۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴
کد خبر: ۴۳۸۱۶۹
در یک سالگی برجام؛

سناتورهای دموکرات خوستار انتشار جزئیات محرمانه برنامه هسته‌ای ایران شدند

سناتورهای دموکرات آمریکا از رئیس جمهور این کشور خواستند تا پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را شفاف‌تر کند.
برجام

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از فارس، 15 سناتور دموکرات از «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا خواستند تا از بازرسان بخواهد گزارشات شفاف‌تری حول پایبندی ایران به تعهداتش تحت توافق هسته‌ای ارائه کنند.

 

در نامه ارسالی این سناتورها که به دست نشریه «پالتیکو» نیز رسیده، از اوباما درخواست شده تا از دولت فدرال برای فشار آوردن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت انتشار جزئیات برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند. جزئیاتی که مستقلا تایید می‌کند ایران از مفاد توافق هسته‌ای پیروی کرده یا نه.

 

این نامه که به رهبری سناتور «گری پترز» از ایالت میشیگان نوشته شده ادعا می‌کند با اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده اقدامات ایران در تطابق با توافق هسته‌ای است، اما بطور کامل آشکار نکرده چه مقدار سانتریفیوژ برای غنی‌سازی استفاده شده یا درصد غنی‌سازی اورانیوم‌ها چه مقدار می‌باشد.

 

دموکرات‌های هم حزب اوباما طی نامه می‌گویند: «علاوه بر کمبود اطلاعات حیاتی درباره ذخایر اورانیوم غنی شده و توان غنی سازی، گزارشات (بازرس‌های آژانس) جزئیات حیاتی درباره تاسیسات هسته‌ای ایران را ارائه نمی‌کند. گزارشات درباره فرایند تبدیل "فوردو" به یک مرکز تحقیقاتی صحبتی نکرده یا درباره بازطراحی راکتور آب سنگین اراک بروز رسانی نشده است. این اطلاعات برای تایید مستقل تطابق ایران (با مفاد برجام) لازم است.»

 

در ادامه این نامه آمده است: «ارائه آگاهی وضعی بیشتر درباره برنامه هسته‌ای ایران برای سلامت طولانی مدت توافق ضروری است. از دولت شما می‌خواهیم تا اطمینان حاصل کند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمام اطلاعات فنی مرتبط را منتشر کرده تا ما بتوانیم به قضاوت‌ها و بررسی‌هایمان درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران ادامه دهیم.»

 

لازم بذکر است تمامی 15 سناتور امضا کننده این نامه از حامیان تصویب توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا بوده‌اند که اکنون با گذشت یک سال از برجام، درخواست‌های متناقض با روح توافق دارند./836/د102/ل

ارسال نظرات