۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۴۳۸۹۷۴
مقامی که در "لیست سیاه" کودتاگران ترکیه بود:

در صورت پیروزی کودتا روابط با ایران به طور کامل قطع می‌شد

سرهنگ بازنشسته و رئیس سابق اطلاعات ژاندارمری مناطق مختلف ترکیه معتقد است در صورت پیروزی کودتاگران آنها تمام روابط ترکیه با ایران را قطع می‌کردند.
سرهنگ حسن آتیلا اوغور

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از تسنیم، در حالی که هنوز تبعات و آثار کودتای شب 15 جولای در ترکیه همچنان ادامه دارد، ژنرال ها و افسران عالی رتبه بازنشسته که اکنون به عنوان کارشناسان این عرصه فعالیت می کنند اطلاعات و تحلیل های قابل توجهی از ماجرا ارائه می‌دهند.

 

«سرهنگ حسن آتیلا اوغور» سرهنگ بازنشسته ارتش، و رئیس اطلاعات ژاندارمری مناطق مختلف ترکیه که خود در سال 2008 از طرف جریان دولت موازی (جریان گولن) به اتهام اقدام برای کودتا علیه دولت دستگیر شده و به 29 سال زندان محکوم شده است، در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در استانبول با بیان این که در صورت پیروزی کودتاگران آنها تمام روابط ترکیه با ایران را قطع می‌کردند  به بررسی جوانب مختلف این کودتا پرداخت.

 

سرهنگ بازنشسته اوغور شخصیتی برجسته و شناخته شده در ترکیه است چرا که یکی از بحرانی ترین پرونده های امنیتی این کشور یعنی پرونده عبدالله اوجالان و بازجویی های او را بر عهده داشته است. او همچنین فرمانده اطلاعات عملیات سرکوب شورش های تجزیه طلبانه در جنوب شرق این کشور را نیز برعهده داشته است و در مجامع امنیتی و نظامی ترکیه به عنوان یک استراتژیست نظامی شناخته شده به شمار می آید.

 

وی در مصاحبه با تسنیم با تصدیق این نکته که کودتای نافرجام دو شب پیش ترکیه به دست گروه گولن انجام شده است گفت:  این گروه در واقع تبدیل به یک گروه تروریستی شده است و از20 سال گذشته تمام تلاش خود را برای ورود به مناصب مهم و کلیدی کشور انجام داده است. این گروه به طرز آشکاری در راستای منافع آمریکا قدم برمیدارد و دارای همکاری با سازمان سیا است. طبیعی است که چنین گروهی وظیفه بسیار مهم نفوذ در چهارمین یا پنجمین ارتش بزرگ جهان یعنی ارتش ترکیه را به عنوان اصلی ترین هدف خود قرار دهد. آنها برای رسیدن به این هدف با برنامه های گام به گام از سالها پیش از مدارس نظامی آغاز کرده اند.

 

حسن آتیلا اوغور با تاکید بر این که در دوره خدمتش در مناصب اطلاعاتی و نظامی و بعدها در مورد خطرات این جریان در سیستم نظامی و اطلاعاتی این کشور هشدار داده بود به بیان خاطره خود از حضور در صحنه کودتا در روز حادثه پرداخت: من روز جمعه با روزنامه ینی شفق که از روزنامه های نزدیک به دولت است مصاحبه ای انجام دادم. یعنی یک روز پیش از کودتا. در آن مصاحبه گفتم که با توجه به این که عملیات پاکسازی گولنی ها از ارتش آغاز شده است هر لحظه امکان کودتا توسط آنها وجود دارد. خبرنگار از من پرسید یعنی به نظر شما آنها دارای چنین توانی هستند که من در پاسخ گفتم توان آنها بسیار بیشتر از آن چیزی است که شما تصور می کنید. چرا که گروه تروریستی گولن چنان گروهی در دست امپریالیزم آمریکایی است که هیچ مشابهی ندارد. آنها چنان خود را اختفا میکنند که حتی من به هنگام دستگیری بعضی افراد دچار تعجب می شوم. به این دلیل خودم را معیار نشان میدهم چون 9 سالها علیه آنها گزارش نوشته ام و دنبال آنها بوده ام.

