۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۴۳۸۹۳۳
اولویت های مدیر جدید حوزه در گفت وگو با آیت الله طبسی؛

آیت الله اعرافی ممحض در اداره امور حوزه باشد/ تعطیلات حوزه باید کاهش یابد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که تعطیلات حوزه فراتر از معمول است، گفت: روز های تحصیلی در حوزه قم نسبت به حوزه های دیگر که گاهی تا 170 درس می رسد عدد کمی است؛ مدیریت محترم باید سعی در تقلیل ایام تعطیلی کند و به ایام درسی بیفزاید.
آیت الله نجم الدین مروجی طبسی

آیت الله نجم الدین مروجی طبسی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تقدیر از زحمات و تلاش های آیت الله حسینی بوشهری برای اعتلای حوزه های علمیه، انتخاب آیت الله اعرافی به مدیریت حوزه های علمیه را تبریک گفت.

 

وی افزود: انتخاب آیت الله اعرافی به مدیریت حوزه های علمیه حسن انتخاب بود چون شورای عالی حوزه مدیری با سابقه طولانی را انتخاب کرد به ویژه که ایشان مدیریت موفقی در جامعة المصطفی که خود حوزه علمیه است داشته و خدمات شایسته و ارزنده ای ارائه کردند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به اولویت هایی که مدیر جدید حوزه باید در دستور کار خود قرار دهد، اظهار داشت: اداره و مدیریت حوزه ای همانند حوزه علمیه قم که بالغ بر 80 هزار طلبه با ملیت های گوناگون دارد و چشم و چراغ و قلب تپنده عالم تشیع و جهان اسلام است مسؤولیتی سنگین خواهد بود.

 

آیت الله اعرافی برای رسیدگی بیشتر به امورات برخی مسؤولیت ها را رها کند

وی ادامه داد: با توجه به سنگینی چنین مسؤولیتی و حجم کار در حوزه انتظار می رود که مدیر جدید از یک سری مسؤولیت های دیگر که حقا در آن مسؤولیت ها نیز لایق است  و لیاقت خود را ثابت کرده صرفنظر و به امور حوزه مقدسه رسیدگی کند.

 

آیت الله مروجی طبسی با بیان این که اولویت دوم رسیدگی به وضعیت درسی و تحصیلی طلاب است، ابراز داشت: باید نسبت به درس طلاب نظارت شود و حضور و غیاب در تمام مقاطع سال تحصیلی صورت گیرد یعنی نباید به گونه ای باشد که کلاس های درس آزاد ابتدا شلوغ، وسط سال خلوت و مجددا در آخرسال پر جمعیت شود؛ این مسأله نشان دهنده این است که نظم در برخی طلاب وجود ندارد.

 

وی عنوان کرد: اهتمام به درس برای این طلاب اولویت دوم است و ممکن است که مشغولیت های دیگر داشته باشند، باید به این مسأله توجه خاصی شود؛ کسانی که از نظم بالایی برخوردار هستند، حضورشان جدی و توجه شان به درس و مباحثه بیشتر است باید مورد توجه خاص حوزه باشند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: همچنین به کسانی که حضور کمرنگ دارند باید تذکر داده شود و به آن ها اعلام شود که ممکن است وجودشان در جای دیگری انفع باشد و تذکر دهند که حضور غیر مستمر طلاب به معنای انصراف است.

 

طلاب به لحاظ مالی در وضعیت سختی به سر می برند

وی اضافه کرد: مسأله سوم لزوم رسیدگی و چاره اندیشی درباره وضع مالی طلاب است، واقعا طلاب از نظر مالی در وضعیت بسیار سختی به سر می برند؛ ممکن است برخی از طلاب محترم در جاهایی شاغل باشند، نباید به گونه ای باشند این افراد نیز سر ماه شهریه بگیرند آن ها اصلا نیازی به این شهریه جزئی ندارند از این رو شهریه این دسته باید قطع و به وضع شهریه و مشکلات طلابی که حضور دائم و پررنگ در حوزه دارند و درس می خوانند رسیدگی شود.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که کسانی که در حوزه حضور ندارند نباید از امکانات حوزه استفاده کنند، گفت: مسأله دیگر ضرورت احیای روحیه تحقیق و تتبع در طلاب است، از قدیم حوزه های علمیه عالم خیز و محقق پرور بوده است از این رو مدیر جدید باید به احیای این روحیه اهتمام داشته باشد تا صدها عالم محقق در رشته های گوناگون تربیت شود.

