۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۴۳۸۸۴۶

دور باطل ‌نژاد‌پرستي و خشونت در امريكا

ادامه تيراندازي به‌سوي پليس امريكا كه تازه‌ترين آن در ايالت لوييزيانا رخ داد و سه پليس توسط يك تفنگدار دريايي سابق كشته شدند.
آمریکا

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه جوان،ادامه تيراندازي به‌سوي پليس امريكا كه تازه‌ترين آن در بتان روژ در ايالت لوييزيانا رخ داد و سه پليس توسط يك تفنگدار دريايي سابق كشته شدند، زنگ خطر را براي تقابل فزاينده بين پليس و سياه‌پوستاني كه از خشونت آن به جان آمده و اقدامات تلافي‌جويانه عليه پليس را صورت مي‌دهند به صدا در آورده است. دو هفته قبل هم در جريان تظاهرات سياه‌پوستان در شهر دالاس در ايالت تگزاس پنج پليس توسط يك تك تيرانداز سياه پوست كشته شدند كه قبلا در ارتش امريكا در افغانستان خدمت كرده بود. مقامات ارشد امريكا اكنون نگران اوج‌گيري اين روند و كشته شدن شمار هر چه بيشتري از افراد پليس توسط ناراضيان سياه‌پوست هستند. باراك اوباما، رئيس‌جمهوري امريكا دو هفته قبل درباره افزايش اختلافات نژادي در اين كشور ابراز نگراني كرده و در سخناني در شهر دالاس ايالت تگزاس در مراسم يادبود مأموران پليس گفته بود كه هدف قرار دادن مأموران پليس، نه تنها اقدامي خشن، بلكه نشان دهنده نفرت نژادي است.

 

به گفته رئيس‌جمهور امريكا، عميق‌ترين شكاف‌هاي دموكراسي امريكا به صورت ناگهاني، خود را نشان داد و احتمالاً بيشتر شده است ؛ هر چند كه چنين اختلافاتي جديد نيستند و در گذشته هم بودند. اوباما در مواجه شدن با خشونت‌هاي كنوني اين پرسش را مطرح كرده كه آيا اختلافات نژادي در امريكا اساساً قابل رفع شدن هستند و در پاسخ به اين سوال، با اشاره به اين احساس سياه‌پوستان كه به صورت ناعادلانه و غيرمنصفانه هدف حملات پليس قرار مي‌گيرند و از سوي ديگر تلقي ادارات پليس در اين زمينه كه به صورت غيرمنصفانه بدنام مي‌شوند، ابراز ترديد كرد كه اساساً اين دو گروه قادر به درك يكديگر باشند.

 

واقعيت اين است كه ريشه‌يابي خشونت پليس امريكا عليه رنگين پوستان بدون توجه به معضل سلاح در اين كشور تقريباً غيرممكن است. در جامعه امريكا به ازاي هر سه نفر، دو قبضه سلاح وجود دارد. برخي از اين سلاح‌ها به اندازه سلاح‌هاي جنگي كه در سازمان‌هاي ارتش كشورها به كار مي‌روند، كشنده هستند. در اين ميان، از ديد پليس امريكا هر فرد مشكوكي قادر به كشتن پليس است و به همين خاطر، پليس امريكا به محض مواجهه با موارد مشكوك، دست به اسلحه مي‌برد و افراد را به كام مرگ مي‌كشاند. در اين ميان، بنابر دلايل متعدد از جمله پيامدهاي اجتماعي نظام برده‌داري و تبعيض‌ نژادي در امريكا، سياهپوستان به مراتب بيش از سفيد پوستان به سمت جرم و جنايت سوق داده شده‌اند، براي مثال درحالي كه شمار سياهپوستان امريكا حدود 13 درصد جمعيت اين كشور است، بيش از 70 درصد از دزدي‌ها و قتل‌ها را سياهان انجام مي‌دهند. محله‌هاي سياهپوست‌نشين عمدتاً مركز فعاليت باندهاي گانگستري و توزيع مواد مخدر است. از اين رو، براي بسياري از نيروهاي پليس امريكا، نوجوانان و جوانان سياهپوست، قاتلان بالقوه هستند، مگر اينكه عكس آن ثابت شود. اين ترس از سياهان تاجايي است كه در برخي از محلات سياهپوست نشين در شهرهاي بزرگ امريكا، نيروهاي پليس جرئت رفت و آمد در ساعات شب را ندارند. بعضاً هم كه در موقعيت مشكوكي با سياهپوستي مواجه مي‌شوند، به سرعت دست به اسلحه مي‌برند. البته حمايت قضايي از نيروهاي پليس نيز سبب شده است آنان بدون ترس از مجازات، سياهان بي گناه يا گناهكار را به گلوله ببندند و منازعات نژادي را در امريكا گسترش دهند.

 

به هر حال با وجود رشد جمعيت رنگين پوستان در امريكا، تعميق پيامدهاي بحران اقتصادي و همچنين آزادي لجام گسيخته حمل سلاح در اين كشور، تكرار حوادثي همچون مرگ جوانان سياهپوست توسط پليس امريكا محتمل خواهد بود. اما پديده جديد در صحنه سياسي - اجتماعي امريكا، اقدام انتقام‌جويانه برخي از سياهان است كه برخلاف سال‌ها اعتراضات مدني، دست به اسلحه برده‌اند و نيروهاي پليس را به كام مرگ فرستادند. اين اقدام بر خشونت پليس در برابر سياهپوستان خواهد افزود و جريان‌هاي‌نژاد‌پرست را در امريكا تهاجمي‌تر خواهد كرد، ضمن اينكه بر اساس آمارهاي رسمي، با وقوع هر حادثه تيراندازي خونبار در مراكز جمعيتي امريكا، عطش مردم اين كشور به خريد سلاح بيشتر مي‌شود. از اين رو مي‌توان گفت جامعه امريكا درگير دور تسلسلي از خشونت و اسلحه شده است، به گونه‌اي كه آزادي حمل سلاح به خشونت‌ورزي شهروندان منجر مي‌شود و خشونت‌ورزي آنان، تجارت اسلحه را پر رونق مي‌كند. در اين ميان، تكرار حوادثي همچون تيراندازي در مدرسه كلمباين، دانشگاه ويرجينيا، مدرسه سندي هوك، كلوپ شبانه اورلاندو و صدها مورد از كشتار جوانان سياهپوست امريكا توسط پليس دور از انتظار نخواهد بود./998/102/ب3

ارسال نظرات