۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۴۳۸۵۸۷
توکلی:

اقتصاد وابسته به کشورهای خارجی نا سالم است

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد هر کشوری که تحت تأثیر تکانه های خارجی قرار گیرد ناسالم است و باید به فکر نجات آن بود.
احمد توکلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمد توکلی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، امروز در نشست «وجوه اقتصاد مقاومتی» که در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد، گفت: اقتصاد هر کشوری که تحت تأثیر تکانه های خارجی قرار گیرد ناسالم است و باید به فکر نجات آن بود.

 

وی افزود: بسیاری از مسائل اقتصادی یک کشور به شرایط اجتماعی و فرهنگی آن جامعه بستگی دارد، برای هر اقتصادی برخی سیاست گذاری و تدبیر کرده و برخی دیگر نیز آن را اجرا می کنند که در هر دو مورد باید اشخاص مومن، وطن دوست و عاقل باشند.

 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای دستیابی به نتایج مطلوب اقتصادی باید در کشور قانون گرایی حاکم باشد، عنوان کرد: اگر در یک جامعه آزادی و قانون گرایی حاکم نباشد حتی اگر سیاست‌های خوبی هم وضع شود نتیجه‌ای حاصل نمی شود.

 

توکلی افزود: زمانیکه در جامعه قانونگرایی نباشد هرج و مرج حاکم شده و سیاست ها از سوی افراد مناسب اجرا نخواهد شد، در نتیجه کیفیت دولت در روش، منش و گرایش سیاست‌های جامعه تأثیرگذار می شود، وقتی در جامعه زد و بند، فرار مالیاتی و قانون هرج و مرجی، فساد بانکی و تبانی وجود داشته باشد سیاست‌های کلان اقتصادی مثبت نیز اثر نخواهد داشت.

 

وی با اشاره به اینکه یک سیاستمدار باید خداترس و تقواپیشه باشد و تحت تاثیر تمایلات شخصی قرار نگیرد، بیان داشت: وجود تقوا، خیرخواهی و عقلانیت سیاستمداران بر سیاست های برنامه ریزی شده در راستای اقتصاد بسیار تاثیرگذار است، وقتی سیاستمداران غیرعقلانی و بدون تقوا رفتار می کنند حتی بر رعایت قواعد علمی نیز اثر می گذارند.

 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارتباط اخلاق و مسائل اقتصادی، ابراز کرد: اخلاق در حوزه مسائل اقتصادی بسیار اهمیت دارد چراکه بر تصمیم گیری سیاستمداران و اعمال مجریان تاثیرگذار است به عنوان مثال بخش زیادی از نتایج مطلوب اقتصادی بر وفاداری آنها به مردم خود بستگی دارد.

 

توکلی با اشاره به ضرورت اطمینان سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در حوزه اقتصادی، بیان داشت: با حق حساب و رشوه دادن اعتماد و اطمینان سرمایه گذار از بین رفته و اقتصاد فلج می شود.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به فرمایشی از امیرمومنان علی(ع)‌ مبنی بر اینکه مردم بر امیرانشان شبیه تر از پدران خود هستند چراکه از آنها خط می گیرند، عنوان کرد: مسؤولان بر رفتار اقتصادی مردم اثر می گذارند وقتی آنها خودمحور و خودخواه می شوند مردم نیز فقط به فکر جیب خود خواهند بود.

 

وی با اشاره به اینکه باید میزان رضایت مردم نسبت به حکومت افزایش یابد، افزود: حاکمان باید عاقل، درستکار و راستگو باشند تا اعتماد مردم را جلب کنند زمانیکه مردم ببینند که حکومت به آنچه می گوید عمل نمی کند اعتماد مردم سلب شده و واکنش آنها متفاوت خواهد بود.

 

توکلی با اشاره به اینکه هزینه فساد در اقتصاد ایران 34 میلیارد دلار بوده که از این میان 31 میلیارد از کاهش بهره‌وری و سه میلیارد هم خروج سرمایه و عدم حضور سرمایه خارجی است، خاطرنشان کرد: زمانیکه مردم از حکومت مأیوس شوند فساد اقتصادی رشد می‌کند، در نتیجه نرخ رشد کاهش یافته و سرمایه‌گذاری کمتر می‌شود./201/807/ب1

ارسال نظرات