۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۴۳۸۶۷۱

زنان و دختران جوان قربانيان خلأ معرفي الگوهاي حقيقي

وقتي معيار و الگوهاي واقعي از ارزشمندي و زيبايي تعريف نشود يا اين معيارها بي‌سر و صدا تغيير 180 درجه‌اي را تجربه كند.
 زنان و دختران جوان قربانيان خلأ معرفي الگوهاي حقيقي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه جوان، وقتي معيار و الگوهاي واقعي از ارزشمندي و زيبايي تعريف نشود يا اين معيارها بي‌سر و صدا تغيير 180 درجه‌اي را تجربه كند و در اين چرخش معيارها، نهادها و دستگاه‌هاي متولي فارغ از نقشي كه براي تعريف الگو و معيارهاي «ارزشمندي» دارند در خواب غفلت سر كنند يا خود را كنار بكشند، در خلأ ايجاد شده الگوها و معيارهاي دروغين جاي ارزش‌هاي واقعي را مي‌گيرند. اكثريت جامعه هم براي همرنگ جماعت شدن، خود را با معيارهاي تازه تطابق مي‌دهند حتي اگر پشتوانه ارزشي اين معيارها پوچ باشد.

 

بر همين اساس است كه وقتي در سطح جامعه مي‌نگريد با تعداد زيادي از زنان و دختران جوان شبيه به هم مواجه مي‌شويد؛لاغر اندام، ‌موهاي بور، ‌بيني‌هاي عمل كرده خلاصه‌اي از توصيف چهره‌هايي است كه در پيش روي‌مان تكرار مي‌شود. اين چهره‌هاي تكراري اما شباهت عجيبي به عروسك‌هايي دارند كه در پشت ويترين اسباب‌بازي فروشي، روي لباس و لوازم تحرير كودكان و در بازي‌هاي رايانه‌اي و انيميشن‌هاي كودكانه سال‌هاست مي‌بينيم.

 

 

حالا انگار تمام اين شخصيت‌ها جان گرفته‌اند و در كوچه و خيابان پيش چشم ما رژه مي‌روند تا سندي بر نفوذ فكري فرهنگي غرب در جامعه ما باشند. اين نفوذ اما تنها به تظاهر چهره‌هاي عروسكي در سطح جامعه محدود نمي‌شود بلكه اصل و زير‌بناي اين ماجرا در اقداماتي است كه زنان و دختران جوان كشورمان براي شباهت به عروسك‌هاي دوران كودكي‌شان متحمل مي‌شوند. امروز زنگ‌هاي خطر افزايش چشمگير اعتياد در زنان به صدا درآمده و خطر شيوع اعتياد در زنان از 4 درصد در گذشته به 10 درصد رسيده است. نكته قابل‌تأمل اينجاست كه اگر تا چند سال قبل زنان تنها با انگيزه همراهي با همسران يا با فشار يكي از مردان خانواده و با هدف همسو شدن با انگيزه‌هاي منفعت‌جويانه مردان معتاد درگير اعتياد مي‌شدند، انگيزه‌هايي نظير كاهش وزن و تناسب اندام، رهايي از استرس و اضطراب، تفريح، در دسترس بودن مواد و اصرار دوستان جزو عوامل اصلي اعتياد زنان به شمار مي‌آيد و موجب شده شيب ابتلاي زنان به اعتياد نسبت به مردان بالاتر برود. بر اساس آماري كه مديركل دفتر سلامت رواني، ‌اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت مي‌دهد، 2 ميليون معتاد رسمي و تفنني در كشور داريم كه حدود 10 درصد از اين تعداد زن هستند. نسبت يك دهمي زنان معتاد در جامعه معتادان كشور مي‌تواند هشداري جدي باشد زيرا رشد اعتياد در زنان بسيار سريع‌تر از مردان صورت مي‌پذيرد و اثرگذاري اعتياد يك زن در جامعه و پيامدهاي غيرمستقيم آن مي‌تواند دهها برابر آثار و تبعات اعتياد يك مرد باشد.

 

همچنين زنان در نقش‌هايي مانند مادر نقش‌آفريني مي‌كنند و بي‌ترديد از نقش محوري در امر تربيت برخوردار هستند و درگيري آنها با اعتياد قطعاً فرزندان را با مخاطرات فراواني مواجه مي‌كند. پژوهش‌ها نشان مي‌دهد فرزندان مادران معتاد بسيار آسيب‌پذيرتر از فرزندان پدران معتاد هستند. علاوه بر اين اعتياد زنان باردار مي‌تواند مخاطرات فراواني را متوجه نوزادان و كودكان اين دسته از مادران كند. الگوي اعتياد زنانه از نوع اعتياد به مواد مخدر صنعتي و محرك‌هاست. آنطور كه احمد حاجبي، مديركل دفتر سلامت رواني، ‌اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت مي‌گويد، الگوي مصرف مواد مخدر از مخدر به محرك تغيير كرده و نسبت زنان در مصرف محرك‌ها در حال افزايش است.

 

اصلي‌ترين دليل اين افزايش اعتياد هم سراب زيبايي و كاهش وزن است كه باعث شده نسبت آمار اعتياد زنان تغيير كند. در چنين شرايطي در حالي كه در گذشته ‌نسبت مصرف مرد به زن 9 به يك بود اما اكنون در بحث محرك‌ها نسبت مرد به زن چهار به يك شده است كه اين زنگ خطر است و خطرناك بودن اوضاع را نشان مي‌دهد.

 

آرايشگاه‌هاي زنانه و باشگاه‌هاي ورزشي كانون‌هايي است كه زنان را به استفاده از اين محرك‌ها تشويق مي‌كنند. دركنار اين اينترنت، ‌ماهواره و حتي تبليغات تلويزيون خودمان بر القاي الگوهايي از زيبايي و جذابيت استوار است كه لاغري را يك ارزش مي‌داند و داشتن كمي اضافه وزن را نابود‌كننده اعتماد به نفس مي‌شمارند. قاطبه جامعه اما بي‌توجه به پشت پرده اين تبليغات براي فروش محصولات تجاري‌شان، الگوهاي معرفي شده از زيبايي و ارزشمندي را به سادگي مي‌پذيرند چراكه نهادهاي فرهنگي براي بازگرداندن اعتماد به نفس به بانوان ايراني و باز‌تعريف ارزش‌ها و اصلاح تصور افراد از زيبايي هيچ اقدامي نداشته‌اند. بنابراين الگوي زيبايي شكل گرفته در ذهن زنان و دختران جوان همان چيزي است كه از دوران كودكي قهرمان زندگي‌شان شده و حالا در دوران بزرگسالي حاضرند براي رسيدن به چنين الگويي هر كاري بكنند و اينگونه مي‌شود كه زنان و دختران كشورمان براي رسيدن به الگوهايي كه به عنوان سنجه زيبايي به آنها معرفي شده در دام اعتياد مي‌افتند./998/102/ب3

ارسال نظرات