۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۴۳۸۵۴۷
مسؤول امور مراكز تخصصی حوزه‌های علمیه تأکید کرد؛

پژوهش محوری راه تولید فکر در حوزه علمیه

رییس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به این که دامنه دانش و رشته ها در حال گسترش است، گفت: اگر حوزه ها بخواهند وظایف و مسؤولیت های خود را به صورت کامل انجام دهد باید پژوهش محوری را در تمام سطوح ارتقا دهند تا تولید فکر صورت گیرد.
حجت الاسلام کلباسی

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، رییس مرکز تخصصی مهدویت، در گفت‌و‌گو باخبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این که پژوهش و تحقیق از ویژگی های ذاتی حوزه‌های‌علمیه است، ابراز کرد:‌ تفاوت مهم حوزه‌های‌ علمیه از غیر حوزه‌ها این است که درس های حوزوی به خصوص در سطوح عالی پژوهش محور است.

 

وی ادامه داد: افراد وقتی که در این سطوح تحصیل کردند باید در فقه و اصول و شاخه های دیگر علوم به صورت تحقیقی و پژوهشی جلو بروند و صرفا مصرف کننده دانش های موجود نباشد.

 

حجت الاسلام کلباسی افزود: زمانی که حوزه‌های‌ علمیه پرفشارترین دوره‌‌ها را سپری کردند، مثلا در دوران طاغوت و دوران هایی که امکانات برای حوزه‌ها بسیار محدود و تنگ بوده باز هم دستاوردهای قابل توجه و همچنین شخصیت های علمی برجسته که در شاخه های مختلف دانش ظهور و بروز داشتند در آن پدیدار می شدند.

 

رییس مرکز تخصصی مهدویت خاطرنشان کرد: اگر تاریخ یکصد ساله حوزه‌ها را مطالعه کنیم، حوزه‌ها شخصیت‌هایی در بعد جهانی در شاخه های مختلف دانش در ادبیات، شعر، تفسیر، هنر، فقه و اصول ارائه کردند.

 

وی با اشاره به این که دامنه دانش و رشته ها بسیار گسترش یافت،‌ اظهار داشت: یکی از دستاوردهای مهم حوزه‌ها، موضوع پژوهش‌محوری و پژوهش کردن در عرصه های مختلف بوده است؛ بنابراین برای اینکه حوزه‌ها بخواهد وظایف و مسؤولیت‌های خود را به صورت کامل انجام دهد باید پژوهش‌محوری را در تمام سطوح ارتقا دهند تا تولید فکر شود.

 

حمایت از پژوهشگران

حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه یکی از راه‌های تقویت پژوهش در حوزه حمایت از پژوهشگران است، بیان کرد: حمایت باید حمایت معنوی، مادی، فکری و در اختیار گذاشتن امکانات علمی و معرفی و شناسایی این افراد برای استفاده در کار‌های تحقیقی باشد.

 

مسؤول امور مراكز تخصصی حوزه‌های علمیه در پایان گفت: در گذشته در این زمینه برنامه‌هایی بود؛ اما باید به صورت گسترده‌تری صورت بگیرد، چون حمایت مادی و معنوی یکی از راه‌های تقویت پژوهش و پژوهش‌محوری در حوزه است./875/ت302/س

 

خبرنگار:علی شمس

ارسال نظرات