۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۴۳۹۰۱۴
حجت‌الاسلام والمسلمین زارعی سبزواری:

کتاب سال حوزه در انتخاب پژوهش‌های برتر دقت کند

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با انتقاد از چگونگی انتخاب کتاب سال حوزه گفت: معرفی پژوهش‌های برتر حوزه علمیه نیازمند دقت بیشتری است زیرا مشاهده می شود برخی پژوهش های برتر با کاستی های پژوهشی همراه هستند.
پژوهش

حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی زارعی سبزواری استاد درس خارج حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه کیفیت و کمیت آثار پژوهش دینی بیان داشت: آثار پژوهش دینی بر اساس زمان های مختلف و نیازهای جامعه نیازمند تغییر و تکامل است و امروزه گرچه پژوهش های مناسبی انجام شده است اما نمی توان گفت پاسخ گوی نیاز های جامعه هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: پیشرفت مسائل فرهنگی و دینی متکی به تقویت پژوهش است اما متأسفانه به پژوهش اهمیت داده نمی شود؛ پژوهش دینی نیازمند ساماندهی است زیرا عدم وجود ساماندهی در عرصه پژوهش موجب شده است نیازهای پژوهشی جامعه شناسایی نشوند در نتیجه پژوهشگران نیز پژوهش های غیر ضروری انجام دهند.

 

عضو انجمن علمی اصول فقه حوزه علمیه با بیان این که پژوهشگران مورد حمایت قرار نمی گیرند، بیان داشت: پژوهشگران فراوانی به دلیل عدم حمایت لازم از عرصه پژوهش کناره گیری کرده اند؛ پژوهشگران پس از تحمل مشکلات فراوان هنگامی که در جامعه به شهرت می رسند ممکن  است مورد حمایت قرار گیرند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه تشکیل پرونده پژوهشی برای پژوهشگران را ضروری دانست و اظهار داشت: پژوهشگر باید بر اساس پژوهشهایی که انجام داده است دارای یک شناسنامه باشد که به هنگام مراجعه به مراکز علمی هویت پژوهشی او مشخص باشد اما متأسفانه چنین موردی وجود ندارد و پژوهشگران حتی دارای کارت شناسایی کاری نیستند.

 

وی عنوان کرد: برای ارتقای فرهنگ پژوهش در میان طلاب رتباط  پژوهشگران دینی با طلاب ضروری است؛ بسیاری از طلاب دارای استعداد پژوهشی هستند اما باید مورد شناسایی قرار گیرند و امکانات پژوهش در اختیار آنها قرار داده شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین زارعی سبزواری با اشاره به نحوه انتخاب پژوهش برتر حوزه علمیه بیان داشت: معرفی پژوهش های برتر حوزه علمیه نیازمند دقت بیشتری است زیرا مشاهده می شود برخی پژوهش های برتر با کاستی های پژوهشی همراه هستند./1324/ت302/ی

ارسال نظرات