها در سراشیبی سقوط قرار گرفته اند و دنیا متوجه شده که سرچشمه خشونت داعش و امثال آن در عربستان سعودی و در تعلیمات محمدبن عبدالوهاب است و ما درحال گردآوری اسناد و مدارک از کتاب های درسی، فتواهای علمای آن ها و دیگر منابع هستیم تا ثابت کنیم که کانون فساد عربستان سعودی و تعلیمات محمدبن عبدالوهاب است.

 

وی تصریح کرد: خارجی ها هم کم کم متوجه شده اند که همه چیز از عربستان نشأت می گیرد و مطالبی در روزنامه یشان می نویسند، بنابراین تشت رسوایی عربستان در حال افتادن از بام است، ان شاءالله روزی می رسد آن قبور هر چه با عظمت تر ساخته می شود، شیعیان و مسلمانان دیگر به زیارت آن ها می روند.

 

نگذارید آبروی الازهر با دلارهای عربستان سعودی برود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با دادن پیامی به علمای الازهر خطاب کرد: علمای الازهر که مورد احترام ما هستید، الازهر قرن هاست که یک کانون علمی برای مسلمان است؛ نگذارید آبروی الازهر به وسیله دلارهای نفتی عربستان سعودی برود، به تازگی چهارنفر در کنار مسجدالنبی از سوی اشرار شهید شده اند که الازهر با بیانیه ای اظهار تنفر کرد اما 300 نفر در چند منطقه از عراق شهید شد، الازهر کمترین عکس العملی نشان نداد، خودتان را به دلارهای نفتی عربستان سعودی نفروشید.

 

این مرجع تقلید ابراز کرد: ما به شما احترام می گذاریم، الازهر یک کانون آبرومند است، دلارهای نفتی را عقب بزنید، به وهابی ها امتیاز ندهید و امیدواریم صدای ما به گوش آن ها برسد و وظیفه خود را بدانند.

 

واقعیت فتوای 15 سال قبل

وی با اشاره به سوء استفاده از یک فتوای خویش اظهار کرد: جوانان و تحصیل کرده ها دقت فرمایند که 15 سال پیش از ترکیه به ما نامه ای نوشتند که دختران ما را در مدرسه و دانشگاه مجبور می کنند روسری شان را بردارند آیا آن ها ترک تحصیل کنند و به طور مطلق به دنبال تحصیل نروند؟ یا بروند مطابق آنچه مجبورند عمل کنند؟

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: ما در جواب نوشتیم اگر مجبورتان می کنند و از طرفی ترک تحصیل ضرر مهمی داشته باشد به عنوان مثال دختر  بی سواد مشکل ازدواج پیدا کند، یا به عنوان مثال دختر بی سواد عقده ای و دچار افسردگی شود، یا بیماری روانی پیدا کند یا در جامعه مشکلی بروز کند و هر چه بی بندوبار است در سطح بالای جامعه و هرچه بی سواد است گوشه منازل باشند، هم چنین اگر احساس می کنید ضرر مهمی تأکید می کنم ضرر مهمی فردی یا اجتماعی به وجود می آید اسلام به مقدار ضرورت اجازه می دهد.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر خدای ناکرده هنگام بیماری زنی اگر پزشک زن نباشد از روی ضرورت به پزشک مرد مراجعه می شود بنابراین هنگام ضرورت آن هم به مقدار ضرورت مانعی ندارد؛ برخی دروغ هایی بر این فتوا گذاشتند و آن ها که آگاه به زمان نبودند آن دروغ ها را منتشر کردند که امیدواریم خداوند هدایت شان کند. /1308/پ200/ج

ارسال نظرات