۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۴۳۸۵۴۲
رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین:

دومین سوگواره شعر اربعین برگزار می‌شود

دومین سوگواره شعر اربعین با موضوع اربعین شهادت امام حسین(ع) و تاثیر تاریخی آن و پیاده‌روی زائران حسینی در دو بخش آزاد و دانشجویی و بخش ویژه نوحه و سرود از اوایل محرم آغاز و مهلت آثار تا 15 شهریور است.
شعر عبرات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید احمدی رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین بعداظهر امروز در نشست دومین سوگواره شعر عربعین که در ستاد مرکزی اربعین برگزار شد با اشاره به اینکه ستاد اربعین برای بهره‌گیری و سامان دهی بهتر مراسم اربعین از سوی گشور ایران و عراق تشکیل شده است اظهار داشت: در این کمیته فعالیتهای مربئط به اربعین اعم از حمل و نقل، ویزا، فعالیت فرهنگی و اموزشی و .... مدنظر قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: برای این کار ساز و کارهایی زیادی در قالب شعر، ادبیات، عکس، نقاشی و.... استفاده شده است، در سال گذشته تجربه خوبی از ارائه زیارت جامعه در بخش‌های مختلفی اعم از نقاشی، عکس و خوشنویسی داشتیم و امسال نیز تلاش داریم از حضور شاعران استفاد کنیم.

 

دبیر ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه موضوع برپاییی شعر اربعین امسال برعهده برقعه‌ای شاعر برجسته مذهبی کشورمان است خاطرنشان کرد: ایشان کنگره متشکل از شعائر ایرانی وعراقی را تشکیل داده تا بتوانیم آثار خوبی را به جای بگذاریم، شعر و ادبیات ماندگار است و شور مردم را به شعور تبدیل می‌کند.

 

حجت الاسلام احمدی افزود: این کنگره با مشارکت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، ستاد بازسازی عتبات عالیات و جامعه المصطفی العالمیه، ستاد اربعین و بعثه مقام معظم رهبری تشکیل شده است.

 

در ادامه این نشست سید حمیدرضا برقعه‌ای دبیر جشنواره سوگواری شعر عبرات با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم تا بتوانیم این سیل عظیم از شور حسینی را به شعور حسینی تبدیل کنیم تصریح کرد: این که اهالی شعر می‌توانند در این حرکت عظیم سهیم باشند خوشحالیم زیرا این مراسم صحنه به صحنه، واژه به واژه شعر است، فضای مناسبی برای شاعران ما فراهم شده است که تا تجربیاتشان را در قالب شعر به نمایش بگذارند.

 

وی ادامه داد: این کنگره با استقبال خوبی مواجه شده و آثار زیاد و ارزشمندی عرضه می‌شود، در سال‌های پیش نگاه‌ها متفاوت بود اما امسال پیش زمینه خوبی از این مراسم وجود دارد، موضوعاتی که ما امسال آن را دنبال می‌کنیم یکی شهادت امام حسین(ع) و اثر تاریخی آن و دیگری نیز پیاده‌روی زائران حسینی است.

 

دبیر جشنواره سوگواری شعر عبرات با بیان اینکه آنچه امسال برای شعر در نظر گرفته شده است در دو بخش آزاد و دانشجویی است تصریح کرد: امسال ظرفیت دانشجویی همراه با تجلیل از دانشجویان در مراسم اختتامیه شده است، ضمنا بخش ویژه امسال در حوزه سرود و نوحه است که جایزه ویژه در بخش کنگره داده می‌شود، مهلت ارسال آثار تا 15شهریور است و هیچ محدودیتی در قالب شعر وجود ندارد.

 

برقعه‌ای با اشاره به اینکه کنگره امسال زودتر برگزار شده است ابراز داشت‌: دلیل برپایی زودتر کنگره امسال این است که می‌خواهیم از آثار ارسالی استفاده بیشتری داشته باشیم به همین منظور کنگره در اوایل ماه محرم آغاز می‌شود.

 

وی ادامه داد: آثاری که سال گذشته ارائه شده است بعد از اربعین در دست تهیه و تنظیم قرار گرفته و خیلی از این محصولات آماده شده است و عرضه گردیده است، ضمنا شعرهای آماده شده در این زمینه به دو زبان عربی و فارسی می‌باشد.

 

برقعه‌ای در پایان گفت: ختم این کنگره در روز اختتامیه نیست و شعرها پس از گزینش و برگزیده شدن جهت آهنگسازی و مداحی و به طور کلی خروج یک اثر هنری آماده می‌شود./816/202/ب3

ارسال نظرات