 

وی افزود: البته اکنون نیز خوشبختانه حوزه علمیه پر از محققان است اما انتظارها بیش از این است، نکته دیگر این است که باید به جنبه تبلیغ و اعزام مبلغ در مناسبت هایی همانند محرم، صفر، دهه فاطمیه و ماه مبارک رمضان به صورت ویژه ای پرداخته شود و طلاب را باید در این مسیر تشویق کرد تا با مردم ارتباط برقرار کنند و فرهنگ آل محمد را به جامعه برسانند.

 

آیت الله مروجی طبسی با بیان این که نباید به گونه ای باشد که ببینیم به عنوان مثال در ماه مبارک رمضان عده بسیاری از طلاب حوزه در قم هستند، اظهار داشت: برخی از مساجد شهرستان ها روحانی ندارد، باید طلاب ترغیب و تشویق شوند و تبلیغ را باید جزو وظایف و مسؤولیت ها طلاب قرار دهند از این رو درباره این مسائل باید چاره اندیشی شود.

 

لزوم رسیدگی به دغدغه طلاب و روحانیان طرح هجرت

وی ادامه داد: مسأله دیگر این است نگرانی و دغدغه طلابی که به عنوان طرح هجرت اعزام می شوند و چند سال در نقاط محروم می مانند باید برطرف شود، نباید به گونه ای باشد که شهریه این طلاب قطع شود بلکه باید این طلاب را تشویق کرد، اگر شهریه این افراد دو برابر نمی شود حداقل همان شهریه باید به آن ها تعلق گیرد تا طلبه بداند دو سالی که در طرح هجرت حضور دارد جایش در حوزه محفوظ بوده و از بین نرفته است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که باید به مسأله تهذیب و اخلاق توجه شود، ابراز داشت: ما طلبه ها در همه مقاطع به اخلاق نیاز مبرم داریم.

 

وی عنوان کرد: به کرسی های تدریس اخلاق و اساتید اخلاق باید بیشتر توجه کرد، به اساتید محترم باید تذکر داده شود که در درس های شان به ویژه در چهارشنبه ها به مباحث اخلاقی بپردازند؛ موضوع زی طلبگی نیز جزو برنامه های اخلاقی است، باید به طلبه ها تذکر داده شود که زی طلبگی را حفظ کنند که البته قطعا حفظ می کنند اما تذکر دادن و یادآوری برای آن ها دارای فایده است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر طلبه فلان ماشین را سوار شود شاید به عنوان اولیه دارای اشکال نباشد اما به عنوان ثانویه ضد تبلیغ و تبلیغی سوء برای روحانیت محترم است و به آن لطمه می زند، نسبت به رفتار برخی و برخی از رفتارها  باید تذکر داده شود تا مبادا مردم نسبت به روحانیت نظر نادرستی پیدا کنند.

 

تعطیلات حوزه بیش از اندازه معمول است

وی اضافه کرد: تقاضای دیگر ما از مدیریت محترم این است که برای تعطیلات حوزه فکری کند، تعطیلات حوزه خیلی زیادتر از معمول است، روز های تحصیلی در حوزه قم نسبت به حوزه های دیگر که گاهی تا 170 درس می رسد عدد کمی است؛ مدیریت محترم باید سعی در تقلیل ایام تعطیلی کند و به ایام درسی بیفزاید.

 

آیت الله مروجی طبسی با بیان این که حوزه های شیعه از قدیم مستقل بوده و استقلال خود را حفظ کرده است، گفت: حوزه به وسیله وجوهات و کمک های مردمی اداره می شود، تقاضا داریم اگر بودجه ای برای قسمت اداری حوزه از دولت محترم می رسد آن را در بوق و کرنا نکنند تا سبب زیر سؤال رفتن استقلال حوزه و ذهنیت پیدا کردن مردم نشود؛ شهریه های طلاب را مراجع معظم تقلید و رهبر معظم انقلاب می دهند و از بودجه دولتی نیست، این نکته باید مورد توجه باشد.

 

وی در خاتمه ضمن آرزویی موفقیت برای مسؤولان حوزه علمه برای اعتلای حوزه مقدسه و مورد تأیید واقع شدن آن در نزد امام زمان(عج) دعا کرد./1323/ت301/ج

محمد قمین

ارسال نظرات