 

کودتاگران دنبال من بودند

 

سرهنگ بازنشسته اطلاعاتی ارتش با بیان این که روز حادثه در آنکارا بوده و آن روز به دیدار یکی از همکاران قدیم اش که در مهمانخانه ارتش در آنکارا بستری بوده است رفته و ساعتها در آنجا بوده و ساعت 9 و نیم شب آنجا را ترک کرده است ادامه داد: همراهی یکی از دوستانم از آنجا بیرون آمده و به محل اقامتمان رفتیم. ساعت 11 شب گروهی از کودتاچیان به محل مهمان خانه ارتش حمله کرده و یک سرگرد و یک افسر از کودتا گران با شکستن در اتاقی که من قبلا در آن به عبادت دوستم رفته بودم به دنبال من میگردند. دلیل این اقدام آنها این است که من پس از آزادی ام از زندان در مورد خطر آنها  برای این که بیداری عمومی ایجاد کنم در همه رسانه ها حاضر شده و مطلب نوشته ام و گزارش های مختلف حاضر کرده ام. برای همین من یکی از اهداف آنها بودم.

 

کودتاگران دارای رابطه با پ.ک.ک هستند

 

بازجوی پرونده عبدالله اوجالان با تاکید بر اینکه گروه کودتاگر با گروهک پ.ک.ک دارای ارتباط است گفت: آنها در بالاترین سطح روابط با یکدیگر هستند.

 

اوغور  برای این مطلب خود نوشته های عبدالله اوجالان در کتاب "یادداشت های امرالی" را به عنوان سند یاد کرده ادامه داد: اطلاعاتی در دست دارم که نشان میدهد کودتاگران با هسته رهبری پ.ک.ک در کوه قندیل دارای ارتباط هستند و امکان فعالیت آنها در سراسر کشور را پدید آورده و فضای بی خطری برای آنها پدید آورده است.

 

حسن آتیلا اوغور با بیان این که کودتاگران به دلیل لو رفتن طرح کودتا که قرار بود در ساعات بامداد روز 16 جولای انجام دهند را جلوتر کشیده و در ساعات پایانی شب 15 جولای آن را اجرا کرده اند  در پاسخ به این سوال که کودتا در صورت پیروزی چه تاثیری بر روابط ترکیه و ایران می توانست بگذارد گفت: در صورت پیروزی تاثیر بسیار منفی ای بر روابط دو کشور می توانست داشته باشد. بدون هیچ شکی آنها تمام روابط با ایران را اعم از دیپلماتیک، تجاری و سیاسی را قطع میکردند. همین وضعیت در مورد وضعیت رابطه با روسیه هم رخ میداد. آنها تنها با دستور امپریالیسم غرب حرکت می کردند و در این صورت نتیجه مشخص بود. یکی از اصلی ترین وظیفه های جریان گولن مهیا کردن شرایط برای اجرای پروژه خاورمیانه بزرگ است. اینها تولیدات یک اتاق فرمان جهانی هستند.

 

حسن آتیلا اوغور در مورد تاثیرات کودتا در سیاست داخلی نیز با تاکید بر این که موجب ایجاد شکاف های بزررگی در سیاست کشور میشد گفت: تعرضی به حزب جمهوری خلق نمی کردند. اما در مورد حزب حرکت ملی دولت باغچلی را از ریاست حزب کنار گذاشته و یکی از افراد نزدیک به جریان گولن را بر سر حزب می آوردند. آنها در صورت پیروزی یک پاکسازی خونین را در کشور تدارک میدیدند که افراد جبهه لائیک و طرفداران آتاترک، ملی گرا ها و اولکوجوها اصلی ترین اهداف آن به شمار می رفتند./836/د102/ل

ارسال نظرات