۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۴۳۸۹۲۴
مسؤول کارگروه قرآنی آذربایجان غربی:

مؤسسات قرآنی به آغوش مساجد باز می گردند/ وجود ۲۰۰ مؤسسه قرآنی غیرفعال در آذربایجان غربی

مسؤول کارگروه قرآنی آذربایجان غربی گفت: کارگروه قرآنی استان آذربایجان غربی تلاش دارد با هماهنگی و هم افزایی بین دستگاه های اجرایی، فعالیت های قرآنی استان را با اهداف منشور توسعه فعالیت های قرآنی همسو کرده و مانع از عملکرد های جزیره ای در این عرصه شود.
 مسؤول کارگروه قرآنی آذربایجان غربی نشست خبری مسؤول کارگروه قرآنی آذربایجان غربی نشست خبری مسؤول کارگروه قرآنی آذربایجان غربی نشست خبری مسؤول کارگروه قرآنی آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، آذربایجان غربی بعد از استان های تهران و خراسان رضوی سومین استان کشور است که قاریان بین المللی را در خود جای داده است که استعدادهای قرآنی این افراد بیشتر در جلسات سنتی و با تلاش اساتید قرآنی در مؤسسات قرآنی مردم نهاد شکوفا شده و امروز به عنوان چهره های قرآنی در عرصه بین الملل شناخته می شوند.


نکته قابل تأمل اینجا است که مؤسسات قرآنی و جلسات سنتی که سالیان سال است به عنوان سربازان خط مقدم فعالیت های قرآنی تلاش دارند، فاقد بودجه هستند، در حالی که بسیاری از دستگاه های اجرایی که فعالیت های قابل توجه در زمینه قرآنی انجام نمی دهند، بر بودجه قرآنی استان چنبره زده اند.


در سال 88 با تصویب منشور توسعه فعالیت های قرآنی و به تبع آن ابلاغ دستورالعمل تشکیل شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی امید می رفت که هماهنگی و هم افزایی  در بین دستگاه های اجرایی در حوزه قرآن به وجود آید؛ متأسفانه تشکیل 11 جلسه شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی از سال 90 تا به امروز در آذربایجان غربی نیز نتوانست به این عملکرد جزیره ای دستگاه های اجرایی که خود را متولی امور فرهنگی و قرآنی می دانند، سامان دهد.


به نظر می‌رسید تا زمانی که پیگیری امورات قرآنی به متخصصان و فعالان این عرصه محول نشود، کارساز نخواهد بود، بنابراین کارگروه قرآن و پیگیری مصوبات و امور شورای عالی قرآن در استان آذربایجان غربی تشکیل و مسؤولیت آن با حکم نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به وحید وکیلی، قاری بین المللی تفویض شد.


وحید وکیلی ظهر امروز بعد از گذشت دو ماه از انتصابش و برگزاری چهار جلسه کارگروه قرآن در نشستی با اصحاب رسانه، دغدغه های قرآنی را بازگو کرد و از چشم انداز تقویت فعالیت های قرآنی استان خبر داد.


وکیلی افزود: تشکیل کارگروه قرآنی با حمایت های نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه اقدامی مثبت و راه گشا است تا فعالیت های قرآنی استان را با اهداف منشور توسعه فعالیت های قرآنی همسو کرده و مانع از عملکردهای جزیره ای در این عرصه شود.

 

تدوین اطلس جامع مؤسسات قرآنی آذربایجان غربی
مسؤول کارگروه قرآنی آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر 170 مؤسسه قرآنی با مجوز تبلیغات اسلامی و 58 مؤسسه قرآنی با مجوز فرهنگ و ارشاد اسلامی در آذربایجان غربی وجود دارد، اظهار داشت: بازدهی عملکرد قرآنی استانی با بیش از 200 مؤسسه قرآنی باید بیش از این میزان باشد که متأسفانه این گونه نیست.


وکیلی اضافه کرد: در صورت فعال بودن همه مؤسسات قرآنی موجود، انقلابی در عرصه قرآنی در استان به وجود می آید که متأسفانه در حال حاضر به جزء تعداد انگشت شماری سایر مؤسسات قرآنی به علت مشکلات مالی غیرفعال هستند.


وی گفت: یکی از مشکلات استان در زمینه فعالیت های قرآنی این است که مؤسسات قرآنی و جلسات سنتی که کار قرآنی انجام می دهند، فاقد بودجه هستند و توزیع عادلانه بودجه ای وجود نداشته است.


قاری بین المللی قرآن کریم تدوین اطلس جامع مؤسسات قرآنی و  ساماندهی آنها را راهکار مناسبی برای توزیع عادلانه بودجه قرآنی دانست و افزود: با این اقدام ضمن حمایت و تقویت فعالیت های قرآنی مراکز مردم نهاد ساز و کاری مشخص برای پیگیری امور قرآنی نیز فراهم می شود.


وکیلی ابراز کرد: با رایزنی هایی که با مسؤول رسیدگی به امور مساجد استان انجام شده است، مؤسسات قرآنی به آغوش مساجد بازگردند تا با حل مشکل مکان بسیاری از مؤسسات قرآن، شاهد رونق برنامه ها با محوریت قرآن در مساجد باشیم.


قاری بین المللی قرآن کریم با اشاره به سهم شورای گسترش فعالیت های قرآنی از بودجه ملی، بیان داشت: هر طرح قرآنی که خواستار استفاده از بودجه شورای قرآنی است، باید از فیلتر کارشناسان کارگروه های تخصصی آموزشی، تبلیغ، ترویج و پژوهش قرآن عبور کرده و لزوم اجرا و اثربخشی آن در جامعه مورد تأیید قرار گیرد.


وی تأکید کرد: برای هر مؤسسه ای که دارای فکر و طرح قرآنی باشد، از لحاظ مالی مشکلی وجود نخواهد داشت.


وکیلی در پایان خواستار توجه جدی مسؤولان به فعالیت های قرآنی شد و بیان کرد: وجود قاریان بین المللی نشان دهنده ظرفیت و پتانسل استان برای تربیت حافظان و قاریان برجسته و ممتاز ملی و بین المللی است که می طلبد مسؤولان نیز با توجه به این موضوع، هماهنگ تر از قبل در راستای تقویت فعالیت های قرآنی قدم بردارند./936/504/ب2

ارسال نظرات